Drachten Internationals breekt records
Drachten, 16 juli 2006 - De Nederlander Job Heezen (Elst) en de Engelsman Martyn Jones zijn de grote winnaars geworden van de Drachten Internationals. Heezen troefde in de finale Harry van Schie (Pijnacker) af en schreef daarmee de vierde ronde in de Euroserie Super Twin Top Gas op zijn naam. Jones mocht zich met zijn zege de allereerste winnaar van de Super Pro ET-klasse op het vaste land van Europa noemen. De snelle baan van Vliegveld Drachten leverde ook weer Nederlandse records op. In de klasse Funny Bike scherpte Martijn de Haas (Waddinxveen) zijn eigen Nederlandse records aan tot 7,68 seconden en 276 km/u. Meer dan 6.000 toeschouwers genoten onder zomerse omstandigheden van het driedaagse dragrace-spektakel in Drachten.
De Drachten Internationals vormt al dertig jaar het grootste dragrace-spektakel van Nederland. De afgelopen weekend gehouden editie vormde daarop geen uitzondering. In alle klassen werd een felle strijd geleverd waarbij de spanning tot het laatste moment bewaard bleef. In het overladen programma vormde bij de motoren de vierde ronde in de Euroserie Super Twin Top Gas het internationale hoogtepunt. Ondanks de sterke internationale bezetting was de finale met Job Heezen en Harry van Schie een Nederlandse aangelegenheid. Heezen maakte zijn favorietenrol waar door met een serie snelle tijden al zijn tegenstanders uit te schakelen en uiteindelijk in de eindstrijd ook Van Schie kansloos te laten.
Bij de auto's vormde het gastoptreden van de Engelse Super Pro ET-klasse één van de hoogtepunten. Uiterst verrassend werd topfavoriet Derek Flynn al in de eerste eliminatieronde uitgeschakeld. Tijdens de kwalificatie verbeterde de Engelsman met 333 km/u nog zijn persoonlijk snelheidsrecord. Zelfs op de vermaarde baan van Santa Pod was Flynn nooit sneller geweest. Ook benaderde hij met 6,57 seconden zijn persoonlijk snelste tijd tot op een fractie van een seconde. Met de winnaar Martyn Jones had het podium toch nog een Nederlands tintje. De Engelsman was in het verleden namelijk enkele jaren werkzaam in ons land. Beste Nederlander in het door Engelsen beheerste veld was Piet van der Meer (Katlijk) die tot de kwartfinale wist door te dringen maar daarin geveld werd door motorische problemen. Spectaculair was weer het optreden van de 2.000PK sterke Pro Modified-bolides. Met hun lange burn outs zetten zij de strip van Drachten in de rook. Winnaar werd meervoudig Nederlands kampioen Robert Koper (Heemskerk) die in de finale Marc Meihuizen (IJmuiden) te snel af was.
Ook in alle overige klassen die streden om punten voor het Open Nederlands Dragrace Kampioenschap viel veel te genieten. De internationale concurrentie was zelfs zo sterk dat in diverse klassen de grootste beker naar het buitenland verdween. In de klasse Competition Eliminator was de Duitser Stefan Giese in de finale Jean Dulamon (Frankrijk) te snel af. Een verrassing na de kwalificatie in de klasse Super Comp. De beste tijd werd daar op de klokken gezet door de pas 16-jarige Duitse Sarah Romahn. In haar eerste wedstrijd in deze klasse wist het jonge talent tot de halve finale door te dringen. De finale werd met Lothar Feidt en Michel Baltjes (Uitgeest) een Duits Nederlandse confrontatie. De winst ging hierbij naar regerend kampioen Feidt. De finale in de klasse Super Gas was met Daniel Ackermann en Jens Zimmermann zelfs een volledig Duitse aangelegenheid. Ook hier ging een regerend kampioen met de hoogste eer strijken. Ackermann dook onder de 9,9 seconden index waardoor de winst bij Zimmermann terecht kwam. Het eenmalige optreden van Leigh Morris in de klasse Super Street Car bracht de ervaren Engelsman meteen de overwinning. In de finale bleef Morris de nummer twee uit het Nederlands kampioenschap 2005, Ful Lievaart (Naaldwijk) net voor. De klasse Streetmachines A leverde met 36 deelnemers een zwaar bevochten zege op voor Alain van Walsum (Oudemolen) die in de finale Rene Moleveld (Hilversum) op achterstand zette. De Streetmachines B werd tenslotte gewonnen door Martin Jager terwijl de winst bij de Junior Dragsters met Peter Walters naar Engeland ging.
Bij de motoren leek de klasse Funny Bikes een herhaling van de Drachten Nationals, half juni. Weer ging de winst naar Martijn de Haas en ook nu was de man uit Waddinxveen goed voor Nederlandse records (7,68 seconden en 276 km/u). In de finale bleef De Haas Marné Veenhuizen (De Wilp) ruim voor. In de klasse Super Street Bike was Twan van Driel (Den Haag) zowel in de kwalificatie als de eliminatie de absoluut snelste man. De klasse Ultimate Street Bike leverde een overwinning op voor Flavius Permit (Vlaardingen) die in de finale de winnaar van de eerste wedstrijd in juni John-Ken Bregita (Delft) aftroefde. In de klasse Streetbike toonde John Moen (Waddinxveen) met een overwinning aan dat hij als regerend kampioen niet voor niets de nummer één op de motor heeft staan. De klasse Street Twin viel voor de tweede achtereenvolgende keer ten prooi aan Erik Pijcke (Lisserbroek) die in de finale Piet Verhoef (Oudeschoot) te snel af was. De finale in de klasse Super Street Twin kende met Thomas Kristiansen en Jack Janssen (Den Haag) een Deens Nederlandse confrontatie. De zege ging hierbij naar Kristiansen. Voor het nodige spektakel zorgde voormalig Europees kampioen Roel Koedam (Maarssen) door met zijn Top Fuel Bike tijdens een aantal demo-runs de 1/8 mijl in 4,3 seconden af te leggen. Daarmee moest de Nederlander alleen de Belg Danny Bellio voor zich dulden die tijdens zijn demo met de Top Methanol Funny Car goed was voor een tijd van 4,27 seconden.
Voor de redactie
Ingezonden persbericht