Europees beeldmerk gezonde voeding stap dichterbij
12 juli 2006
Eén Europees beeldmerk voor voeding is een stap dichterbij, zo blijkt
uit een advies aan de Europese commissie. De Consumentenbond is al
jaren voorstander van een simpel en eenduidig systeem waarbij iedereen
in één oogopslag kan zien of een product gezond is. Ook Unilever
maakt deel uit van de adviesgroep, maar dit concern steunt niet alle
conclusies. De Consumentenbond betreurt dit en roept Unilever op om -
in het belang van de consument - alsnog aan te haken.
De adviesgroep stond onder voorzittersschap van Dorette Corbey, lid
van het Europees Parlement. Andere betrokken organisaties waren
bijvoorbeeld de Europese koepel van Consumentenorganisaties (BEUC),
het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en grote concerns
als Ahold, Nestlé en Walmart. Wanneer ook Unilever als grote
multinational weer aanhaakt, ontstaat een breder draagvlak en daarmee
een grotere kans van slagen. De Consumentenbond gaat Unilever per
brief oproepen het advies alsnog te steunen. Ook wil de bond dit punt
na de zomervakantie aan de orde stellen in een overleg met de top van
Unilever.
In Nederland zijn momenteel vier initiatieven: het `Ik kies
bewust-logo', het klavertje van Albert Heijn, het McDonalds-logo en
het energielogo van de Federatie Nederlandse Levensmidden Industrie
(FNLI). Op Europees niveau zijn er nog veel meer van dergelijke
logo's. De Consumentenbond vecht al jaren voor één Europees systeem.
Met één Europees beeldmerk komt er een eind aan de huidige, voor de
consument verwarrende situatie met een wildgroei aan
gezondheidslogo's.
Bij de keuze voor gezonde voeding speelt informatie op de verpakking
een belangrijke rol. In het advies aan de Europese Commissie wordt
gepleit voor een nieuw systeem met één beeldmerk, dat voor heel Europa
moet gelden. Op basis van wetenschappelijk onderzoek noemt de
adviesgroep criteria waaraan het beeldmerk moet voldoen. Belangrijk is
dat het op de voorkant van de verpakking komt en dat het duidelijkheid
geeft over hoeveel vet, verzadigd vet, suiker en zout een product
bevat. Alleen informatie over de hoeveelheid calorieën is niet genoeg.
Ook wordt geadviseerd het beeldmerk extra attentiewaarde te geven,
bijvoorbeeld door het gebruik van verschillende kleuren voor gezonde
en ongezonde keuzes. De Consumentenbond steunt het advies om tot één
beeldmerk te komen en vertrouwt erop dat het volgend jaar wordt
opgenomen in het voorstel aan het Europees Parlement.
Meer informatie
Media kunnen voor informatie mailen naar: pers@consumentenbond.nl
Consumentenbond