AutoRai

Meer vermogen voor de Toyota HiLux

(7/18/2006)
Nieuwe, krachtige dieselmotoren en enkele cosmetische veranderingen maken de nieuwste generatie van de Toyota HiLux nóg aantrekkelijker. Deze veranderingen zullen ertoe bijdragen dat de HiLux tot de bestverkopende pick-ups in Europa zal behoren en een grote aantrekkingskracht zal uitoefenen op gebruikers in de vrijetijds- en utiliteitsmarkt.
Het vernieuwde motorenaanbod bestaat onder meer uit een krachtige, koppelrijke 3,0 liter

D-4D diesel, waarmee de HiLux beter kan concurreren in het groeiende segment van de vrijetijds pick-ups. Deze 171 pk sterke krachtbron, afkomstig uit de Toyota Land Cruiser, verschaft de HiLux de beste pk-gewichtsverhouding in zijn klasse, aansprekende prestaties en indrukwekkende rijeigenschappen.

Het vermogen van de huidige 2,5 liter D-4D diesel is opgewaardeerd naar 120 pk, een toename van 18%, terwijl het koppel een royale 325 Nm bedraagt. Deze nieuwe 2,5 liter

D-4D vervangt de twee versies van de huidige motor, om de klanten een dynamische motor aan te bieden. Het maximaal geremde aanhangwagengewicht van de 4WD is 3.000 kg, dit was voorheen 2.800 kg.

De 3,0 liter en de 2,5 liter D-4D diesel voldoen beide aan de Euro IV-emissienorm en bieden de HiLux-rijder een perfecte balans tussen rijplezier, een gering verbruik en lage emissiewaarden. Bovendien kunnen de klanten hun keuze met deze sterke motoren beter afstemmen op hun werk, vrije tijd en avontuurlijke levensstijl.

De Toyota HiLux is nu nóg aantrekkelijker door een aantal veranderingen aan het exterieur, die de auto een stijlvollere aanblik bezorgen. Ook in het interieur door de toepassing van een Optitron-instrumentarium en door een uitgebreide infodisplay (in de versie met 3,0 liter D-4D motor).

Wereldwijd verkoopsucces

* Bestverkochte Toyota 4WD

* Europese verkoopdoelstellingen overtroffen
* Versterkt Toyotaâs superieure kwaliteitsimago

De huidige Toyota HiLux, die eind 2005 in Europa werd geïntroduceerd, is de zesde generatie van Toyotaâs wereldwijd op één na bestverkopende model. Er zijn al meer dan 12 miljoen exemplaren van de HiLux gebouwd sinds dit model in 1967 in Japan werd geïntroduceerd.

De HiLux is 1 van de 3 voertuigen die zijn ontwikkeld op mondiale basis binnen Toyotaâs IMV Project (Innovative International Multi-purpose Vehicle). De IMV-producten zijn ontworpen om in meer dan 140 landen verkocht te worden en om tegemoet te komen aan de hoge eisen op het gebied van kwaliteit, duurzaamheid en comfort. De nieuwe HiLux bereikte eind mei 2006 een productieaantal van 558.223 exemplaren.

De HiLux pick-upserie, die in 2005 66% van het totale IMV-volume vertegenwoordigde, completeert Toyotaâs SUV- en 4WD-programma. Klanten hebben daardoor de keuze uit diverse carrosserievormen. De HiLux is een robuust alternatief voor de wereldberoemde Toyota Land Cruiser en Toyota RAV4.

De laatste generatie van de HiLux, specifiek ontworpen om tegemoet te komen aan de groeiende vraag naar avontuurlijke voertuigen voor gebruik in de vrije tijd, heeft al bewezen een verkoopsucces te zijn. Wereldwijd overtreft de vraag het aanbod, wat in 2006 in Europa tot gevolg heeft dat Toyota de verkoop tot 23.000 exemplaren zal beperken.

