Tweede Kamer stemt in met plan Ruimte voor rivier
De provincie Overijssel is tevreden met het besluit van de Tweede
Kamer om het maatregelpakket voor hoogwater zoals opgenomen in de
Planologische Kernbeslissing Ruimte voor de Rivier (PKB) te
steunen. Volgens het provinciebestuur zijn de wensen van Overijssel
en andere partners in de regio goed vastgelegd in deze plannen.
In Overijssel staan veel maatregelen op het programma. Daarom
is gedeputeerde Piet Jansen er trots op dat een viertal projecten
koploper is. Dat betekent dat (vooruitlopend op de definitieve
vaststelling van de planologische kernbeslissing Ruimte voor de
Rivier) in Overijssel al is gestart met het maken van een planstudie.
Het gaat dan om de projecten dijkverlegging bij Westenholte en de
uiterwaardvergraving van de Scheller- en Oldeneler uiterwaarden bij
Zwolle. Voor de twee uiterwaardmaatregelen bij Deventer wordt
binnenkort gestart met de planstudie. Dat zijn de
uiterwaardvergraving van de Keizers- en Stobbenwaarden en de
vergraving bij Bolwerksplas, Worp en Ossenwaard. âUiteraard doen we
dit in goed overleg met omwonenden,â zegt Piet Jansen.
Zowel het kabinet als de Tweede Kamer gaat er samen met de betrokken
regioâs vanuit dat er in 2015 maximaal 16.000 m3 water per seconde bij
Lobith ons land binnenkomt en afgevoerd moet kunnen worden. Een deel
hiervan gaat door de IJssel. Verwacht wordt dat er in 2050 ruimte moet
zijn voor 18.000 m3 per seconde. De regio heeft aangegeven waar
mogelijk nu alvast te willen anticiperen op die toekomstige hogere
afvoeren. Aan de robuuste duurzame maatregelen die de regio heeft
voorgesteld rond de IJssel is nu tegemoet gekomen met vooral
ruimtelijke maatregelen. De maatregelen zullen in Overijssel vooral
zichtbaar worden bij Deventer, Olst-Wijhe, Zwolle en Kampen.
Gedeputeerde Jansen: we zijn blij dat nu ook vaststaat dat de
reservering voor de lange termijn maatregelen bij Welsum en den Nul
eruit zijn.
Bij Kampen biedt volgens de PKB baggeren alleen een oplossing voor de
korte termijn. De regio kiest hier voor een veel duurzamere maatregel,
namelijk een blauwe bypass. Deze is voor de lange termijn zonder meer
noodzakelijk. Gedeputeerde Jansen is tevreden dat tegemoet wordt
gekomen aan de wens van de regio om hiervoor in de PKB ruimte te
bieden. Zodra er een akkoord is over de haalbaarheid van het plan
wordt de bypass in de PKB opgenomen. Daarvoor is geen afzonderlijke
procedure nodig. Dit is geheel in overeenstemming met de plannen in
het kader van het project ontwikkelingsplanologie IJsseldelta. Een
motie om deze maatregel nu al in de PKB op te nemen is aangehouden.
Als er nieuwe ontwikkelingen zijn, kan daarover alsnog een besluit
worden genomen.
Er kan worden gestart met de voorbereidingen van de uitvoering van
alle maatregelen zodra de Eerste Kamer met de plannen heeft ingestemd.
In 2015 moet alles gereed en veilig zijn. De provincies Overijssel,
Gelderland en Utrecht hebben gezamenlijk aangeboden om een
programmabureau in te richten, dat de uitvoering van de maatregelen
kan begeleiden en over de voortgang aan de staatssecretaris van
Verkeer en Waterstaat kan rapporteren. Deze provincies hebben ook in
de voorbereiding samengewerkt, in goed overleg met waterschappen,
gemeenten en belangenorganisaties.Â
Provincie Overijssel