Voedingcentrum
Chips met minder verzadigd vet
10 juli 2006
PepsiCo International, eigenaar van de merken Layâs, Cheetos en
Smiths, verlaagt het percentage verzadigd (=verkeerd) vet in bijna
alle hartige snacks met 50% tot 77%. Het verzadigd vet wordt
vervangen door onverzadigd (=oké) vet. Het Voedingscentrum vindt dit
een prima ontwikkeling en hoopt dat de rest van de industrie volgt.
Als populaire producten, zoals chips, gezonder worden, levert dit
grote gezondheidswinst op.
Nederlanders eten over het algemeen te veel verzadigd (=verkeerd) vet.
Dit verhoogt het cholesterolgehalte en daarmee het risico op hart- en
vaatziektes. Onverzadigd (=oké) vet verlaagt juist het
cholesterolgehalte. Daarom is de vetzuursamenstelling, de verhouding
tussen oké en verkeerd vet, van producten zo belangrijk. Verzadigd
vet zit vooral in vast vet, zoals harde margarine, terwijl vloeibare
margarines en oliën juist meer onverzadigd vet bevatten. Pepsico
gebruikt voortaan een speciale zonnebloemolie, die veel onverzadigd
vet bevat. Overigens bevatten beide soorten vet evenveel calorieën.
Dus onverzadigd vet is wel gezonder voor het hart, maar draagt
evenveel bij aan het ontstaan van overgewicht.
Industrie, verbeter de samenstelling van bestaande producten
Talrijke producten in de winkel bevatten nog onnodig veel ongezonde
ingrediënten. Voorbeelden zijn onnodige hoeveelheden vet in
levensmiddelen, verkeerde vetten, te veel zout, veel suiker (deels te
vervangen door zoetstof), weinig vezelrijke ingrediënten etcetera.
Producten kunnen vaak slimmer worden samengesteld met behoud van smaak
en houdbaarheid, zodat ze minder ongezond zijn. Het Voedingscentrum
heeft, in navolging van het WHO, de industrie opgeroepen om de gezonde
keuze de gemakkelijke en lekkere keuze te maken. Pepsico wil met de
lancering van de verbeterde producten onderstrepen dat het die oproep
ter harte neemt. De verbeterde samenstelling van de hartige snacks is
een belangrijke stap voorruit. Het Voedingscentrum pleit er bij de
industrie voor om nieuwe, gezonde producten te ontwikkelen én om de
samenstelling van bestaande, veelgekochte producten te optimaliseren.