http://www.evo.nl
PERSBERICHT
6 juli 2006
EVO: 'BRUSSEL erkent problemen DIGITALE TACHOGRAAF, maar NEDERLAND laat bedrijfsleven barsten'
De Europese Commissie heeft onlangs erkend dat het verplichten van een tachograaf een overmatige en onevenredige last vormt voor bedrijven waarbinnen het vervoer niet de hoofdactiviteit van de bestuurder is. Desondanks antwoordt minister Peijs (Verkeer & Waterstaat) op vragen van de Tweede Kamer dat zij geen mogelijkheid ziet de zaak in Brussel aan te kaarten. Onbegrijpelijk en onaanvaardbaar. Volgens EVO moet de minister in Brussel met de vuist op tafel slaan en op basis van de opening die de Europese Commissie heeft geboden een vrijstelling voor deze groep ondernemers afdwingen.
Markthandelaren, bouwbedrijven en dergelijke bedrijven moeten een digitale tachograaf installeren als zij met zwaardere voertuigen rijden. Deze ondernemers worden behandeld als transportbedrijven en verplicht een tachograaf te gebruiken. Terwijl een koopman in een mum van tijd naar de markt rijdt en het volstrekt onzinnig is hem bij te laten houden hoeveel uur hij achter het stuur zit om te voorkomen dat hij te lang doorrijdt.
Samen met MKB, VNO-NCW, RAI, Bouwend Nederland en diverse andere organisaties heeft EVO bij de minister aangedrongen op een betere regeling. Sinds 2001 heeft EVO al gewaarschuwd voor de consequenties. Ook bij minister Peijs, destijds lid van de transportcommissie van het Europees Parlement. In 2003 en 2004 zijn de Europese Commissie en het ministerie wederom op de problematiek gewezen en is een amendement om de vrijstelling te behouden in grote meerderheid door het Europees Parlement aangenomen.
Zonder argumentatie heeft de Europese Commissie het amendement vervolgens afgewezen. Op vragen van EVO waarom dit zo is besloten, wil de Europese Commissie geen antwoord geven, terwijl ook nog eens het Europees Hof van Justitie recent in een uitspraak heeft bevestigd dat de vrijstelling voor dit soort vervoer geen probleem vormt voor de verkeersveiligheid.
Aan de andere kant maakt de Europese Commissie het weer wel mogelijk transportbedrijven vrij te stellen als er maar gebruik wordt gemaakt van een voertuig dat in de regio op aardgas, LPG of elektriciteit rijdt. Schijnbaar is verkeersveiligheid minder belangrijk als het om milieuvriendelijke voertuigen gaat.
Het is verder vreemd te moeten constateren dat zelfs particulieren die met een vrachtauto(combinatie) boven de 7.500 kg voor eigen doeleinden rijden niet meer vrijgesteld zijn. Ook zij worden als internationaal transportbedrijf beschouwd.
Nu bevestigt de Europese Commissie dat het een probleem is en is het wel bereid een oplossing te bieden voor hoveniers en groenvoorzieners, maar voor andere soortgelijke bedrijfstakken wordt niks gedaan, terwijl hiervoor dezelfde situatie geldt. EVO roept het gezamenlijk bedrijfsleven op bij het ministerie aan te dringen op actie richting Brussel.