KPN NV

Den Haag, 17-07-2006

KPN kiest Ericsson VoIP- platform voor zakelijke markt

KPN heeft een driejarig contract getekend met Ericsson voor de levering en het beheer van een Voice over IP-platform voor ondernemingen die hun spraak via IP willen afwikkelen. Hiermee zet KPN een belangrijke stap richting een All IP-omgeving, waarbij alle communicatie via een op IP gebaseerd netwerk verloopt. De diensten die op basis van dit VoIP-platform worden aangeboden zijn een vervolg op het eerder dit jaar geĂŻntroduceerde Zakelijk InternetPlusBellen.

Bedrijven met een IP-telefooncentrale kunnen hun IP-spraakverkeer afwikkelen via het IP-netwerk van KPN. Het platform verzorgt tevens de interconnectie met het openbare telefoonnet, waardoor zakelijke klanten de traditionele spraakinfrastructuur (grotendeels) kunnen laten vervallen. Het platform biedt hoge kwaliteit spraak over IP volgens de SIP-technologie (Session Initiation Protocol).

Met dit platform biedt KPN bedrijven een volledige end-to-end (beheerde) IP-oplossing en neemt hiermee een zorg uit handen. KPN vult hiermee de behoefte in van een grote groep ondernemers die vereenvoudiging van hun communicatie-infrastructuur en -beheer nastreeft.
In de loop van dit jaar worden de eerste klanten aangesloten.

Meer mogelijkheden
Op termijn kunnen gebruikers van dit nieuwe platform meerdere functionaliteiten (woord bieden weg) die zij nu alleen binnen het eigen bedrijf beschikbaar hebben, ook delen met consumenten en medewerkers van andere bedrijven. Voorbeelden hiervan zijn beeldbellen, (video)conferencing en samenwerken op afstand. Ook wordt het mogelijk informatie over bereikbaarheid van personen te delen. Wanneer bijvoorbeeld het e-mailprogramma wordt gekoppeld aan de telefonische bereikbaarheid kan men zien of iemand wel of niet achter zijn bureau zit.

ICT-partner voor zakelijke klanten Eelco Blok, lid van Raad van Bestuur van KPN: `Onze zakelijke klanten kunnen met deze oplossing hun bedrijfsprocessen en total cost of ownership van hun ICT-infrastructuur optimaliseren. Dit betekent voor onze klanten een belangrijke stap op weg naar de All IP-wereld. Voor KPN draagt deze oplossing bij aan ons streven een belangrijke ICT-partner voor (woord onze weg) zakelijke klanten te zijn. Wij kiezen voor Ericsson omdat zij een oplossing bieden voor het koppelen van verschillende merken IP-telefooncentrales en omdat de oplossing gebaseerd is op de SIP-technologie. Om een snelle introductie mogelijk te maken voor de zakelijke markt, zal Ericsson het beheer van deze oplossing voor haar rekening nemen.'

Nils de Baar, president van Ericsson in Nederland: `We zijn trots dat KPN ons heeft gekozen voor het leveren en het beheer van het VoIP-platform. Ook zijn we verheugd dat we onderdeel uitmaken van deze belangrijke ontwikkeling naar een All IP-netwerk in Nederland. Dit bevestigt ons leiderschap, zowel op het gebied van technologie als managed services.'

Over Ericsson
Ericsson werkt aan de toekomst van mobiele communicatie en breedbandinternet door voortdurend technologisch voorop te lopen. Ericsson levert innovatieve oplossingen in meer dan 140 landen aan alle belangrijke telecom-aanbieders. Meer informatie is te vinden op www.ericsson.com.