Gemeente Harderwijk
Harderwijk gunt ontwikkeling Waterfront aan consortium Johan
Matser/TBI Bouw/Boskalis
Het gemeentebestuur van Harderwijk heeft het voornemen de ontwikkeling
van het toonaangevende deel van het Waterfront te gunnen aan het
consortium Johan Matser Projectontwikkeling / TBI Bouw / Boskalis. Dat
heeft het gemeentebestuur woensdag 5 juli 2006 bekend gemaakt. Het
college beoordeelde de inschrijving van deze combinatie als beste van
de zes inzendingen. Alle biedingen waren van hoog niveau. Met deze
planfase zijn enkele honderden miljoenen euro's gemoeid.
De definitieve gunning volgt nadat de gemeente de financiële kaders
met Rijk, provincie en eventuele andere subsidiegevers voldoende heeft
geborgd. De gemeente denkt hiervoor nog enkele maanden nodig te
hebben. In die tussentijd worden met het consortium afspraken gemaakt
over de wijze waarop de samenwerking gestalte krijgt en over een
aantal evenementen die de start van het proces zullen inluiden. Ook de
wijze van communicatie met de burgers en bedrijven in de komende jaren
moet worden afgestemd. Er wordt naar gestreefd de overeenkomst met het
consortium in de maand november te kunnen voorleggen aan de
gemeenteraad.
Met de realisering van dit deel van het Waterfront ondergaat de
kustlijn van Harderwijk een ingrijpende verandering. De vroegere
Hanze-, vissers- en Zuiderzeestad richt haar gezicht weer naar het
water. De Randmeren zijn zowel toeristisch-recreatief als voor de
talrijke watergebonden bedrijven van grote betekenis. Juist aan dit
`blauw' ontleent Harderwijk, naast haar Veluwse `groen' en
cultureel-historische `goud', haar kleur, glans en aantrekkingskracht.
Het te gunnen project omvat onder meer de totale metamorfose plus een
aanzienlijke verlenging van de Boulevard, inclusief de aanleg van een
nieuwe binnenhaven en een strandeiland, de bouw van drie
parkeergarages (1800 auto's) en 700 woningen aan en in het water,
verplaatsing van de jachthaven (450 ligplaatsen), ruimte voor leisure
en een watersportboulevard.
De gunning vormt het sluitstuk van de Europese aanbesteding voor dit
plangebied. In eerste instantie hadden veertien consortia
ingeschreven. Vorig jaar november selecteerde het gemeentebestuur zes
consortia, aan wie gevraagd is een uitgewerkte bieding te doen. Johan
Matser/TBI Bouw/Boskalis onderscheidt zich naar het oordeel van
burgemeester en wethouders zowel wat betreft de financiële bieding als
de geboden kwaliteit.
Metamorfose
De start van de metamorfose rond de Boulevard, het Dolfinarium, de
jachthaven en de nieuwe wooneilanden wordt verwacht in 2008. Al eerder
worden de veranderingen zichtbaar rond de Lorentzhaven aan het
Veluwemeer, waar in 2007 ruim 24 hectare vervangend bedrijventerrein
wordt opgespoten. Ook de inrichting, samen met Natuurmonumenten, van
het honderd hectare grote natuurgebied De Mheenlanden gaat al eerder
van start. In een latere fase (2014) volgt de ontwikkeling van nog
eens bijna duizend woningen aan het water, alsmede een groot
overloopparkeerterrein.
Het Masterplan Waterfront Harderwijk is ontworpen door het bekende
Amsterdamse.bureau Soeters Van Eldonk Ponec Architecten. Na acht jaar
van intensieve en interactieve voorbereiding ging de Harderwijkse
gemeenteraad vorig jaar juni unaniem met de ontwikkeling van het
Waterfront akkoord.
Harderwijk ondervindt bij de ontwikkeling van het plan grote steun van
de provincie en Rijk, zowel financieel als met kennis en procedures.
De Waterfrontplannen werden oorspronkelijk ontwikkeld om de stroom
auto's van de 3 miljoen bezoekers per jaar buiten de Binnenstad te
houden. De gemeente heeft het proces aangegrepen voor de verplaatsing
van het verouderde industrieterrein Haven en de herontwikkeling van
dit gebied tot een aantrekkelijke woonomgeving aan het water. Daarmee
wordt Harderwijk weer echt een stad aan het water.