Antwoorden op kamervragen van Dezentjé Hamming-Bluemink en Schippers over
lastenverzwaring
Kamerstuk, 10-7-2006
De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG
DBO-K-U-2698648
10 juli 2006
Antwoorden van minister Hoogervorst, mede namens de Staatssecretaris
van Financiën en de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, op
de vragen van de Kamerleden Dezentjé Hamming-Bluemink en Schippers
(beiden VVD) over lastenverzwaring door de salderingsregeling
werkgeversbijdrage ziektekostenvergoeding (2050614340).
Vraag 1
Kent u de salderingsregeling, opgenomen in artikel 2.5.8 van de
Invoerings- en aanpassingswet Zorgverzekeringswet, op grond waarvan de
vergoeding voor de inkomensafhankelijke bijdrage voor de
Zorgverzekeringswet mag worden verminderd met de vergoeding voor een
ziektekostenverzekering die op grond van een op 31 december 2005
bestaande overeenkomst door de inhoudingsplichtige aan de
verzekeringsplichtige wordt verstrekt?
Vraag 2
Bent u ervan op de hoogte dat over de vergoeding voor de
inkomensafhankelijke bijdrage voor de Zorgverzekeringswet geen premies
werknemersverzekeringen zijn verschuldigd?
Antwoord 1 en 2
Ja.
Vraag 3
Bent u bekend met het tot 1 januari 2006 geldende artikel 6, eerste
lid, onderdeel r, Coördinatiewet Sociale Verzekering, op grond waarvan
bijdragen van de werkgever in de op de werknemer drukkende kosten ter
zake van een particuliere ziektekostenverzekering, dan wel terzake van
de publiekrechtelijke regelingen voor ambtenaren vrijgesteld waren van
de heffing van premies werknemersverzekeringen?
Antwoord 3
Tot en met 2005 waren vergoedingen voor ziektekostenverzekeringen
vrijgesteld van heffing van premies werknemersverzekeringen op grond
van in artikel 4, tweede lid, onderdeel c, van de Coördinatiewet
Sociale Verzekering (CSV). Voor de loonbelasting waren dergelijke
vergoedingen wel belast.
Vraag 4
Deelt u de mening dat het in een situatie waarbij de vergoeding voor
een ziektekostenverzekering op grond van een op 31 december 2005
bestaande arbeidsovereenkomst meer bedraagt dan de vergoeding voor de
inkomensafhankelijke bijdrage, na saldering, niet de bedoeling kan
zijn geweest dat dat saldo, in tegenstelling tot de vergoedingen
bedoeld in vraag 2 en 3, thans wel onderworpen is aan de heffing van
premies werknemersverzekeringen?
Vraag 5
Deelt u de mening dat deze situatie zowel zal leiden tot een
lastenverzwaring in geld voor werkgevers en werknemers als tot een
administratieve lastenverzwaring voor werkgevers?
Vraag 6
Deelt u de mening dat het in vraag 4 bedoelde saldo, dat feitelijk
niets anders is dan voortzetting van een tussen werkgever en werknemer
overeengekomen vergoeding voor een ziektekostenverzekering op de voet
van het bepaalde in art. 16, lid 2, onderdeel c, Wet financiering
sociale verzekeringen (Wfsv), vrijgesteld moet blijven van de heffing
van premies werknemersverzekeringen?
Antwoord 4, 5 en 6
Met de inwerkingtreding van de Wet financiering sociale verzekeringen
(Wfsv) per 1 januari 2006 is de CSV ingetrokken. De heffingsgrondslag
voor de werknemersverzekeringen is met ingang van 1 januari 2006
geregeld in artikel 16 van de Wfsv. Op grond van artikel 16, eerste
lid, van de Wfsv wordt voor de heffingsgrondslag voor de
werknemersverzekeringen in beginsel uitgegaan van het loon in de zin
van de Wet op de loonbelasting 1964. Dat betekent onder meer dat
vergoedingen ter zake van premies en bijdragen voor
ziektekostenregelingen die naar aard en omvang overeenkomen met
prestaties als bedoeld bij of krachtens artikel 11 van de
Zorgverzekeringswet, tot de heffingsgrondslag behoren. De daarmee
samenhangende verbreding van de heffingsgrondslag voor de
werknemersverzekeringen (ten opzichte van de tot en met 2005 geldende
grondslag) en de daaraan in voorkomende gevallen verbonden
lastenverzwaring voor werkgevers zijn het gevolg van het in overleg
met het bedrijfsleven ontwikkelde beleid om de discoördinatiepunten
tussen het sociale verzekeringsloon en het fiscale loon zoveel
mogelijk op te heffen.
