universiteit utrecht, natuurcollege en staatsbosbeheer starten met
opzet onderwijsprogramma, 6 juli 2006
Afgelopen vrijdag, 30 juni, hebben Universiteit Utrecht, NatuurCollege
en Staatsbosbeheer een samenwerkingsovereenkomst ondertekend voor een
natuureducatieprogramma onder de werktitel Natuur-wijs. Het meerjarig
programma heeft tot doel kinderen weer deel uit te laten maken van de
natuur. Dit najaar start met een pilot waar 10 basisscholen aan
deelnemen. In het voorjaar 2007 worden de eerste resultaten
gepresenteerd.
Onderzoek leert dat meer dan zeventig procent van de kinderen nooit in
een echt natuurgebied komen. Bijna de helft van de 12- tot 17-jarigen
kijkt minstens tien en soms wel 20 uur televisie per week. Kinderen
denken zelfs dat er in Nederland leeuwen en tijgers rondlopen. Een
zorgelijke situatie, vinden de drie organisaties. Met het doel om
kinderen weer bij de natuur te betrekken, hebben Universiteit Utrecht,
NatuurCollege en Staatsbosbeheer de intentie uitgesproken hiervoor
samen te gaan werken aan het project Natuur-wijs.
Dat er zoveel kinderen zijn met ADHD, zoveel kinderen die Ritalin
slikken, moet ons toch iets zeggen, vindt Irene van Lippe-Biesterfeld,
voorzitter van NatuurCollege. Wat is hier aan de hand? Komt het soms
door onze onnatuurlijke leefwijze, die hen niet past? Straks is er een
generatie van volwassenen die nooit heeft geroken aan de vochtige
aarde, op hun rug naar de wolken gestaard, in de bomen geklommen of in
sloten kikkers gevangen. Wij, kinderen en volwassenen, hebben het
nodig om met al onze zintuigen de natuur te beleven. Dat houdt ons in
evenwicht en kan ons in contact brengen met het wonder van het leven,
aldus Irene van LippeBiesterfeld.
De drie organisatie willen bij 418 jarigen een groter bewustzijn
realiseren van de relatie tussen mens en natuur vanuit kennis,
beleving en bezieling. Dat draagt bij aan het bewustzijn dat de mens
onderdeel is van het ecosysteem. Het project Natuur-wijs moet leiden
tot het ontwikkelen van een meerjarenprogramma om natuur terug te
brengen in het onderwijs. Van Lippe-Biesterfeld: Het begint bij de
jeugd: je eerste natuurervaring is bepalend voor je relatie met de
natuur in de rest van je leven.
Er wordt in eerste instantie een lesprogramma voor
basisschoolleerlingen ontwikkeld. Streven is om het programma
onderdeel te laten worden van het reguliere curriculum. Irene van
Lippe-Biesterfeld: We willen kinderen iets aanbieden dat meer biedt
dan de biologieboeken. Het opstellen van het programma gebeurt in
samenwerking met leerkrachten, ouders, stagiairs en
docentenopleidingen.
Bovenstaande partijen zijn ervan overtuigd dat natuur alleen kan
overleven als mensen een relatie er mee opbouwen. En de kiem daarvan
wordt in de kinderjaren gelegd. Als we de handen ineen slaan, moeten
we erin kunnen slagen om natuur en mensen weer te verbinden om bij te
dragen aan een duurzame samenleving.
Staatsbosbeheer