Rembrandt De Musical multimediaal met input van vijftig musea

Stardust theatre b.v.

Den Haag, 22 juni 2006

Multimediaal spektakel -
Vijftig wereldmusea werken mee aan Rembrandt De Musical

Maar liefst vijftig musea uit de hele wereld werken mee aan de productie Rembrandt De Musical, die op 15 juli a.s. zijn wereldpremière beleeft in het Koninklijk Theater Carré.

Naast het Rijksmuseum, het Koninklijk Kabinet van Schilderijen Mauritshuis, Museum Het Rembrandthuis, de Six Collectie en andere Nederlandse musea en collecties reageerden tientallen musea uit de hele wereld enthousiast op het verzoek afbeeldingen van hun belangrijkste Rembrandt-werken af te staan voor de grote Rembrandt-musical. Allemaal wilden ze graag bijdragen aan dit grote theaterevenement waarmee Rembrandt's 400ste geboortedag in het Koninklijk Theater Carré vanaf 15 juli zal worden gevierd.

3-D Effecten
'Wij hebben bij onze productie niet gekozen voor kopieën van Rembrandt's meesterwerken.', aldus producente Monica Strotmann die deze show met haar echtgenoot Henk van der Meyden en hun bedrijf Stardust Theatre BV op de planken brengt. 'Dat zou teveel kitsch zijn. Wij hebben ons verzekerd van, denk ik, Europa's beste projectieteam dat de werken van Rembrandt via de meest geavanceerde technieken zal tonen. Het zullen methoden zijn die nog niet eerder bij een Nederlandse musical gebruikt zijn. Bijzonder is ook dat gewerkt zal worden met 3-D effecten waardoor men zich helemaal in de wereld van Rembrandt en in de Gouden Eeuw waant. Rembrandt's schilderijen zullen zo op bijzondere wijze tot leven komen. Een groot aantal projectoren zal worden ingezet die de schilderijen van Rembrandt in zijn geheel tonen, maar vaak ook fragmentarisch wat in veel gevallen nog indringender zal werken.', aldus Strotmann.

Wereldmusea
Voor de afbeeldingen van Rembrandt's werken wordt samengewerkt met zo'n vijftig musea uit de hele wereld die hun belangrijkste afbeeldingen van zijn werk beschikbaar stelden en in bruikleen gaven voor deze musical. Een kunsthistorica is bijna twee jaar lang bezig geweest om contacten te leggen met al deze musea en toestemming te krijgen de werken te projecteren.

Strotmann zegt: 'Daaronder bevinden zich het Metropolitan Museum of Art in New York, Musée du Louvre in Parijs, The National Gallery in Londen, de Hermitage in St. Petersburg, de Alte Pinakothek in München, The National Gallery of Scotland, het Kunsthistorisches Museum in Wenen en verder musea uit Los Angeles, Washington, Berlijn, Stockholm etc. Bij Rembrandt De Musical kan men op deze wijze ook schilderijen van de meester zien die zelden of nooit in ons land te bewonderen zijn.'

'Zo speelt zijn Danae (een naakt van Saskia) een rol in de musical. Dit werk dat in de Hermitage in St. Petersburg hangt is tweemaal beschadigd door aanvallen van bezoekers en kan door de conditie waarin het nu verkeert niet meer vervoerd worden.'

Geen overheersende techniek
In Rembrandt De Musical zullen alle genres van het oeuvre van de meester aan bod komen zoals zijn portretten, bijbelse taferelen, etsen etc. Men zal bijna alle werken zien die een belangrijke rol speelden in Rembrandt's leven. 'Deze indringende beelden mogen echter nooit het theaterbeeld gaan overheersen.', aldus producente Monica Strotmann. 'Zij mogen het spannende ontroerende verhaal van onze musical wel illustreren, hoewel dat woord niet passend is voor een groot fenomeen als Rembrandt. Want natuurlijk speelt zijn werk ook een hoofdrol in deze show. Zijn meesterwerken zijn op zich zelf al theater. Nog nooit werden bij een Nederlandse musical echter projecties en 3-D effecten zo groots ingezet als bij Rembrandt De Musical.'

Producente Monica Strotmann: 'Bij alle techniek gaat het natuurlijk wel in de eerste plaats om de mensen op het toneel en Henk Poort zal als Rembrandt zeker magie opwekken, wat bij goed theater nu eenmaal een noodzaak is. De acteurs zijn de sterren die de emotie van theater over moeten brengen en het grote ensemble is het belangrijkst in deze show, maar zij worden omlijst door de meeste geavanceerde en nieuwste technieken uit de internationale musicalwereld.'

Zestien trailers
Zo is er bijvoorbeeld in Londen, het Mekka van de grote musicals, een vloer gereconstrueerd waaruit als een grote toverdoos hele trappen en verhogingen omhoog stijgen tot wel 2.40 meter hoog. Het zijn effecten die het publiek versteld zullen doen staan. Voor het vervoer van deze 'tovervloer' alleen al zijn zestien trailers nodig die met een speciale escort naar Carré zullen rijden. Kortom, Rembrandt De Musical mag de grootste Nederlandse musical zijn ooit gemaakt over een oer-Nederlands onderwerp, het wordt wel een musical van internationaal niveau die qua vormgeving op één lijn zal staan met shows als Les Misérables. Het productiebudget is inmiddels dan ook maar liefst 10 miljoen euro voor dit mega-project. Eigenlijk kan men zeggen, mede doordat het een doorgecomponeerde show is, dat Rembrandt De Musical de 'Misérables van onze Gouden Eeuw' wordt.


Noot voor de redactie /