Politie Limburg-Noord
Verkeersveiligheid Lerop nog niet voldoende
Datum: 6-07-2006
Tijd bericht: 11:41
Plaats: Lerop
De politie maakt na zes weken handhaving op de Leropperweg een
eerste tussenbalans op. De conclusie is dat het percentage
overtreders binnen de bebouwde kom flink gedaald is. Toch kan
nog niet gesproken worden van een veilige situatie, met name
omdat 45% van de bestuurders met meer dan 7 km/u te hard rijdt.
Het Team Subjectieve Verkeersonveiligheid (TSV) is vanaf 22 mei
haast dagelijks aanwezig in Lerop op de Leropperweg. Zowel
binnen als buiten de bebouwde kom is met de lasergun in
combinatie met staande houding, maar ook met de radarauto
gewerkt, waarbij in totaal 1.379 bestuurders een proces-verbaal
kregen voor te snel rijden. De eerste twee dagen van de actie
werden 174 gele kaarten uitgedeeld aan overtreders als
waarschuwing. Als hoogst gemeten snelheid binnen de bebouwde
kom werd 77 km/u gemeten, buiten de kom werd 114 km/u geklokt.
Zwakke weggebruikers
Het team streeft er naar de snelheid binnen de bebouwde kom
omlaag te krijgen naar de aangegeven 30 km/u. De bewoners van
de Leropperweg hebben bij de gemeente en bij de politie
herhaaldelijk geklaagd over het te snelle verkeer.
Juist in woonbuurten is de 30 km-snelheid geboden om nog tijdig
tot stilstand te kunnen komen wanneer dat noodzakelijk mocht
zijn. Het aantal bestuurders dat te hard rijdt, loopt daarom
kans een ongeval te veroorzaken. Gelet op de vele zwakke
weggebruikers op genoemde weg, is gebleken dat bij ongevallen
met letsel, met name zij de slachtoffers zijn.
Remweg
Bij 37 km/u, met een snelle reactietijd van 1 sec. legt de auto
toch al 10 meter af, voordat er wordt geremd. Pas na 15 meter
staat de auto stil. Bij 50 km/u wordt 14 m. afgelegd in de
reactietijd, de remweg is 12 meter en de auto staat stil na 26
meter. De remweg is eenvoudig te bepalen door de snelheid te
delen door 3,6.
De kans dat een voetganger overlijdt bij een botsing met een
auto, is bij 32 km/u ongeveer 5%. Bij 64 kilometer per uur ligt
dit percentage op ongeveer 85%.
Verkeersonveilig
Op de Leropperweg is door de gemeente een reconstructie
aangebracht, met als doel de weg in te richten als 30
kilometerzone. De weg wordt gebruikt voor woon-werkverkeer, en
de weg wordt ook als sluiproute gebruikt voor verkeer van en
naar Roermond. Daarbij gebruikt het werkverkeer dat met de
aanleg van de A73 bezig is, de weg; evenals de vele
landbouwvoertuigen van de omliggende bedrijven. In het weekend
komen de recreanten: motorrijders, fietsers en wandelaars.