Voor de vergoeding van de inkomensafhankelijke bijdrage, bedoeld in
artikel 46 van de Zorgverzekeringswet (Zvw), is echter een
uitzondering gemaakt. Op grond van artikel 16, tweede lid, onderdeel
c, van de Wfsv is deze vergoeding, in afwijking van de hiervoor
genoemde regel, niet onderworpen aan de heffing van premies
werknemersverzekeringen.
Vergoedingen voor een ziektekostenverzekering die prestaties als
bedoeld bij of krachtens artikel 11 van de Zvw dekt, en die op grond
van een op 31 december 2005 al bestaande arbeidsovereenkomst worden
uitbetaald, mogen ingevolge artikel 2.5.8 van de Invoerings- en
aanpassingswet Zvw in mindering worden gebracht op de vergoeding van
de inkomensafhankelijke bijdrage, bedoeld in artikel 46 van de Zvw. Ik
bereid een wetsvoorstel voor waarin met terugwerkende kracht tot en
met 1 januari 2006 wordt bepaald dat deze vergoeding, voor zover die
het bedrag van de vergoeding van de inkomensafhankelijke bijdrage niet
te boven gaat, voor de premieheffing werknemersverzekeringen op
dezelfde wijze wordt behandeld als de vergoeding van de
inkomensafhankelijke bijdrage, bedoeld in artikel 46 van de
Zorgverzekeringswet, en derhalve niet zal zijn onderworpen aan de
heffing van premies werknemersverzekeringen.
Vergoedingen ter zake van premies en bijdragen voor
ziektekostenregelingen behoren met ingang van 1 januari 2006 wel tot
de grondslag voor de werknemersverzekeringen voor zover deze
vergoedingen worden verstrekt ter zake van premies en bijdragen voor
ziektekostenregelingen die naar aard en omvang overeenkomen met
prestaties als bedoeld bij of krachtens artikel 11 van de
Zorgverzekeringswet en
a. niet op grond van een op 31 december 2005 bestaande
arbeidsovereenkomst worden uitbetaald; of
b. wel op grond van een op 31 december 2005 bestaande
arbeidsovereenkomst worden uitbetaald, maar het bedrag van de
vergoeding van de inkomensafhankelijke bijdrage te boven gaan.
Stel: een werknemer is een inkomensafhankelijke bijdrage van EUR 1.800
verschuldigd en van zijn werkgever krijgt hij op basis van een reeds
bestaande arbeidsovereenkomst een vergoeding van EUR 1.500 voor een
ziektekostenverzekering die prestaties als bedoeld bij of krachtens
artikel 11 van de Zvw dekt. Op grond van artikel 2.5.8 van de
Invoerings- en aanpassingswet Zvw hoeft de werkgever slechts (EUR
1.800 -/- EUR 1.500 =) EUR 300 van de wettelijke vergoeding voor de
inkomensafhankelijke bijdrage aan de werknemer te betalen. Dit bedrag
is op grond van artikel 16, tweede lid, onderdeel c, van de Wfsv
vrijgesteld van premieheffing werknemersverzekeringen. Op grond van
het in voorbereiding zijnde wetsvoorstel is ook de op basis van de
arbeidsovereenkomst te verstrekken vergoeding van EUR 1.500 niet
onderworpen aan de premieheffing voor de werknemersverzekeringen.
In het geval dat de werknemer van zijn werkgever een vergoeding krijgt
van EUR 2.000, dan zijn er over een bedrag van (EUR 2.000 -/- EUR
1.800 =) EUR 200 wel premies werknemersverzekeringen verschuldigd.
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport