De terugkeer van de Leon Cupra: snelste straat-SEAT ooit
(7/18/2006)
Hij is er: de nieuwe Leon Cupra. En hij is beter dan ooit, want hij
zit boordevol techniek én ervaring uit het prestigieuze World Touring
Car Championship, waarin SEAT dit jaar een serieuze titelkandidaat is.
Dat betekent onder meer dat de Leon Cupra een âracy lookâ heeft en
daarbij is hij met een vermogen van 240 pk de krachtigste serieauto
die SEAT ooit heeft gebouwd.
De sportiviteit kenmerkt zich onder andere door de voorbumper die
vergeleken met andere Leon-modellen extra grote luchtinlaten die de
motor optimaal koelen. En omdat je een echte sportauto ook aan zijn
wielen herkent, is de Leon Cupra voorzien van 7,5J x 18 wielen met
225/40 R18 banden. Andere typische Cupra-details zijn de
typeaanduiding achter en de in zwart uitgevoerde buitenspiegels.
Ook in het interieur van de Leon Cupra heerst een heuse race ambiance.
Dat zit hem (letterlijk) in de stoelen die normaal gesproken
voorbehouden zijn aan circuitautoâs. Deze stoelen met geïntegreerde
hoofdsteunen zetten de bestuurder en de passagier klemvast op hun
plaats. Het interieur is volledig uitgevoerd in zwart, maar er zijn
diverse contrasten in aangebracht. Zo is het met geperforeerd leer
beklede stuur voorzien van het opvallende Cupra-logo en dat geldt ook
voor de pookknop, de witte wijzerplaten van het dashboard, de zwarte
hemelbekleding en de sportieve, aluminiumkleurige pedalen.
De Leon Cupra is uitgerust met een 2.0 TFSI-motor, die directe
brandstofinspuiting combineert met turbotechniek. Met een vermogen van
240 pk, is deze Leon Cupra de snelste straat-SEAT ooit. Zo haalt hij
(waar het kan en mag) een topsnelheid van 247 km/h en voor de sprint
van 0-100 km/h staat slechts 6,4 seconden. Misschien nog wel
spectaculairder, zijn de tussenacceleraties. Van 80-120 in vijf duurt
slechts 6,4 seconden en in zes 8,2 s. Het gemiddelde verbruik bedraagt
8,6 liter per 100 km (alle cijfers zijn voorlopig).
Een motor van het hoogste niveau kan niet zonder een perfect onderstel
en daarom is het fameuze Agile Chassis van de Leon nog verder
verbeterd. In vergelijking met andere modellen is het lichter en de
stuurinrichting is nog directer en preciezer. De schijfremmen vóór
hebben een diameter van 345 mm en zijn net als de schijven achter
voorzien van rode remklauwen. Voor de echte fijnproevers is een
remsysteem van Brembo beschikbaar.
Ook het geluid van de Leon Cupra is imponerend. Het uitlaatsysteem is
speciaal ontwikkeld met het oog op een zeer sportieve sound. Dit
fraaie geluid komt vooral naar voren bij accelereren en bij remmen
vanaf hoge snelheden. Bij constante snelheden op bijvoorbeeld de
snelweg is het sportieve geluid vooral op de achtergrond aanwezig
zodat de inzittenden er niet vermoeid door raken.
De nieuwe Leon Cupra debuteert dinsdag 18 juli op de London Motor
Show. Eind dit jaar wordt de Cupra op de Nederlandse markt verwacht.
De prijs en de uitrustingsspecificaties worden in het najaar bekend.
BedrijfsautoRAI.nl
Open Lieverdedealer.nl in een nieuw venster
AutoRai