Thierry Dombreval, Executive Vice President Toyota Motor Marketing en COO voor Toyota in Europa: âNa de verkoopstart van de nieuwe HiLux eind vorig jaar, heeft de markt goed gereageerd op deze Toyota en hebben we al meer dan 27.800 orders mogen noteren. De nieuwe motoren, en andere veranderingen, versterken in Europa de rol van de Toyota HiLux als klasseleider in het segment van de vrijetijds en utiliteit pick-ups.â

De nieuwe Toyota HiLux is nu al de bestverkochte pick-up in drie Europese landen (Denemarken, Finland en Noorwegen). Door de productie bij Toyota in Zuid-Afrika (TSAM) op te schroeven, stijgen de doelstellingen voor Europa naar 34.000 exemplaren in 2007.

De nieuwe 3,0 liter D-4D

* Beste pk-gewichtsverhouding in zijn klasse
* Een motor met veel vermogen en veel koppel
* Keuze uit handgeschakelde vijfversnellingsbak of een viertrapsautomaat

Met de introductie van de krachtige 3,0 liter D-4D dieselmotor zet Toyota de HiLux centraal in het segment van de vrijetijds pick-ups, met de beste pk-gewichtsverhouding in zijn klasse en indrukwekkende, hoogstaande rijeigenschappen.

De 3,0 liter D-4D levert 171 pk en geeft tussen 1.400 en 3.400 toeren een koppel af van maar liefst 343 Nm, waarmee dit de ideale motor is voor mensen die op zoek zijn naar een auto die pure prestaties levert en extra rijplezier biedt, zowel op verharde als onverharde wegen.

Er is keuze uit twee transmissies: een handgeschakelde vijfversnellingsbak en een viertrapsautomaat. De 3.0 D-4D is alleen leverbaar in de Dubbele Cabine 4X4 SX. Met deze nieuwe motor heeft de HiLux een topsnelheid van 170 km/h (handgeschakelde versie), terwijl het brandstofverbruik beperkt blijft tot slechts 8,3 liter/100 km (gecombineerd, handgeschakelde versie). De versie met automatische transmissie haalt een topsnelheid van 175 km/h (verbruikscijfers volgens EC-normen).

De 3.0 D-4D is de jongste versie van Toyotaâs bekende dieselmotor, die ook te vinden is in de Land Cruiser. Hij is voorzien van de tweede generatie common rail technologie, doordachte sturing van de variabele schoepen in de turbolader en een Swirl Control System in het inlaattraject voor optimale efficiency.

Het common rail systeem werkt met een maximale inspuitdruk van 1.600 bar, zodat de spuitmonden van de injectoren een kleinere diameter konden krijgen. Dat zorgt voor een meer homogene mix van brandstof en lucht, waarmee het rendement en de verbranding nóg effectiever zijn. Dit vertaalt zich in betere prestaties, verminderde uitstoot en een lager brandstofverbruik.

Deze verbeteringen van het verbrandingsproces betekenen tevens dat de compressieverhouding omlaag gebracht kon worden naar een waarde van 17,9:1. Lager dan die van andere, minder vooruitstrevende dieselmotoren. Dit resulteert in een lagere warmteontwikkeling in de bovenkant van de zuiger en een efficiënter verbrandingsproces, wat een lager verbruik, lagere emissies en minder geluid mogelijk maakt.

Eén van de sleutels tot de indrukwekkende hoeveelheid pkâs en koppel van de 3,0 liter D-4D is altijd al de turbo met variabele geometrie geweest. Toyota maakt gebruik van een elektromotor om het variabele schoepen systeem te activeren, in plaats van de meer gebruikelijke stappenmotor. Dit zorgt voor een betere respons van de turbo, in het bijzonder bij lage toerentallen.

De motor is tevens voorzien van het Swirl Control System: elke cilinder betrekt het mengsel van lucht en uitlaatgas via twee verschillende kanalen. Vlinderkleppen, die deel uitmaken van het Swirl Control System, kunnen één van deze twee kanalen afsluiten, afhankelijk van het toerental en de belasting van de motor, waarmee de doorstroming zo optimaal mogelijk is.

