Gemeente Aalten
10-07-2006
Verstrekken van gegevens uit de gemeentelijke basisadministratie
de mogelijkheid tot geheimhouding persoonsgegevens
Verstrekkingen uit de gemeentelijke basisadministratie
persoonsgegevens en de mogelijkheid tot geheimhouding van uw
persoonsgegevens
In de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (de officiële
benaming voor de
Nederlandse bevolkingsadministratie) zijn persoonsgegevens opgenomen
van iedereen die binnen de gemeente woonachtig is. Het gaat hierbij
niet alleen om naam- en adresgegevens, maar ook om gegevens over
huwelijk of geregistreerd partnerschap, nationaliteit, ouders en
kinderen. Deze gegevens worden, veelal automatisch, verstrekt aan
overheidsinstellingen en enkele bijzondere maatschappelijke
instellingen, zoals pensioenfondsen, voorzover dat noodzakelijk is
voor de uitvoering van hun wettelijke taken. Deze instellingen, die
automatisch alle relevante wijzigingen in uw persoonsgegevens krijgen
aangeleverd, baseren hun beslissingen vaak direct op de uit de
basisadministratie verkregen informatie. Welke informatie aan deze
instanties wordt verstrekt, wordt bepaald door het ministerie van
Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.
De hiervoor bedoelde gegevensverstrekking voor publiekrechtelijke
doeleinden kunt u niet
voorkomen, omdat deze verplicht is voorgeschreven. In enkele gevallen
kunnen echter ook
anderen vragen om de over u beschikbare gegevens in de
basisadministratie aan hen te
verstrekken. Voor deze verstrekkingen kunt u geheimhouding van uw
gegevens verzoeken.
Het gaat dan om verstrekkingen aan zogenoemde verplichte derden (zoals
een curator of
advocaat die een dagvaarding aan uw adres wil uitbrengen), de
stichting interkerkelijke
ledenadministratie (die voor in beginsel alle kerkgenootschappen in
Nederland zorgdraagt
voor de bijhouding van de ledenadministratie van die kerken) en aan
zogenoemde vrije derden (niet commerciële instellingen, zoals sport-
en muziekverenigingen of particulieren).
U kunt schriftelijk verzoeken om aan de voornoemde instellingen geen
gegevens over u uit de basisadministratie te verstrekken, zonder dat
daarover vooraf overleg met u heeft plaatsgevonden.
Voor nadere informatie, folders en het formulier waarmee u
geheimhouding van uw persoonsgegevens kunt aanvragen kunt u terecht
bij de afdeling burgerzaken, zowel op de locatie Aalten als op de
locatie Dinxperlo. Wij sturen u dit formulier ook graag toe. U kunt
ons telefonisch bereiken onder nummer: 0543 -493280