Den Haag, 17-07-2006
KPN kiest Ericsson VoIP- platform voor zakelijke markt
KPN heeft een driejarig contract getekend met Ericsson voor de
levering en het beheer van een Voice over IP-platform voor
ondernemingen die hun spraak via IP willen afwikkelen. Hiermee zet KPN
een belangrijke stap richting een All IP-omgeving, waarbij alle
communicatie via een op IP gebaseerd netwerk verloopt. De diensten die
op basis van dit VoIP-platform worden aangeboden zijn een vervolg op
het eerder dit jaar geĂŻntroduceerde Zakelijk InternetPlusBellen.
Bedrijven met een IP-telefooncentrale kunnen hun IP-spraakverkeer
afwikkelen via het IP-netwerk van KPN. Het platform verzorgt tevens de
interconnectie met het openbare telefoonnet, waardoor zakelijke
klanten de traditionele spraakinfrastructuur (grotendeels) kunnen
laten vervallen. Het platform biedt hoge kwaliteit spraak over IP
volgens de SIP-technologie (Session Initiation Protocol).
Met dit platform biedt KPN bedrijven een volledige end-to-end
(beheerde) IP-oplossing en neemt hiermee een zorg uit handen. KPN vult
hiermee de behoefte in van een grote groep ondernemers die
vereenvoudiging van hun communicatie-infrastructuur en -beheer
nastreeft.
In de loop van dit jaar worden de eerste klanten aangesloten.
Meer mogelijkheden
Op termijn kunnen gebruikers van dit nieuwe platform meerdere
functionaliteiten (woord bieden weg) die zij nu alleen binnen het
eigen bedrijf beschikbaar hebben, ook delen met consumenten en
medewerkers van andere bedrijven. Voorbeelden hiervan zijn
beeldbellen, (video)conferencing en samenwerken op afstand. Ook wordt
het mogelijk informatie over bereikbaarheid van personen te delen.
Wanneer bijvoorbeeld het e-mailprogramma wordt gekoppeld aan de
telefonische bereikbaarheid kan men zien of iemand wel of niet achter
zijn bureau zit.
ICT-partner voor zakelijke klanten
Eelco Blok, lid van Raad van Bestuur van KPN: `Onze zakelijke klanten
kunnen met deze oplossing hun bedrijfsprocessen en total cost of
ownership van hun ICT-infrastructuur optimaliseren. Dit betekent voor
onze klanten een belangrijke stap op weg naar de All IP-wereld. Voor
KPN draagt deze oplossing bij aan ons streven een belangrijke
ICT-partner voor (woord onze weg) zakelijke klanten te zijn. Wij
kiezen voor Ericsson omdat zij een oplossing bieden voor het koppelen
van verschillende merken IP-telefooncentrales en omdat de oplossing
gebaseerd is op de SIP-technologie. Om een snelle introductie mogelijk
te maken voor de zakelijke markt, zal Ericsson het beheer van deze
oplossing voor haar rekening nemen.'
Nils de Baar, president van Ericsson in Nederland: `We zijn trots dat
KPN ons heeft gekozen voor het leveren en het beheer van het
VoIP-platform. Ook zijn we verheugd dat we onderdeel uitmaken van deze
belangrijke ontwikkeling naar een All IP-netwerk in Nederland. Dit
bevestigt ons leiderschap, zowel op het gebied van technologie als
managed services.'
Over Ericsson
Ericsson werkt aan de toekomst van mobiele communicatie en
breedbandinternet door voortdurend technologisch voorop te lopen.
Ericsson levert innovatieve oplossingen in meer dan 140 landen aan
alle belangrijke telecom-aanbieders. Meer informatie is te vinden op
www.ericsson.com.
KPN NV