Heliview Marketingservices
Leverancier al vooraf bekend bij 40% van de software selectietrajecten
11-07-2006
Bij offertetrajecten voor nieuwe bedrijfssoftware richt bijna 40% van
de ICT managers zich tot één vaste leverancier, daarnaast geeft
24% aan slechts bij een select aantal leveranciers te oriënteren.
Veel software selectietrajecten lijken dus al op voorhand beslist,
waardoor de kansen voor nieuwe software leveranciers afnemen. Dit
blijkt uit de Marketing & Channel Survey, een onderzoek naar het
aankoopgedrag van ICT managers bij bedrijven met meer dan 50
werknemers.
Ook in het oriëntatieproces van ICT managers speelt de software
leverancier een belangrijkste rol, 37% blijft op de hoogte door
het productaanbod van de huidige leveranciers te volgen. Vooral in
de financiële dienstverlening en overheid houden ICT managers
sterk vast aan de bestaande leveranciers. Iets minder dan 20% van
de ICT managers laat zich informeren door resellers of
consultants.
Ondanks de bewuste keuze voor een beperkt aantal software
leveranciers in het offertetraject, zijn ICT managers matig
tevreden over de inhoud van offertes. Slechts iets meer dan de
helft is tevreden met de mate waarin de offerte overeenkomt met de
vraagstelling. Vooral ICT verantwoordelijken in de overheid zijn
kritisch.
Doorslaggevend bij de keuze voor een leverancier is voor 34% de
kwaliteit van de software en voor 24% het kunnen bieden van een
totaaloplossing. Heliview ziet een toenemende vraag naar
totaaloplossingen, bij voorkeur met zo weinig mogelijk maatwerk
software. Uiteindelijk vindt de aanschaf van bedrijfssoftware in
44% van de gevallen plaats rechtstreeks via de software
leverancier en bijna ééndere gaat via value added resellers.