Bij lage toerentallen zorgt dit systeem voor een betere mix van lucht en brandstof en daarmee voor een hoger koppel en lagere emissies.

Sterkere 2,5 liter D-4D

* Levert nu 120 pk

* Hoogste koppel in zijn klasse: 325 Nm

* Intercooler verlaagt brandstofverbruik

* Voldoet aan Euro IV-nor

De 2,5 liter D-4D motor blijft het middelpunt van het HiLux-programma en is leverbaar in de 4x2- en 4x4-versies, in combinatie met de Enkele, Xtra en Dubbele Cabine-carrosserie. Deze motor is standaard gekoppeld aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak.

Door de montage van een forse intercooler en andere verbeteringen steeg het vermogen van deze 2,5 liter D-4D met 18% tot 120 pk. De topsnelheid bedraagt daardoor 165 km/h voor de 4x2 (handgeschakeld) en 155 km/h voor de 4x4.

Tegelijkertijd levert deze motor een koppel van 325 Nm en verschaft hij de 2,5 liter D-4D HiLux een perfecte balans tussen optimaal rijplezier en een laag verbruik. In de gecombineerde testcyclus scoort de HiLux een keurige 7,4 tot 8,3 l/100 km, afhankelijk van het model (volgens EC-norm).

De toevoeging van een intercooler en de verbeterde werking van de oxidatiekatalysator zorgen ervoor dat de 2,5 liter D-4D motor in alle opzichten voldoet aan de Euro IV-emissienorm.

Meer stijl en comfort

* Ruigere uitstraling

* Nieuwe lakkleuren

* Hightech Optitron-instrumentarium (3.0)

Een belangrijk punt van de nieuwe Toyota HiLux is zijn eigentijdse ontwerp, dat garant staat voor superieure kwaliteit en significant meer ruimte en flexibiliteit in het interieur. Het front is uitdagend, met een laag doorgetrokken bumper en een grote motorkap, die ervoor zorgen dat de HiLux autoriteit uitstraalt.

De veranderingen aan het exterieur geven de HiLux een ruigere uitstraling. De extra luchtinlaat op de motorkap maakt hier deel van uit en verbetert tevens de luchtstroom naar de intercooler. Bij uitrustingsniveau SX zijn mistlampen voortaan standaard.

Met deze veranderingen komen ook nieuwe lakkleuren beschikbaar voor de HiLux. Night Sky Black was al leverbaar op de Xtra Cabine en is nu ook op de Enkele en Dubbele Cabine varianten leverbaar, Stellar Blue was al leverbaar op de Enkele en Dubbele Cabine varianten en is nu ook op de Xtra Cabine leverbaar. Stone Grey wordt als geheel nieuwe kleur op de Xtra Cabine geïntroduceerd.

Een echte hightech, premium ambiance is gecreëerd met het Optitron-instrumentarium, dat alleen wordt geleverd op de 3.0 D-4D. Deze HiLux-versie is dan tevens voorzien van een multifunctionele display met schakelindicator (op de automaat).

De standaard cruise control op de 3.0 D-4D automaat zorgt voor meer rijplezier en comfort.

De lijst met accessoires omvat onder meer een touchscreen DVD-navigatiesysteem met dynamische routebegeleiding. Dit heldere, gemakkelijk te gebruiken navigatiesysteem verschaft nauwkeurige route-informatie in nagenoeg heel Europa en stelt alternatieve routes voor indien er sprake is van filevorming op de geplande route. Een audiosysteem met radio, CD- en MP3-speler maakt deel uit van dit DVD-navigatiesysteem.

Vanaf uitrustingsniveau VX zijn de zonnekleppen met stof bekleed. De Toyota HiLux modeljaar 2007 is vanaf eind 2006 te koop in Europa. Op de British International Motor Show, die op 18 juli van start ging, is de HiLux voor het eerst aan pers en publiek getoond. De prijzen van de Toyota HiLux zijn nog niet bekend.

BedrijfsautoRAI.nl
Open Lieverdedealer.nl in een nieuw venster