Ingezonden persbericht


Verwarring over vergelijking nieuwe oplagecijfers

Het oplage Instituut (HOI) heeft de berekeningswijze voor de oplage van dagbladen ingrijpend gewijzigd. Hierdoor zijn er sterk gewijzigde oplagecijfers gepubliceerd over het eerste kwartaal van 2006. Deze nieuwe cijfers zijn zonder verrekening vergeleken met de oplagecijfers uit 2005. Appels met peren dus. Hierdoor lijkt de oplage van de Leeuwarder Courant te dalen met 8% en die van Dagblad van het Noorden met 9%. Bij een juiste vergelijking komen die cijfers uit op -3,4% voor Dagblad van het Noorden en -4,5% voor de Leeuwarder Courant. Reden voor een toelichting.

Dat de oplages van dagbladen dalen is bekend, maar publicatie van deze vergelijking zonder toelichting is schadelijk voor het begrip van de dagbladenmarkt bij lezers en vooral bij adverteerders. Wij hebben ook het Cebuco, marketing organisatie van de Nederlandse dagbladen, op dit ongemak gewezen. Zij hebben toegezegd ook actie te ondernemen. De dagbladen van NDC|VBK de uitgevers doen het in de Nederlandse dagbladenmarkt relatief goed. De daling van de vaste oplage wordt voor een aanzienlijk deel gecompenseerd door deeltijdabonnementen.

Trendbreuk

HOI tracht de oplagecijfers van de dagbladen te harmoniseren met de cijfers van tijdschriften. Belangrijk is hierbij de verhouding tussen vaste abonnementen en losse verkoop die samen de betaalde oplage vormen. Zonder in marketingdetail te treden betekent dit voor onze kranten dat de volledige losse verkoop is verwijderd uit de gepubliceerde kernoplage. De losse verkoop wordt bij sommige kranten gedeeltelijk wel meegerekend omdat zij wederverkopers het recht hebben gegeven de niet-verkochte exemplaren te retourneren. Bij de dagbladen van NDC|VBK is dit niet het geval. Ook dit laatste vergemakkelijkt een oplagevergelijking niet.

EINDE BERICHT


---

Noot voor de redactie,