affiche Achter gesloten deuren
Achter gesloten deuren
11 Jul 2006 - 27 May 2007
Van keurslijf tot string
Deuren houden pottenkijkers buiten. Kieren, raampjes en sleutelgaten
maken juist nieuwsgierig. In Museum Het Schielandshuis geven deuren
uit de collectie van het Historisch Museum Rotterdam langzaam maar
zeker de geheimen prijs van klassieke en moderne lingerie. Verhullend
of doorzichtig, functioneel of representatief: in de tentoonstelling
Achter gesloten deuren blijken deuren en lingerie verrassend veel
gemeen te hebben. Met dit verschil: lingerie verandert vaak wat het
verhult. Het lichaam wordt in naam van de schoonheid al eeuwenlang
gemanipuleerd met ondergoed.
Insnoering
Een afgesloten ruimte voelt benauwend en onbehaaglijk. Gevoelens die
ook worden opgeroepen door het korset, al eeuwenlang hét middel voor
een perfect silhouet. Hier meer volume, daar minder, goedschiks of
kwaadschiks. Want: wie mooi wil zijn moet pijn lijden. Elke periode
kent een eigen schoonheidsideaal. Ook tegenwoordig is het korset weer
in zwang, denk bijvoorbeeld aan het Gaultier korset voor Madonna en
ontwerpen van Vivienne Westwood. In eigen land geven de korsetten van
JC Creations sterren als Bridget Maasland een extra sexy uitstraling.
Opvulling Het ideale silhouet vraagt niet alleen om inperking. Heupen,
achterwerk en borsten worden vaak extra aangezet. De enorme
hoepelrokken uit de achttiende en negentiende eeuw eisten zelfs extra
brede deuren. Tegenwoordig zorgen wonderbra, billenliftende pantys en
zelfs inspuitingen en borstimplantaten voor de gewenste look. Net als
het ongezonde extreme inrijgen kent de moderne jacht naar het ideale
figuur ook donkere kanten als eetstoornissen en mislukte ingrepen.
Historie en high fashion
In een sfeervol wit decor geven historische deuren doorkijkjes naar
uiterlijk of gevoelsmatig verwant ondergoed. Een uniek metalen korset
uit 1620 staat achter een zeventiende-eeuwse gevangenisdeur, een
crinoline naast barokke salondeuren. Lingerieontwerpster Marlies
Dekkers neemt een deel van de tentoonstelling voor haar rekening,
geïnspireerd door het hang- en sluitwerk van oude geldkisten. In een
symbiose van fashion, erotiek en suggestief pulserende beelden tonen
ontwerper Annelies Nuy en fotograaf Marcel van der Vlugt creaties voor
Der Kommissar. Daarnaast zijn ontwerpen van gevestigde couturiers
Jean-Paul Gaultier en Vivienne Westwood te zien, maar ook werk van
jonge ontwerpers als Claes Iversen en Michael van de Meide.
Het ideale figuur
Een catwalk met etalagepoppen, waaronder een mechanische mannequin uit
1900 en op stijliconen als Twiggy gebaseerde poppen van de firma
Rootstein, laten de ontwikkeling van het ideale figuur zien. Ook komen
in de tentoonstelling themas als reformondergoed, zuiverheid en
zedigheid, de geschiedenis van de beha, plastische chirurgie, medische
consequenties en de ontwikkeling van de gulp in herenondergoed aan
bod.
Cashmoi
Het aanbod van de museumwinkel sluit aan bij de tentoonstelling:
lingerie maar ook de Cashmoi waarmee geld onzichtbaar in het decolleté
wordt meegedragen.
openingstijden en bereikbaarheid
Noot voor de redactie,
Historisch Museum Rotterdam