BredeSchoolNet
Beter onderwijs helpt echt
Het uitbreiden van voor- en vroegschoolse educatie kan de welvaart van
Nederland verhogen, schrijft het Centraal Planbureau in het rapport
Kansrijk Kennisbeleid. Ook betere leraren helpen echt.
De vraag die het Centraal Planbureau beantwoordt in het rapport
Kansrijk Kennisbeleid, is de vraag wat extra overheidsbeleid op het
terrein van onderwijs, onderzoek en innovatie kan doen om de welvaart
in Nederland te verhogen?
Het rapport bespreekt kansrijke en minder kansrijke
kennisbeleidsopties, en opties waarvan het welvaartseffect onbekend
is. Op het terrein van het onderwijs is m.n. het verhogen van de
kwaliteit van leraren en het uitbreiden van voor- en vroegschoolse
educatie voor risicoleerlingen kansrijk.
Dat voor- en vroegschoolse educatie gericht op risicoleerlingen blijkt
vooral uit Amerikaans onderzoek, schrijft het Planbureau. In de
Verenigde Staten zijn verschillende projecten uitgevoerd met kinderen
uit achterstandsgroepen. Op basis van loting werd bepaald welke
kinderen mochten deelnemen aan educatieve programma's en welke
kinderen geen educatief programma kregen aangeboden. De ervaringen van
deze kinderen in en na het onderwijs zijn gevolgd, soms wel 30 jaar
lang. Daaruit komt naar voor dat deze programma's omvangrijke baten
voor de samenleving en de deelnemers opleveren, zoals een verbetering
van de kansen op de arbeidsmarkt en een vermindering van criminele
activiteiten.
Verhoging van de kwaliteit van leraren kan eveneens leiden tot
substantiële verbeteringen in de prestaties van leerlingen. Ook
hiervoor haalt Kansrijk Kennisbeleid Amerikaans onderzoek aan. Onder
andere een recente studie waarin een half miljoen leerlingen in de
Amerikaanse staat Texas meerdere jaren zijn gevolgd. Scholing van
leraren en financiële prikkels blijken kansrijke manieren te zijn om
de kwaliteit van leraren en hun prestaties te verbeteren. Over de
effectiviteit van andere mogelijke beleidsopties op dit terrein is
(nog) geen hard onderzoek beschikbaar.
Als derde kansrijke optie op het gebied van het onderwijs, noemt het
rapport nog het beleid gericht op het verminderen van voortijdig
schoolverlaten. Een inventarisatie van studies met een experimentele
opzet geeft volgens het Planbureau twee veelbelovende richtingen aan.
Projecten die gebruik maken van financiële prikkels voor leerlingen,
leraren en scholen blijken effectief te zijn. Positieve ervaringen
zijn hiermee opgedaan in het Verenigd Koninkrijk, de VS en Israël.
Daarnaast zijn veelbelovende ervaringen opgedaan met langdurige en
intensieve programma's met coaches, gericht op de sociale ontwikkeling
van risicojongeren.
CPB Document 124, Kansrijk kennisbeleid, ISBN: 90-5833-282-9, is te
bestellen bij: Bibliotheek Centraal Planbureau, Postbus 80510
2508 GM Den Haag, E-mail: bibliotheek@cpb.nl ; 9 euro.
Het complete rapport is ook te downloaden:
>> http://www.cpb.nl/