7,5 Miljoen Nederlanders googelen 525 miljoen keer per maand!
Vinden.net
Recent onderzoek van Interview-NSS toont aan dat Nederland ruim 7,5 miljoen
internetgebruikers heeft in de leeftijdscategorie van 21 tot 74 jaar. Volgens een
onderzoek van Hitwise.com doet iedereen uit deze internetpopulatie gemiddeld 70
zoekopdrachten per maand en vertegenwoordigt Google het overgrote deel van deze
zoekopdrachten. Wanneer de resultaten uit deze onderzoeken worden samengevoegd, is het
totaal 525 miljoen Nederlandse zoekopdrachten per maand!
Een consumentenkanaal dat in aantal een enorm potentiële markt vertegenwoordigt. Maar
er is meer. Wanneer gebruik wordt gemaakt van een zoekmachine, heeft de zoeker op dat
moment een duidelijke wens vaak uitgedrukt in een trefwoord of een reeks trefwoorden. Dit
in tegenstelling tot veel andere media, waarbij advertenties vaak irrelevant of slecht
getimed voor de ontvanger kunnen zijn. Zoekmachinemarketing biedt de mogelijkheid het
aanbod af te stemmen op een doelgroep die overduidelijk een behoefte kenbaar maakt en die
vaak gelijk bevredigd wil hebben. Het laat zich raden dat deze vorm van marketing
uitermate effectief is. Een ander groot voordeel is dat gebruikers van zoekmachines vaak
al veel verder zijn in het beslissingsproces van een eventuele aankoop. Een eventuele
transactie is dus dichterbij dan bij welk ander medium dan ook. Tel daarbij op dat
zoekmachinemarketing een hoeveelheid aan marketingdata oplevert die zijn weerga in de
offline marketing niet kent, dan is zoekmachinemarketing de toekomst van iedere
professionele marketeer.
Internettrauma verstart innovatie
Vreemd genoeg is het belang van zoekmachinemarketing de afgelopen jaren in Nederland sterk
onderschat. SEMPO (de internationale brancheorganisatie voor zoekmachinemarketeers) meent
dat de oorzaak ligt bij het internettrauma dat veel grote Nederlandse bedrijven hebben
overgehouden aan de internethype. De enorme investeringen in internet werden vaak niet
terugverdiend, e-conomy leek een luchtbel. Maar de tendens is kerende. Online marketing
boekt de eerste hoopgevende resultaten en het belang van internet als marketingkanaal
krijgt steeds meer aanhangers. De waarde van zoekmachinemarketing volgt met rasse
schreden.
Het adverteren in zoekmachines groeit volgens SEMPO-vertegenwoordiger Peter van der Graaf
wel enorm, maar het scoren in de gewone zoekresultaten is voor velen nog onbekend
terrein. 'De oorzaak ligt bij het technische aspect van zoekmachine-optimalisatie, zoals
het beïnvloeden van normale zoekresultaten wordt genoemd. Gevestigde namen in de
marketing- en reclamewereld hebben het adverteren in zoekmachines inmiddels wel
geïntegreerd in hun dienstverlening, maar voor zoekmachine-optimalisatie hebben ze
vaak een partner nodig. Een partner die van wanten weet en daar zijn er in Nederland maar
bar weinig van. Dit weerhoudt hen zoekmachine-optimalisatie in het marketingbeleid voor
hun klanten op te nemen. Een gemiste kans.'
Amerika leidt...
In de Verenigde Staten is zoekmachinemarketing volwaardig opgenomen in de marketingmix; de
budgetten laten dit duidelijk zien. Volgens een onderzoek van SEMPO bedroegen de
zoekmachinemarketinguitgaven overzee in 2005 ruim 6 miljard dollar. Het adverteren in
zoekmachines is er momenteel nog het meest populair, maar het budget voor
zoekmachine-optimalisatie groeit flink.
Doordat zoveel Amerikaanse bedrijven gebruik maken zoekmachinemarketing, is de
concurrentie op Engelstalige zoektermen .killing.. Dit resulteert in hoge biedprijzen
voor zoekmachineadvertenties en grote investeringen in zoekmachine-optimalisatie. Op
Nederlandse zoektermen kan men met geringe budgetten hoog scoren, maar niet meer voor
lang. De markt groeit als kool.
...Nederland gaat volgen
Op de toekomstige kosten van adverteren in zoekmachines kan men zich niet voorbereiden,
maar voor de gewone zoekresltaten kan men nu al topposities versterken. Zoekmachines
baseren deze topposities op de teksten van de pagina en de autoriteit die de website op
een specifiek gebied heeft. Het opbouwen van deze online autoriteit kost tijd; tijdig
beginnen is dus een vereiste. Concurrenten moeten veel meer moeite doen om dat later nog
in te halen.
Het jaar 2006 zal wel eens het jaar van de zoekmachinemarketing kunnen worden. De tijd is
er rijp voor, de kennis en kunde is aanwezig; het wachten is op het bedrijfsleven. En dan
zal de Nederlandse koopmansgeest het winnen van de Hollandse achterdocht.
---