nummer 145 / Ede, 11 juli 2006
Verbetering verkeersveiligheid spoorwegovergang
Gemeente kiest definitief voor éénrichtingsverkeer Hakselseweg
Het college van burgemeester en wethouders van Ede besloot vandaag om
bij de spoorwegovergang Hakselseweg éénrichtingsverkeer in zuidelijke
richting in te stellen. Het gaat om het gedeelte tussen de Noorder
Parallelweg en basisschool De Koepel. Gemotoriseerd verkeer kan in de
toekomst niet meer vanuit de richting Frankeneng naar de Hakselseweg
rijden. Fietsers kunnen nog steeds in beide richtingen rijden. De
gemeente hoopt nog dit jaar de maatregelen uit te voeren.
De gemeente Ede wil de verkeersveiligheid bij de spoorwegovergang op
de Hakselseweg op korte termijn verbeteren. Op de lange termijn is
voor deze locatie een ongelijkvloerse spoorwegovergang beoogd. In het
voortraject zijn meerdere varianten voor een korte termijn oplossing
bekeken en in oktober 2005 is een ontwerpbesluit genomen om
eenrichtingsverkeer in zuidelijke richting in te stellen. Daarop
kwamen twintig zienswijzen binnen. Na een afweging van de zienswijzen
heeft het college besloten om éénrichtingsverkeer in zuidelijke
richting op de Hakselseweg definitief in te stellen. In een eerder
stadium is het advies van de hulpdiensten en de reactienota in de
raadscommissie BFO besproken. Aspecten als verkeersveiligheid,
bereikbaarheid en financiële middelen zijn hierbij zorgvuldig bekeken.
Een belangrijke reden om te kiezen voor éénrichtingsverkeer in
zuidelijke richting is dat deze route overeen komt met de aanrijroute
van de hulpdiensten. Verder wordt met deze variant meteen voorkomen
dat verkeer vanuit zuidelijke richting linksaf de Noorder Parallelweg
inslaat.
Hoofdwegenstructuur
De Hakselseweg is onderdeel van de hoofdwegenstructuur van de gemeente
Ede. Ondanks dat een optimale bereikbaarheid een belangrijk aspect bij
de afwegingen was, weegt voor het college het belang van
verkeersveiligheid zwaarder. De raadscommissie BFO deelt deze
opvatting.
Snel uitvoerbaar
Het college kiest ervoor om éénrichtingsverkeer in zuidelijke richting
in te voeren. Er komen fysiek gescheiden fietsstroken aan beide kanten
van de weg. Het trottoir aan de westkant wordt langer, waardoor
voetgangers op een andere en daarmee veiliger plek kunnen oversteken.
De meeste aanpassingen zijn op gemeentelijk terrein. De gemeente is
daardoor minder afhankelijk van Pro Rail en kan snel met de uitvoering
starten.
Het besluit ligt van 19 juli tot 30 augustus 2006 ter inzage bij het
informatiecentrum Bouwen, Wonen en Milieu, stadskantoor De Doelen,
Raadhuisplein 2 in Ede. Dit centrum is geopend op maandag t/m vrijdag
van 09.00 tot 17.00 uur.
---
Gemeente Ede