Focus Coupé-Cabriolet: een échte Ford met Italiaanse zwier
(7/11/2006)
De nieuwe Ford Focus Coupé-Cabriolet voegt een opwindend vleugje
Italiaanse elegantie toe aan de Focus modellenreeks. Deze sportieve en
hoogst aantrekkelijke volwaardige vierzitter is in samenwerking met de
befaamde carrossier Pininfarina ontworpen en gebouwd en combineert het
vrijheidsgevoel van de cabriolet met de Ford
Precisiondrive-rijeigenschappen van de andere versies van de Focus.
De nieuwe Focus Coupé-Cabriolet is het eerste model van Ford Europa
dat is uitgerust met een elektrisch bedienbare hardtop. De volledig
inklapbare tweedelige hardtop garandeert niet alleen comfort,
stabiliteit, duurzaamheid en gebruiksgemak, het verschaft de auto ook
twee eigen, spannende persoonlijkheden. Samen met de sportieve Ford
Focus ST staat de nieuwe Coupé-Cabriolet aan de top van de
Focus-reeks.
De nieuwe Focus Coupé-Cabriolet is gebaseerd op de Ford Focus Vignale
Concept die te zien was op de Autosalon van Parijs in 2004. De
enthousiaste reacties van zowel het publiek als de pers heeft Ford
doen besluiten het groene licht te geven voor volumeproductie. Tijdens
de autotentoonstelling in Londen volgende week zal de uiteindelijke
productieversie van de Focus Coupé-Cabriolet worden getoond.
Uitbreiding van de Focus familie
De Focus Coupé-Cabriolet betekent voor Ford Europa de entree in een
groeiend marktsegment. Tussen 2000 en 2004 is het aantal auto's met
een elektrisch inklapbare hardtop met vijf vermenigvuldigd en het
aantal groeit nog steeds. De Focus line-up bestaat nu uit driedeurs en
vijfdeurs hatchbacks, een vierdeurs sedan en een vijfdeurs Wagon, plus
de nieuwe Coupé-Cabriolet en de MPV Focus C-MAX. Er is dus een Focus
voor elk type klant, waaronder één voor snelheidsliefhebbers: de
eind vorig jaar geïntroduceerde Focus ST. De Ford Focus is met meer
dan 4 miljoen exemplaren één van de succesvolste modellen in Europa.
Dit is exclusief de 370.000 exemplaren van de Focus C-MAX die sinds de
introductie in 2003 zijn gebouwd.
Twee gezichten
De stijlvolle coupé, het eerste productiemodel van Ford Europa dat
het unieke Pininfarina-designembleem draagt, beschikt over een tweede
persoonlijkheid die in slechts 29 seconden zichtbaar wordt. Dankzij de
gebruiksvriendelijke en betrouwbare technologie verandert hij met
één druk op de knop geruisloos en snel in een dynamische cabriolet.
De constructie van de tweedelige inklapbare hardtop garandeert een
uitstekende duurzaamheid, stijfheid en afdichting. De hardtop levert
ook een aaneengesloten, prachtig vloeiend lijnenspel op.
Record bagageruimte
De ontwerpers en ingenieurs van Ford hebben de hoogste prioriteit
gegeven aan de praktische bruikbaarheid van de elegante vierzitter. De
nieuwe Focus Coupé-Cabriolet biedt met gesloten dak een bagageruimte
met een inhoud van liefst 534 liter. Wanneer de hardtop in de
kofferbak is opgeslagen, blijft onder het opgevouwen dak nog altijd
248 liter bagageruimte beschikbaar, aanzienlijk meer dan de directe
concurrenten in dit marktsegment bieden.
Sportiviteit én geborgenheid
Centraal in het ontwerp van de Focus Coupé-Cabriolet is de
carrosserievorm rondom de C-dakstijl. Hier komen de licht oplopende
lijnen van de kofferklep en de achterruit samen in een stevige, taps
toelopende schouderpartij. Dit ontwerp geeft het exterieur een
geïntegreerde en vloeiende uitstraling. De chromen strip van de
A-dakstijl naar de kofferdeksel benadrukt de schouderlijn en geeft een
extra driedimensionaal aspect aan het profiel.
Uitgangspunt bij het ontwerpen van het interieur was het creëren van
een gevoel van sportiviteit bij de inzittenden vóór en een gevoel
van geborgenheid en veiligheid voor de achterpassagiers, vooral
wanneer het dak is weggeklapt.
Het belangrijkste kenmerk van de nieuwe Ford Focus Coupé-Cabriolet is
ongetwijfeld het elektrisch inklapbare dak. Het geeft de auto zijn
harmonieuze en elegante profiel en is tegelijkertijd ook essentieel
voor functionaliteit, duurzaamheid en stijfheid.
Het wegklapbare metalen dak van de Focus Coupé-Cabriolet wordt
bediend door vijf hydraulische cilinders, drie elektromotoren en elf
sensoren. Gezamenlijk zorgen zij ervoor dat het dak in slechts 29
seconden wordt geopend of gesloten. De inzittenden merken nauwelijks
hoe complex de procedure is die wordt uitgevoerd wanneer de bestuurder
op de middenconsole een kleine knop indrukt.
