AutoRai

Focus Coupé-Cabriolet: een échte Ford met Italiaanse zwier

(7/11/2006)
De nieuwe Ford Focus Coupé-Cabriolet voegt een opwindend vleugje Italiaanse elegantie toe aan de Focus modellenreeks. Deze sportieve en hoogst aantrekkelijke volwaardige vierzitter is in samenwerking met de befaamde carrossier Pininfarina ontworpen en gebouwd en combineert het vrijheidsgevoel van de cabriolet met de Ford
Precisiondrive-rijeigenschappen van de andere versies van de Focus. De nieuwe Focus Coupé-Cabriolet is het eerste model van Ford Europa dat is uitgerust met een elektrisch bedienbare hardtop. De volledig inklapbare tweedelige hardtop garandeert niet alleen comfort, stabiliteit, duurzaamheid en gebruiksgemak, het verschaft de auto ook twee eigen, spannende persoonlijkheden. Samen met de sportieve Ford Focus ST staat de nieuwe Coupé-Cabriolet aan de top van de Focus-reeks.

De nieuwe Focus Coupé-Cabriolet is gebaseerd op de Ford Focus Vignale Concept die te zien was op de Autosalon van Parijs in 2004. De enthousiaste reacties van zowel het publiek als de pers heeft Ford doen besluiten het groene licht te geven voor volumeproductie. Tijdens de autotentoonstelling in Londen volgende week zal de uiteindelijke productieversie van de Focus Coupé-Cabriolet worden getoond.

Uitbreiding van de Focus familie
De Focus Coupé-Cabriolet betekent voor Ford Europa de entree in een groeiend marktsegment. Tussen 2000 en 2004 is het aantal auto's met een elektrisch inklapbare hardtop met vijf vermenigvuldigd en het aantal groeit nog steeds. De Focus line-up bestaat nu uit driedeurs en vijfdeurs hatchbacks, een vierdeurs sedan en een vijfdeurs Wagon, plus de nieuwe Coupé-Cabriolet en de MPV Focus C-MAX. Er is dus een Focus voor elk type klant, waaronder één voor snelheidsliefhebbers: de eind vorig jaar geïntroduceerde Focus ST. De Ford Focus is met meer dan 4 miljoen exemplaren één van de succesvolste modellen in Europa. Dit is exclusief de 370.000 exemplaren van de Focus C-MAX die sinds de introductie in 2003 zijn gebouwd.

Twee gezichten
De stijlvolle coupé, het eerste productiemodel van Ford Europa dat het unieke Pininfarina-designembleem draagt, beschikt over een tweede persoonlijkheid die in slechts 29 seconden zichtbaar wordt. Dankzij de gebruiksvriendelijke en betrouwbare technologie verandert hij met één druk op de knop geruisloos en snel in een dynamische cabriolet. De constructie van de tweedelige inklapbare hardtop garandeert een uitstekende duurzaamheid, stijfheid en afdichting. De hardtop levert ook een aaneengesloten, prachtig vloeiend lijnenspel op.

Record bagageruimte
De ontwerpers en ingenieurs van Ford hebben de hoogste prioriteit gegeven aan de praktische bruikbaarheid van de elegante vierzitter. De nieuwe Focus Coupé-Cabriolet biedt met gesloten dak een bagageruimte met een inhoud van liefst 534 liter. Wanneer de hardtop in de kofferbak is opgeslagen, blijft onder het opgevouwen dak nog altijd 248 liter bagageruimte beschikbaar, aanzienlijk meer dan de directe concurrenten in dit marktsegment bieden.

Sportiviteit én geborgenheid
Centraal in het ontwerp van de Focus Coupé-Cabriolet is de carrosserievorm rondom de C-dakstijl. Hier komen de licht oplopende lijnen van de kofferklep en de achterruit samen in een stevige, taps toelopende schouderpartij. Dit ontwerp geeft het exterieur een geïntegreerde en vloeiende uitstraling. De chromen strip van de A-dakstijl naar de kofferdeksel benadrukt de schouderlijn en geeft een extra driedimensionaal aspect aan het profiel.

Uitgangspunt bij het ontwerpen van het interieur was het creëren van een gevoel van sportiviteit bij de inzittenden vóór en een gevoel van geborgenheid en veiligheid voor de achterpassagiers, vooral wanneer het dak is weggeklapt.

Het belangrijkste kenmerk van de nieuwe Ford Focus Coupé-Cabriolet is ongetwijfeld het elektrisch inklapbare dak. Het geeft de auto zijn harmonieuze en elegante profiel en is tegelijkertijd ook essentieel voor functionaliteit, duurzaamheid en stijfheid.

Het wegklapbare metalen dak van de Focus Coupé-Cabriolet wordt bediend door vijf hydraulische cilinders, drie elektromotoren en elf sensoren. Gezamenlijk zorgen zij ervoor dat het dak in slechts 29 seconden wordt geopend of gesloten. De inzittenden merken nauwelijks hoe complex de procedure is die wordt uitgevoerd wanneer de bestuurder op de middenconsole een kleine knop indrukt.

