Individuele wensen belangrijk bij beoordeling kwaliteit zorginstelling
Kiesbeter.nl opgezet vanuit cliëntenperspectief
---
Mensen met een beperking en ouders van kinderen met een handicap willen
bij het maken van keuzes uit het aanbod van de gehandicaptenzorg weten hoe
zij betrokken worden bij de inhoud van de zorg. Deze conclusie kan getrokken
worden uit de resultaten van een cliëntenraadpleging die de afgelopen
maanden werd georganiseerd door drie landelijke belangenorganisaties van
mensen met een beperking en hun ouders. Als bewoner in een instelling wil ik
gezien worden als ervaringsdeskundige en Kwaliteit is als ze rekening houden
met mijn persoonlijke wensen zijn vaak gehoorde uitspraken. De resultaten
van het onderzoek worden gebruikt op de kwaliteitskaart Gehandicaptenzorg
die begin 2007 op www.kiesbeter.nl wordt gepubliceerd.
De Federatie van Ouderverenigingen (FvO), de BOSK, Vereniging van motorisch
gehandicapten en hun ouders, en de Chronisch zieken en Gehandicapten Raad
Nederland (CG-Raad) hebben afgelopen maanden gezamenlijk gewerkt aan het
opstellen en uittesten van een kwaliteitskaart voor de Gehandicaptenzorg.
Het gaat om een kwaliteitskaart voor wonen, zorg en dagactiviteiten gericht
op mensen met een verstandelijke, lichamelijke en/of zintuiglijke beperking.
De kwalitatieve gegevens zijn in panels en gesprekken naar voren gebracht
door cliënten en hun vertegenwoordigers.
Betrokkenheid en communicatie
Wanneer het gaat om de beoordeling van de kwaliteit van een instelling dan
vinden de gebruikers de volgende aspecten belangrijk:
* gebruikers zoeken informatie die aansluit bij hun individuele
wensen,
* ze willen benaderd worden als ervaringsdeskundigen,
* ze vinden open communicatie zeer belangrijk,
* informatie over een instelling moet handicapspecifiek zijn,
* de instelling moet zich kunnen verantwoorden voor geleverde zorg
op individueel niveau.
Kortom: zorggebruikers willen betrokken worden bij de inrichting van
de zorg en zij vinden dat de instellingen rekening moeten houden met
de wensen en behoeftes van individuele gebruikers. Daarbij gaat het
bijvoorbeeld om bezoektijden die rekening houden met het sociale leven
van cliënten, ook al is dat na 10 uur s avonds. Bewoners willen
betrokken worden bij het samenstellen van tijdelijke groepen in
vakantietijd en dagactiviteiten dienen afgestemd te zijn op
mogelijkheden en voorkeuren van individuele deelnemers.
Mensen met een handicap en ouders hebben aangegeven dat zij bij het
kiezen van een zorginstelling de kwaliteit ervan mede beoordelen op de
mogelijkheid zelf te bepalen met wie je woont, met wie je eet en welke
zorg je wordt aangeboden.
Kiesbeter.nl
De kwaliteitskaart verschijnt begin 2007 op de website www.kiesbeter.nl, die
in opdracht van het ministerie van VWS wordt gebouwd door het Rijksinstituut
Volksgezondheid en Milieu (RIVM). Naast de kwaliteitskaart zal er ook
feitelijke informatie over de voorzieningen, gegenereerd door de Vereniging
Gehandicaptenzorg Nederland, op de website worden weergegeven.
De drie samenwerkende belangenorganisaties zijn ervan overtuigd dat
Kiesbeter.nl een nuttige hulp zal zijn voor consumenten wanneer informatie
over regie, bejegening, communicatie en betrokkenheid van de cliënt op de
kwaliteitskaart zijn opgenomen.
Rapporten
* Klik hier voor een samenvatting van de resultaten van de
cliëntenraadpleging (word-document)
* De twee rapporten zijn te bestellen bij de CG-Raad
(Geplaatst: 10 juli 2006)
---
Chronisch zieken en Gehandicapten Raad Nederland