12 juli 2006
Collegebesluiten
Tot 1 november 2006 extra aandacht voor huisvuil en hondenoverlast
De gemeente Eindhoven gaat tot 1 november 2006 extra aandacht besteden
aan de aanpak van hondenoverlast en het onjuist aanbieden van
huisvuil. Hiervoor krijgen vier stadswachten de bevoegdheid om
verbaliserend op te treden in heel Eindhoven. Dit naar aanleiding van
een succesvol project in Stratum.
Gemeente Eindhoven doet mee aan Rijksprogramma âMeedoen allochtone jeugd
door sportâ
De Gemeente Eindhoven gaat meedoen aan de uitvoering en van het
Rijksprogramma âMeedoen allochtone jeugd door sportâ. Doel van dit
programma is het bevorderen van de sportdeelname onder de allochtone
jeugd (van 4 tot 23 jaar) in het algemeen en de sportbeoefening in
georganiseerd verband in het bijzonder met daarbij extra aandacht voor
de achterstandspositie van meisjes. Daartoe krijgt de gemeente voor de
periode 2006 â 2009 een bedrag van het Rijk van ⬠430.000. Een deel
van dat bedrag, ⬠240.000, mag de gemeente besteden aan eigen
sportactiviteiten om zo in Eindhoven te zorgen voor:
- het inlopen van de achterstand in sportdeelname van de allochtone
jeugd
- het inzetten van sportscholen en â verenigingen bij de begeleiding
van allochtone jeugd en
- het inzetten van sportverenigingen en sportscholen bij zorgtrajecten
(jeugdzorg, jeugdhulpverlening en reïntegratie)
Het resterende bedrag is bestemd voor procesbegeleiding.
Vrijstellingsprocedure voormalig evenemententerrein hoek W.
Churchilllaan/Veldm. Montgomerylaan.
Het voormalige evenemententerrein, op de hoek Veldmaarschalk
Montgomerylaan/Winston Churchilllaan/Generaal Bradleylaan, is al
enkele jaren bestemd als bouwterrein. Inmiddels is door opdrachtgever
Wooninc. een bouwplan gepresenteerd voor kavel 2,3 en 4 (hoek Veldm.
Montgomerylaan/W. Churchilllaan) dat past binnen het reeds in 1999
opgestelde Masterplan voor dit gebied.
Het initiatief moet ruimte gaan bieden aan een
sport/fitnessgelegenheid, een gezondheidscentrum, een wijkcentrum, een
restaurant/lunchroom volgens het concept âDe Witte Tafelâ en een
bibliotheek met koffiecorner. Daarnaast zullen er 107 zorgwoningen
worden gerealiseerd.
Het college heeft besloten medewerking te verlenen aan het opstarten
van de vrijstellingsprocedure, die noodzakelijk is om bouwvergunning
te kunnen verlenen aan dit bouwplan. In september zal er een
informatieavond georganiseerd worden om de omgeving en/of
belanghebbenden nader te informeren.
Exploitatieovereenkomst voor herontwikkeling Lichttoren
Nadat eerder Woningcorporatie Trudo akkoord ging, heeft het college
vandaag ingestemd met de inhoud van een exploitatieovereenkomst tussen
de gemeente en Lichttoren Vastgoed BV (onderdeel van de stichting
Woningcorporatie Trudo). In de overeenkomst zijn (juridische)
afspraken opgenomen tussen de genoemde partijen over de
herontwikkeling van Lichttoren. Zo is afgesproken dat Trudo alle
kosten betaalt van de noodzakelijke aanpassing van het openbaar gebied
tussen het kruispunt Mathildelaan en de inritsituatie aan de
Emmasingel. Ook betaalt de woningcorporatie een bijdrage aan de
bovenwijkse voorzieningen voor de uitbreiding op het eigen terrein.
Trudo vergoedt de gemeentelijke planontwikkelingskosten en neemt
verder de (eventuele) bomencompensatie voor haar rekening.
De gemeente brengt op haar beurt de grond in tegen marktwaarde en zal
samen met Trudo afspraken maken over de opwaardering van het
Lichtplein.
Verkeersveiligheidsanalyse Rotonde Floraplein
Eind vorig jaar is de rotonde Floraplein gereconstrueerd. Daarbij is
de voorrangssituatie voor het gemotoriseerd verkeer aangepast. Die
voor de fietsers en voetgangers is niet veranderd.
Na de reconstructie zijn er diverse klachten binnengekomen over de
oversteekbaarheid en verkeersveiligheid voor voetgangers en fietsers.
De gemeente heeft daarom adviesbureau Kragten de opdracht gegeven een
verkeersveiligheids-analyse uit te voeren. Dat rapport is nu
beschikbaar.