Bescherming bij omslaan
De bewegende delen wegen slechts 68 kg en dat is, vergeleken met andere, complexere dakconstructies, absoluut niet veel. Bij dit alles is de veiligheid van de inzittenden allerminst uit het oog verloren. Naast de standaard voor- en zij-airbags, speelt het RPD-systeem (Rollover Protection Device) van Ford een vitale rol bij het verbeteren van de passieve veiligheid van de Focus Coupé-Cabriolet. RPD is ontwikkeld om inzittenden te beschermen in het onwaarschijnlijke geval dat de auto over de kop slaat. De kern van het systeem wordt gevormd door elektronische sensoren en een gyroscoop die bespeuren wanneer de auto over de kop dreigt te slaan. In dit geval worden binnen een tiende van een seconde twee extra sterke stabilisatorstangen in positie 'geschoten'. Deze balken komen ongeveer 20 cm omhoog zodat zij een perfecte beveiliging vormen. Bij gesloten dak kunnen zij ook worden geactiveerd.

Trend en Titanium
De exclusieve en individuele stijl van de Focus Coupé-Cabriolet blijkt uit de twee uitvoeringen waarin de auto leverbaar is. De comfortabel uitgeruste Trend heeft zijspiegels in carrosseriekleur met geïntegreerde richtingaanwijzers en chromen elementen bij de bovengrille vóór, de onderzijde van de raamsponningen en de achterkant van de auto. De fraaie aanblik van de Trend wordt nog verder versterkt door de stijlvolle 16" lichtmetalen wielen. Kwalitatief hoogwaardige onderdelen verhogen het comfortniveau van het interieur.

Modellen in de Trend-serie hebben onder andere airconditioning, een cd-speler, een boordcomputer, voorstoelverwarming, sportieve stoelen en een middenconsole met armsteun. De functionaliteit van de elektro-hydraulische hardtop wordt ondersteund door de 'one-shot' elektrisch bedienbare ramen in de voorportieren.

Het neusje van de zalm is de Titanium uitvoering. Deze biedt nog meer elegantie en comfort met chromen elementen voor de mistlampen en de ondergrille. Het opvallende exterieur wordt afgerond met exclusieve 17" zilverkleurige lichtmetalen wielen. Binnen biedt de Titanium een prachtige aanblik met standaard lederen bekleding, waarbij keuze is uit drie kleuren. Volledig verstelbare voorstoelen met verwarming en met een bestuurdersstoel die elektrisch in twee standen is in te stellen, een vierspaaks lederen stuurwiel met geïntegreerde cruise control en een aantal aluminium details. De lijst met luxe voorzieningen omvat 'dual-zone' klimaatbeheersing met speciale cabrioletmodus, Sony cd/mp3-speler, wissers met regensensoren, automatisch inschakelbare lampen, automatisch dimmende achteruitkijkspiegel en een gekoeld handschoenenkastje.

Kleuren
Voor de Focus Coupé-Cabriolet zijn een groot aantal exterieur en interieur kleuren beschikbaar. Zo zijn er twee standaardlakken: Red Hot en Pitch Black en zes metaallakken, waaronder de kleur Luna, die te zien was op het preview model van de autosalon in Genève. De kleur Aqua Blue lijkt op de frisse lichte tint blauw die gebruikt is op de Vignale Concept car. Er zijn voor het interieur diverse combinatiemogelijkheden, waaronder een duo-tone dashboard met de kleuren Iris (paarsblauw) en Camel (licht beige).

Drie motoren
De Ford Focus Coupé-Cabriolet is leverbaar met een keuze uit drie motoren: de 1.6-liter Duratec benzinemotor met 100 pk (74 kW), de 2.0-liter Duratec met 145 pk (107 kW), of de 2.0-liter Duratorq TDCi dieselmotor met 136 pk (100 kW) en standaard roetfilter.

Richtprijzen
De Focus Coupé-Cabriolet begint bij een richtprijs van ⬠29.000. Deze prijs geldt voor de 1.6-liter benzinemotor in de Trend uitvoering. De 2.0-liter benzinemotor in deze uitvoering kost ⬠31.700 en de 2.0-liter TDCi komt op ⬠36.100.

De Titanium uitvoering begint bij een richtprijs van ⬠31.800 voor de
1.6-liter benzinemotor, de 2.0-liter benzine uitvoering kost ⬠34.500 en de 2.0-liter TDCi is leverbaar in deze luxe uitvoering voor ⬠38.900.

De Ford Focus Coupé-Cabriolet wordt gebouwd in de specialistische Pininfarina-fabrieken in Turijn en zal naar verwachting eind 2006, begin 2007 in de showroom van de Nederlandse Ford dealers staan. Klanten kunnen echter nu al terecht bij de dealer om een Focus Coupé-Cabriolet te bestellen.

BedrijfsautoRAI.nl
Open Lieverdedealer.nl in een nieuw venster