Bescherming bij omslaan
De bewegende delen wegen slechts 68 kg en dat is, vergeleken met
andere, complexere dakconstructies, absoluut niet veel. Bij dit alles
is de veiligheid van de inzittenden allerminst uit het oog verloren.
Naast de standaard voor- en zij-airbags, speelt het RPD-systeem
(Rollover Protection Device) van Ford een vitale rol bij het
verbeteren van de passieve veiligheid van de Focus Coupé-Cabriolet.
RPD is ontwikkeld om inzittenden te beschermen in het
onwaarschijnlijke geval dat de auto over de kop slaat. De kern van het
systeem wordt gevormd door elektronische sensoren en een gyroscoop die
bespeuren wanneer de auto over de kop dreigt te slaan. In dit geval
worden binnen een tiende van een seconde twee extra sterke
stabilisatorstangen in positie 'geschoten'. Deze balken komen ongeveer
20 cm omhoog zodat zij een perfecte beveiliging vormen. Bij gesloten
dak kunnen zij ook worden geactiveerd.
Trend en Titanium
De exclusieve en individuele stijl van de Focus Coupé-Cabriolet
blijkt uit de twee uitvoeringen waarin de auto leverbaar is. De
comfortabel uitgeruste Trend heeft zijspiegels in carrosseriekleur met
geïntegreerde richtingaanwijzers en chromen elementen bij de
bovengrille vóór, de onderzijde van de raamsponningen en de
achterkant van de auto. De fraaie aanblik van de Trend wordt nog
verder versterkt door de stijlvolle 16" lichtmetalen wielen.
Kwalitatief hoogwaardige onderdelen verhogen het comfortniveau van het
interieur.
Modellen in de Trend-serie hebben onder andere airconditioning, een
cd-speler, een boordcomputer, voorstoelverwarming, sportieve stoelen
en een middenconsole met armsteun. De functionaliteit van de
elektro-hydraulische hardtop wordt ondersteund door de 'one-shot'
elektrisch bedienbare ramen in de voorportieren.
Het neusje van de zalm is de Titanium uitvoering. Deze biedt nog meer
elegantie en comfort met chromen elementen voor de mistlampen en de
ondergrille. Het opvallende exterieur wordt afgerond met exclusieve
17" zilverkleurige lichtmetalen wielen. Binnen biedt de Titanium een
prachtige aanblik met standaard lederen bekleding, waarbij keuze is
uit drie kleuren. Volledig verstelbare voorstoelen met verwarming en
met een bestuurdersstoel die elektrisch in twee standen is in te
stellen, een vierspaaks lederen stuurwiel met geïntegreerde cruise
control en een aantal aluminium details. De lijst met luxe
voorzieningen omvat 'dual-zone' klimaatbeheersing met speciale
cabrioletmodus, Sony cd/mp3-speler, wissers met regensensoren,
automatisch inschakelbare lampen, automatisch dimmende
achteruitkijkspiegel en een gekoeld handschoenenkastje.
Kleuren
Voor de Focus Coupé-Cabriolet zijn een groot aantal exterieur en
interieur kleuren beschikbaar. Zo zijn er twee standaardlakken: Red
Hot en Pitch Black en zes metaallakken, waaronder de kleur Luna, die
te zien was op het preview model van de autosalon in Genève. De kleur
Aqua Blue lijkt op de frisse lichte tint blauw die gebruikt is op de
Vignale Concept car. Er zijn voor het interieur diverse
combinatiemogelijkheden, waaronder een duo-tone dashboard met de
kleuren Iris (paarsblauw) en Camel (licht beige).
Drie motoren
De Ford Focus Coupé-Cabriolet is leverbaar met een keuze uit drie
motoren: de 1.6-liter Duratec benzinemotor met 100 pk (74 kW), de
2.0-liter Duratec met 145 pk (107 kW), of de 2.0-liter Duratorq TDCi
dieselmotor met 136 pk (100 kW) en standaard roetfilter.
Richtprijzen
De Focus Coupé-Cabriolet begint bij een richtprijs van ⬠29.000.
Deze prijs geldt voor de 1.6-liter benzinemotor in de Trend
uitvoering. De 2.0-liter benzinemotor in deze uitvoering kost â¬
31.700 en de 2.0-liter TDCi komt op ⬠36.100.
De Titanium uitvoering begint bij een richtprijs van ⬠31.800 voor de
1.6-liter benzinemotor, de 2.0-liter benzine uitvoering kost ⬠34.500
en de 2.0-liter TDCi is leverbaar in deze luxe uitvoering voor â¬
38.900.
De Ford Focus Coupé-Cabriolet wordt gebouwd in de specialistische
Pininfarina-fabrieken in Turijn en zal naar verwachting eind 2006,
begin 2007 in de showroom van de Nederlandse Ford dealers staan.
Klanten kunnen echter nu al terecht bij de dealer om een Focus
Coupé-Cabriolet te bestellen.
BedrijfsautoRAI.nl
Open Lieverdedealer.nl in een nieuw venster
AutoRai