Rembrandt De Musical multimediaal met input van vijftig musea
Stardust theatre b.v.
Den Haag, 22 juni 2006
Multimediaal spektakel -
Vijftig wereldmusea werken mee aan Rembrandt De Musical
Maar liefst vijftig musea uit de hele wereld werken mee aan de productie Rembrandt De
Musical, die op 15 juli a.s. zijn wereldpremière beleeft in het Koninklijk Theater
Carré.
Naast het Rijksmuseum, het Koninklijk Kabinet van Schilderijen Mauritshuis, Museum Het
Rembrandthuis, de Six Collectie en andere Nederlandse musea en collecties reageerden
tientallen musea uit de hele wereld enthousiast op het verzoek afbeeldingen van hun
belangrijkste Rembrandt-werken af te staan voor de grote Rembrandt-musical. Allemaal
wilden ze graag bijdragen aan dit grote theaterevenement waarmee Rembrandt's 400ste
geboortedag in het Koninklijk Theater Carré vanaf 15 juli zal worden gevierd.
3-D Effecten
'Wij hebben bij onze productie niet gekozen voor kopieën van Rembrandt's
meesterwerken.', aldus producente Monica Strotmann die deze show met haar echtgenoot Henk
van der Meyden en hun bedrijf Stardust Theatre BV op de planken brengt. 'Dat zou teveel
kitsch zijn. Wij hebben ons verzekerd van, denk ik, Europa's beste projectieteam dat de
werken van Rembrandt via de meest geavanceerde technieken zal tonen. Het zullen methoden
zijn die nog niet eerder bij een Nederlandse musical gebruikt zijn. Bijzonder is ook dat
gewerkt zal worden met 3-D effecten waardoor men zich helemaal in de wereld van Rembrandt
en in de Gouden Eeuw waant. Rembrandt's schilderijen zullen zo op bijzondere wijze tot
leven komen. Een groot aantal projectoren zal worden ingezet die de schilderijen van
Rembrandt in zijn geheel tonen, maar vaak ook fragmentarisch wat in veel gevallen nog
indringender zal werken.', aldus Strotmann.
Wereldmusea
Voor de afbeeldingen van Rembrandt's werken wordt samengewerkt met zo'n vijftig musea uit
de hele wereld die hun belangrijkste afbeeldingen van zijn werk beschikbaar stelden en in
bruikleen gaven voor deze musical. Een kunsthistorica is bijna twee jaar lang bezig
geweest om contacten te leggen met al deze musea en toestemming te krijgen de werken te
projecteren.
Strotmann zegt: 'Daaronder bevinden zich het Metropolitan Museum of Art in New York,
Musée du Louvre in Parijs, The National Gallery in Londen, de Hermitage in St.
Petersburg, de Alte Pinakothek in München, The National Gallery of Scotland, het
Kunsthistorisches Museum in Wenen en verder musea uit Los Angeles, Washington, Berlijn,
Stockholm etc. Bij Rembrandt De Musical kan men op deze wijze ook schilderijen van de
meester zien die zelden of nooit in ons land te bewonderen zijn.'
'Zo speelt zijn Danae (een naakt van Saskia) een rol in de musical. Dit werk dat in de
Hermitage in St. Petersburg hangt is tweemaal beschadigd door aanvallen van bezoekers en
kan door de conditie waarin het nu verkeert niet meer vervoerd worden.'
Geen overheersende techniek
In Rembrandt De Musical zullen alle genres van het oeuvre van de meester aan bod komen
zoals zijn portretten, bijbelse taferelen, etsen etc. Men zal bijna alle werken zien die
een belangrijke rol speelden in Rembrandt's leven. 'Deze indringende beelden mogen echter
nooit het theaterbeeld gaan overheersen.', aldus producente Monica Strotmann. 'Zij mogen
het spannende ontroerende verhaal van onze musical wel illustreren, hoewel dat woord niet
passend is voor een groot fenomeen als Rembrandt. Want natuurlijk speelt zijn werk ook een
hoofdrol in deze show. Zijn meesterwerken zijn op zich zelf al theater. Nog nooit werden
bij een Nederlandse musical echter projecties en 3-D effecten zo groots ingezet als bij
Rembrandt De Musical.'
Producente Monica Strotmann: 'Bij alle techniek gaat het natuurlijk wel in de eerste
plaats om de mensen op het toneel en Henk Poort zal als Rembrandt zeker magie opwekken,
wat bij goed theater nu eenmaal een noodzaak is. De acteurs zijn de sterren die de emotie
van theater over moeten brengen en het grote ensemble is het belangrijkst in deze show,
maar zij worden omlijst door de meeste geavanceerde en nieuwste technieken uit de
internationale musicalwereld.'
Zestien trailers
Zo is er bijvoorbeeld in Londen, het Mekka van de grote musicals, een vloer
gereconstrueerd waaruit als een grote toverdoos hele trappen en verhogingen omhoog
stijgen tot wel 2.40 meter hoog. Het zijn effecten die het publiek versteld zullen doen
staan. Voor het vervoer van deze 'tovervloer' alleen al zijn zestien trailers nodig die
met een speciale escort naar Carré zullen rijden. Kortom, Rembrandt De Musical mag
de grootste Nederlandse musical zijn ooit gemaakt over een oer-Nederlands onderwerp, het
wordt wel een musical van internationaal niveau die qua vormgeving op één
lijn zal staan met shows als Les Misérables. Het productiebudget is inmiddels dan
ook maar liefst 10 miljoen euro voor dit mega-project. Eigenlijk kan men zeggen, mede
doordat het een doorgecomponeerde show is, dat Rembrandt De Musical de 'Misérables
van onze Gouden Eeuw' wordt.
Noot voor de redactie /