Ingezonden persbericht


PERSBERICHT 7 juli 2006

WAR OF TALENTS

Europese bedrijven zijn momenteel verwikkeld in een War of Talents. De vraag naar creatieve jongeren met gevoel voor ondernemerschap is groot en het aanbod is klein. In Azië kan goedkoper worden geproduceerd, maar Europa blinkt uit in creativiteit, kennis en ondernemersgeest. "Zonder aan leeftijdsdiscriminatie te willen doen stel ik vast dat creatief talent vaak onder jongeren moet worden gezocht", aldus Burgemeester Leers. Hij verwelkomde op vrijdag 7 juli een gewild gezelschap: ruim 100 HBO'ers uit heel Europa die tijdens hun studie al een bedrijf zijn gestart. Zij strijden in Limburg twee dagen lang om de Europese titel 'Best Student Company 2006'. In een bloedhete Bonbonnière in Maastricht vond het eerste onderdeel van de finale plaats: een confrontatie tussen oudere ondernemers die al jaren succesvol zijn en jongeren die daarvan dromen.

Wat is nodig voor creatief succes? Je moet kunnen dromen, positief zijn, anders durven zijn én vertrouwen hebben in jezelf, stelden de delegaties uit o.a. Rusland, Noorwegen, Zwitserland en Nederland. Dat is allemaal prima maar onvoldoende, reageerde de ouderen. "Je moet je markt kennen, weten wat je afnemers nodig hebben en de financiën goed regelen, om maar wat te noemen", aldus Erik Joosten, directeur van Arion. Jongeren mogen dan creatiever zijn dan de meeste ouderen, maar voor het omzetten van die creativiteit in succes, heb je ervaren mensen nodig. Samenwerking tussen roekeloze dromers en de gevestigde orde zal de creatieve industrie in Europa groot moeten maken.

Future Business Stars

Zaterdag 8 juli van 10.00 uur tot 12.00 uur vindt in het Gouvernement aan de Maas in Maastricht de beurs 'Future Business Stars' plaats (toegang gratis). De 13 internationale teams presenteren daar aan het grote publiek hun bedrijven. Iedereen die geïnteresseerd is in jong ondernemerschap en innovatieve producten, is welkom de stands van de finalisten te bezoeken.

Economie van het leven

Studentenbedrijven maken onderdeel uit van het wereldwijde project Junior Achievement (JA). JA wil jonge mensen helpen de economie van het leven te begrijpen door het zelf te ervaren. Ruim 7 miljoen studenten uit 97 landen doen hieraan mee. Jong Ondernemen ondersteunde (in opdracht van de ministeries van EZ en OC&W) het afgelopen schooljaar circa 6.000 jongeren in meer dan 600 studentenbedrijven.

EINDE PERSBERICHT

Het tweede onderdeel van de finale is een steptour door Maastricht. U ontvangt zo spoedig mogelijk een foto van de studenten op de step met burgemeester Leers voor het gemeentehuis.

Voor vragen over de finale, kunt u contact opnemen met: Josephine van den Bogaard (Jong Ondernemen) 06-45470353

Erwin Gerardu (gemeente Maastricht) 043-3504044

Ingrid Wildhagen (Provincie Limburg) 043-3899999

Esther Damman (Jesaijes Communicatie) 06-55185318