Grote kostenbesparing voor Euro Tank Terminal Rotterdam
Maastricht, 10 juli 2006
Eerste volledig geautomatiseerde terminal ter wereld
Het verladen van olietankers automatisch plannen en bewaken. Pompen en
kleppen 'van huis uit' bedienen. Olietransport door pijpleidingen door
een route-systeem laten bepalen. Een futuristisch beeld dat in
Rotterdam werkelijkheid is geworden dankzij een door GTI ontworpen
systeem om de Euro Tank Terminal (ETT) in Rotterdam volledig te
automatiseren.
ETT verzorgt de opslag van minerale olieproducten, en met name
stookolie. De terminal, met een capaciteit van 280.000 m3, behandelt
jaarlijks drie tot vijf miljoen ton olie, die eventueel na
tussenopslag, wordt overgeslagen in grote tankers voor
intercontinentale bestemmingen.
ETT is een nieuwe terminal die volledig op afstand is te bedienen, te
beheren en te bewaken. Op andere olieterminals gebeurt nog veel
handmatig. De terminal ETT Rotterdam werkt door hoogstaande technische
automatisering uitermate efficiënt en kan hiermee inspelen op de
groeiende vraag naar olie, met name uit China.
Automatisch routes berekenen
Met een op afstand beheerbare terminal kunnen bijvoorbeeld verladings-
en blendingsorders automatisch worden afgehandeld. GTI Industrial
Automation heeft bovendien een Route Control-functionaliteit
geïmplementeerd, vergelijkbaar met het TomTom-navigatiesysteem. Deze
module berekent automatisch de mogelijke en beschikbare routes door
pijpleidingen en opent automatisch de bijhorende kleppen. Dankzij deze
efficiëntieslag kan ETT grotere hoeveelheden olie verwerken.
Hoge beschikbaarheid
GTI verzorgt het onderhoud van de automatiseringsinstallaties van de
terminal met het eigen Industrial Managed Service (IMS) concept. IMS
brengt alle technische applicaties onder op zogenaamde virtuele
servers. Hierdoor kan vanaf elke willekeurige plek de terminal
bestuurd en bewaakt worden. IMS werkt met datacenters op verschillende
locaties. Valt één datacenter uit, dan neemt een ander het direct en
zonder hiaten over. GTI garandeert hiermee hoge beschikbaarheid van de
computersystemen.
Voordelen
De automatische besturing van de terminal levert ETT Rotterdam grote
voordelen op:
- Proces is volledig ordergestuurd. Orders worden automatisch verwerkt
en ingepland.
- Besparing op de personele bezetting van de terminal (operatie,
planning en bewaking).
- Efficiënte distributie en opslag van olie, dankzij de Route Control
functionaliteit.
- Technisch onderhoud op afstand - tijdige signalering en snelle
uitvoering volgens 'ask-demand' principe
- Geen onnodige licentiekosten (softwarelicenties zijn alleen nodig
voor gebruikers die daadwerkelijk simultaan van de software
gebruikmaken).
Industrial Managed Services (IMS) is niet alleen geschikt voor
olieterminals. Alle omgevingen waar 24 uur per dag toezicht nodig is
op processen en systemen, hebben baat bij deze techniek.
GTI Industrial Automation ontwerpt en realiseert complete systemen
voor het automatiseren, beheersen en optimaliseren van technische- en
logistieke processen. Voor meer informatie over de dienstverlening van
GTI Industrial Automation kijkt u op www.gti-group.com/ia.
GTI NV