Samenwerkingovereenkomst Noordvleugel en Spoorsector
12-7-2006
De provincies Noord-Holland en Flevoland, de gemeente Amsterdam, ROA,
NS en Prorail willen met de Samenwerkingsovereenkomst
Noordvleugel/Spoorsector toe naar acht nieuwe stations en een betere
benutting van het spoorwegnet.
De betrokken partijen hebben overeenstemming bereikt over
verbeteringen in de dienstregeling vanaf 2007 en over investeringen in
het spoor van in totaal 171 miljoen euro. De afspraken hebben onder
meer betrekking op meer treinen per uur op een aantal corridors en de
opening of verplaatsing van acht stations. Dit alles gebeurt in de
periode 2008-2012. Daarnaast worden nog zeven andere
infrastructuurprojecten gerealiseerd, ondermeer op de
goederenemplacementen in de Schipholtunnel, op station Hilversum en op
de Zaanlijn.
Achtergrond
De Samenwerkingsovereenkomst tussen het Platform Bereikbaarheid
Noordvleugel en de Spoorsector is een praktische uitwerking van twee
visies op verbetering van het spoorsysteem in de Noordvleugel van de
Randstad. De Noordvleugel van de Randstad omvat de woon- en
werkgebieden rondom de hoofdstad Amsterdam en de nationale luchthaven
Schiphol. Alles wijst op een verdere sociaal-economische ontwikkeling
van het gebied en dus op groei van de mobiliteit. Een vitale
Noordelijke Randstad is een bereikbare Noordelijke Randstad. Vanuit
die overtuiging hebben de regionale overheden in de Noordvleugel
(provincie Noord-Holland, ROA, provincie Flevoland en gemeente
Amsterdam) in 2002 een visie vastgesteld op het regionaal openbaar
vervoer in de Noordvleugel van de Randstad: RegioNet. De Spoorsector
heeft haar landelijke visie op een klantgericht spoorsysteem met
groeipotentie verwoord in het toekomstplan Benutten en Bouwen.
Provincie Noord-Holland