`Gebruik je hoofd, niet je airbag' - Intensieve Drentse campagne in
zomermaanden
06 Jul 2006
Deze weken intensiveert de campagne `Gebruik je hoofd, niet je airbag'
van de provincie Drenthe en de ANWB met de verspreiding van een nieuwe
editie spotjes en affiches. De campagne werd vanaf januari twee
maanden lang breed ingezet in de provincie. Nu al geeft ongeveer de
helft van de respondenten uit het doelgroepenonderzoek aan de campagne
te kennen. De campagne heeft een brede inzet door campagnebussen,
abri's, posters, free cards, advertenties in het Dagblad van het
Noorden, spotjes op RTV Drenthe en in de bioscoop en de lancering van
de website gebruikjehoofd.nl. Daarnaast zorgen actieve ANWB-leden voor
de verspreiding van het materiaal bij intermediairs.
Per jaar raken op de Drentse wegen bijna 400 personen ernstig gewond
door een eenzijdig rijongeval, soms met fatale afloop. De
belangrijkste redenen daarvoor zijn dat verkeersdeelnemers zich met
andere zaken bezighouden dan met autorijden, onder invloed van
medicijnen of oververmoeid zijn. Aanleiding voor de provincie Drenthe
om een intensieve campagne te voeren om de weggebruiker bewust te
maken van de gevaren: `Gebruik je hoofd, niet je airbag'. Want
uiteindelijk heeft de campagne slechts één doel: het terugdringen van
het aantal slachtoffers van eenzijdige rijongevallen.
Het eerste blok van de in januari 2006 gestarte campagne is inmiddels
afgerond. Met positief resultaat. Alle reden om de stevige basis die
is gelegd verder uit te breiden. Deze week gaat het tweede blok van de
campagne van start. Met onder andere de plaatsing van advertenties in
het Dagblad van het Noorden, TV-spotjes op RTV Drenthe en de
verspreiding van ruim 100 abri's door heel Drenthe. De website
gebruikjehoofd.nl blijft online. De campagne `Gebruik je hoofd, niet
je airbag' duurt nog tot eind 2007.
Voor jonge automobilisten is in Drenthe extra aandacht door het
project Trials waar nieuwe automobilisten de kans trainingen te volgen
om de voertuigbeheersing te verbeteren.
Provincie Drenthe