Canter Eco Hybrid schoonste ter wereld
(7/10/2006)
Met een officiële ceremonie heeft Mitsubishi Fuso de Canter Eco
Hybrid in Japan geïntroduceerd. Het is de schoonste lichte
vrachtwagen van dit moment dankzij de parallelle hybrideaandrijving
door een diesel- en een elektromotor. Behalve zeer schoon is de Canter
Eco Hybrid zeer zuinig en gebruiksvriendelijk.
Bij de presentatie van de Canter Eco Hybrid zei Dieter Zetsche, de
voorzitter van DaimlerChrysler, over het nieuwste model: âDe Canter
Eco Hybrid vormt een mijlpaal voor de wereldwijde truckindustrie.
Zowel gebruikers als de samenleving hebben profijt van dit nieuwe
model. Deze, door Mitsubishi Fuso ontwikkelde Canter, onderstreept de
leidende rol van DaimlerChrysler op het gebied van innovatieve
trucktechnologie.â
Dieselmotor
De aandrijftechniek van de schone Canter bestaat uit een combinatie
van een hightech dieselmotor, een krachtige elektromotor en een
zelfdenkende transmissie. De compacte, viercilinder 3,0-liter
dieselmotor met turbo en intercooler levert 92 kW (125 pk) bij 3.200
toeren per minuut. Het maximumkoppel bedraagt 294 Nm bij 1.700 toeren
per minuut.
Een partikelfilter en geavanceerde uitlaatgasrecirculatie maken de
dieselmotor extra schoon. De turbodiesel is verder voorzien van een
start- en stopsysteem dat de motor zelfstandig aan en af zet en de
transmissie ontkoppelt. Met name bij het rijden in druk (stads)verkeer
levert dit systeem een belangrijke bijdrage aan een lager verbruik.
Elektromotor
Parallel aan de dieselmotor is de Canter Eco Hybrid voorzien van een
kleine maar zeer krachtige elektromotor van 35 kW. De
milieuvriendelijke Canter kan rijden op de dieselmotor, de
elektromotor of op beide. Een computer bepaalt de beste aandrijfvorm.
De elektromotor wordt vooral tijdens het wegrijden ingeschakeld. Bij
krachtig accelereren komen beide motoren in actie. En rijdt de Canter
op gelijkmatige snelheid, dan wordt de dieselmotor benut.
Tijdens afremmen doet de elektromotor dienst als generator om zo
energie terug te winnen. De elektriciteit wordt opgeslagen in een
lithiumion-accu die de hele levenscyclus van de auto meegaat.
Tussentijds vervangen is niet nodig. De transmissie bestaat uit een
INOMAT-II-versnellingsbak: een handbak die is uitgerust met
automatische bediening. De bestuurder kan ook kiezen om zelf te
schakelen. Deze transmissie maakt de Canter Eco Hybrid zeer
gebruiksvriendelijk en prettig om te rijden.
Lage uitstoot
Dankzij de parallelle hybrideaandrijving ligt het verbruik van de
Canter Eco Hybrid tot twintig procent lager dan bij conventioneel
aangedreven modellen. De aandrijftechnologie reduceert de uitstoot van
roetdeeltjes met 46 procent en de uitstoot van stikstofoxiden (NOx)
met 41 procent. Volgens opgave van Mitsubishi Fuso Truck & Bus
Corporation is deze Canter de schoonste lichte vrachtauto ter wereld.
Het is bovendien het eerste model dat al tegemoetkomt aan de nieuwe,
strikte Japanse normen die in augustus 2007 van kracht worden.
De Canter Eco Hybrid is een lichte vrachtwagen â het laadvermogen van
deze versie bedraagt twee tot drie ton, afhankelijk van de uitvoering.
Het model wordt gebouwd door Mitsubishi Fuso Truck & Bus Corporation.
De huidige productieserie is bedoeld voor de Japanse markt â na
evaluatie volgt een beslissing over de export. De Canter Eco Hybrid is
het tweede hybridemodel dat in productie gaat. Mitsubishi Fuso
produceert al sinds 2004 de Aero Nonstep HEV-bus, een hybride
aangedreven stadsbus met 68 zitplaatsen. Drie steden in Japan hebben
de bus aangeschaft.
Mitsubishi Fuso Truck & Bus Corporation
Mitsubishi Fuso Truck & Bus Corporation verkocht in 2005 wereldwijd
bijna 200.000 lichte, middelzware en zware vrachtautoâs en bussen. Met
de export van ongeveer 119.000 voertuigen beleefde Mitsubishi Fuso een
exportrecord.
Het bedrijf is voor 85 procent eigendom van DaimlerChrysler en maakt
deel uit van de DaimlerChrysler Truck Group. Binnen deze groep heeft
Mitsubishi Fuso de taak om geavanceerde hybride aandrijfsystemen
verder te ontwikkelen die wereldwijd kunnen worden benut.
BedrijfsautoRAI