Miko
Miko neemt Leo Coffee uit Hamburg over
Brussel, 6 juli 2006 - Miko, de op Eurolist by Euronext Brussels genoteerde
specialist in koffieservice en kunststofverpakkingen, kondigt een
participatie van 49 % aan in het in Hamburg (Duitsland) gevestigde
koffieservicebedrijf Leo Coffee GmbH. De overige 51 % van de aandelen zijn
onderworpen aan een strikte call-overeenkomst, die Miko de garantie geeft
om - tegen een vooraf bepaalde formule - de overige 51 % te verwerven ten
laatste in 2012.
Leo Coffee GmbH is een koffieserviceorganisatie die sedert een decennium
actief is op de Duitse markt. De focus van de verkoop ligt op de
'buitenhuismarkt', met name waar koffie wordt aangeboden aan verbruikers
buiten de eigen huiselijke sfeer: horeca, bedrijven en instellingen. Dit
gebeurt met directe verkoop in en rond Hamburg, en met verkoop via
verdelers in de rest van Duitsland. De productverkoop bedraagt 800.000 EUR.
Leo Coffee heeft sinds zijn ontstaan schulden opgebouwd en kampt met
terugbetalingsmoeilijkheden. Miko wijst erop dat het leeuwenaandeel van de
overname gebeurt door schuldovername. 'Wij zijn ervan overtuigd dat, mits
een professionalisering van het beleid en een aangepaste groeistrategie,
Leo Coffee binnen enkele jaren voor ons winstgevend kan zijn', aldus Frans
Van Tilborg, gedelegeerd bestuurder van Miko Koffie.
Frans Michielsen, CEO en gedelegeerd bestuurder van de Miko-groep, voegt
eraan toe: 'Eind 2004 zijn wij in Duitsland een zeer grote private label
klant verloren, waaraan wij vele jaren leverden. Dit hebben wij toen aan
onze aandeelhouders bekend gemaakt. Na dit verlies zijn wij niet 'bij de
koffiezakken blijven zitten', maar zijn wij dadelijk op zoek gegaan naar
een overname-opportuniteit in Duitsland. Met zijn meer dan 80 miljoen
inwoners biedt dit land immers zeer grote mogelijkheden. De zoektocht heeft
2 jaar geduurd, en is het gevolg van onze strenge selectiecriteria. Met Leo
Coffee rekenen we erop dat we binnen enkele jaren de plotse verkoopdaling
van 2004 in Duitsland terug hebben opgehaald. En deze keer zal dat niet
meer via een grote verdeler zijn, maar via een eigen organisatie waarvan
ons de omzet niet gewoonweg via mail kan worden afgenomen'.
OVER MIKO
Miko is al meer dan 200 jaar actief in koffieservice en werd in 1998
geïntroduceerd op Eurolist by Euronext Brussels. Miko volgt een
"tweepijlerstrategie" waarbij de kernactiviteiten - koffieservice en
kunststofverpakkingen - nagenoeg zelfstandige entiteiten zijn met elk hun
eigen management, zodat beide activiteiten een eigen groeipad kunnen
volgen. De groep stelt 537 mensen te werk en haalde in 2005 een omzet van
82,99 miljoen EUR. Het is een internationale groep met eigen ondernemingen
in België, Frankrijk, Nederland, Engeland, Duitsland, Polen, Tsjechië en
Slowakije.
EINDE