Het college gaat het rapport nu voorleggen aan diverse
belangenorganisaties zoals 3VO, Fietsersbond, politie,
verkeersbrigadiers en bewonersverenigingen in de directe omgeving van
het Floraplein. Zij krijgen de mogelijkheid op het rapport te
reageren. Aan de hand van de conclusies en aanbevelingen uit het
rapport en de reacties van de belangengroeperingen, neemt de gemeente
in het najaar een besluit over maatregelen ter verbetering van de
verkeersveiligheid.
Voorafgaand daaraan heeft het college al advies gevraagd aan de
politie over maatregelen die al op korte termijn (voor de scholen weer
beginnen) kunnen worden genomen om de verkeersveiligheid voor fietsers
en voetgangers op de rotonde te verbeteren.
Gemeentelijke co-financiering Focusproject Stichting Groendomein Wasven
De stichting Groendomein Wasven krijgt van de gemeente eenmalig een
bedrag van ⬠130.000,- voor de verbouwing van de Philipsboerderij aan
de Celebeslaan 30. De voorwaarden zijn dat ook de andere financiers -
Focus, Meare, de provincie en de regio - hun toegezegde bijdrage
beschikbaar stellen.
De Philipsboerderij zal een multifunctioneel gebouw worden met een
duurzame, maatschappelijke functie. Zo komen er een ondermeer een
bakkerij, proeverij en lunchcafé, een multimedialokaal, een
kinderstudio, een groenlokaal en een vergader/tentoonstellingsruimte.
De functies worden onder andere benut voor mensen met een
verstandelijke beperking. De activiteiten worden verzorgd door
bewoners uit de wijk.
De intensieve betrokkenheid en participatie van de bewoners, vanaf de
planfase tot en met de uitvoering, was voor het college aanleiding om
actief op zoek te gaan naar financiële middelen om een bijdrage te
leveren aan de kosten van de verbouwing.
Selectie- en uitgiftebeleid (excl. Bedrijfskavels en IVS-kavels)
In het onderzoeksrapport âStreep in het zandâ (1-11-2005) heeft de
commissie Caminada aanbevolen de procedures rond de uitgifte van
bouwgrond te moderniseren. Het gaat hierbij met name om de selectie
van partijen (projectontwikkelaars, bouwbedrijven etc.).
Het is een onderwerp dat vraagt om een zorgvuldige afhandeling in
verband met de gevoeligheid en de financiën die ermee gemoeid zijn.
In het kader van integer handelen is de selectieprocedure beschreven
en vastgelegd. Daarmee wordt inzicht verschaft in wie er op welk
moment bij de selectie en uitgifte worden betrokken.
De gemeente streeft ernaar om zo mogelijk aan de hand van objectieve
criteria de ideale bouwgegadigde te bepalen voor een bepaalde locatie.
Door het vastleggen van prodecures en selectiecriteria wordt de
objectiviteit zo groot mogelijk.
Zie bijgaand persbericht.
Gemeente zet extra middelen in voor toezicht en handhaving bodemsanering
Eindhoven is verantwoordelijk voor het uitvoeren van
vergunningverlening, toezicht en handhaving van de regelgeving van de
Wet bodembescherming. Het komende jaar en de periode daarna zullen er
een aantal zeer omvangrijke bodemsaneringen en werkzaamheden met licht
verontreinigde grond in Eindhoven van start gaan. Het betreft hierbij
de sanering van de voormalige Philips locatie Strijp-S, het voormalige
woonwagenterrein Tongelresche Akkers en omvangrijke grondwerkzaamheden
van Rijkswaterstaat in het kader van de reconstructie van de randweg
(A2/A67 en A50/A58).
De gemeente zal in de periode tot en met 2008 een bedrag van maximaal
⬠680.000,- inzetten voor het uitvoeren van toezicht en handhaving op
deze grote projecten. Daarmee wordt gewaarborgd dat de werkzaamheden
volgens de wettelijke regels worden uitgevoerd en kunnen risicoâs voor
het milieu of de gezondheid worden voorkomen.
Het feit dat deze relatief grote inspanning voor toezicht en
handhaving is vereist, is een rechtstreeks gevolg van de keuze van de
overheid om bodemsanering zoveel mogelijk in het kader van andere
ontwikkelingen en door derden te laten uitvoeren. Uiteindelijk wordt
hiermee veel geld op de saneringskosten bespaard.
De extra middelen die de gemeente inzet voor de bovengenoemde
maatregelen zijn eerder door het Rijk beschikbaar gestelde middelen
voor vergunningverlening, toezicht en handhaving in het kader van de
Wet Bodemsanering. De gemeente had deze maatregelen al zelf
gefinancierd uit regulier budget.
Gemeente Eindhoven