RWI: aanbieding SUWI-advies aan minister De Geus
Raad voor werk en inkomen
PERSBERICHT
RWI: wijziging structuur uitvoering sociale zekerheid vooralsnog niet aan de orde
Den Haag, 6 juli 2006
Werkgevers, werknemers en gemeenten constateren in de Raad voor Werk en Inkomen dat de
dienstverlening binnen het SUWI-stelsel nog niet op het gewenste niveau ligt. Maar de
Raad ziet wel positieve ontwikkelingen in de uitvoering van de sociale zekerheid. Volgens
de RWI kunnen de noodzakelijke aanpassingen en verbeteringen, met als doel een meer
klantgerichte en decentrale aanpak, binnen het huidige stelsel plaatsvinden. De partijen
in de RWI hebben op dit moment dan ook geen behoefte aan ingrijpende structuurwijzigingen
in de uitvoering van de sociale zekerheid.
De RWI heeft zijn SUWI-advies vandaag aan demissionair minister De Geus van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid aangeboden. Tegelijkertijd heeft de RWI zijn
Reïntegratiemarktanalyse 2006 gepresenteerd. Beide publicaties verschijnen aan de
vooravond van de brede SUWI-evaluatie, die door het kabinet is uitgezet en naar
verwachting in het najaar wordt afgerond.
Het SUWI-stelsel ging in 2002 van start. Kernpunt is een keten van dienstverlening door
publieke instanties als UWV, CWI en gemeenten. Tegelijkertijd kwam er een
reïntegratiemarkt: private bedrijven voeren in opdracht van UWV en gemeenten
reïntegratiediensten uit. De RWI vindt dat een discussie nu over de structuur van
SUWI (Structuur Uitvoering Werk en Inkomen) de aandacht afleidt van de mogelijkheden die
er zijn om binnen het huidige stelstel tot verdere verbeteringen te komen.
De kritiek van de RWI op het functioneren van de uitvoeringsinstanties spitst zich toe op
de vaak nog weinig positieve ervaringen van cliënten en werkgevers. Volgens de RWI
is het noodzakelijk dat zowel werkgevers als werkzoekenden over vaste contactpersonen
kunnen beschikken. Hierdoor ontstaat meer ruimte voor een vraaggerichte benadering en
voor meer samenwerking met private partijen. De Raad wijst hierbij op de sterk toegenomen
verantwoordelijkheden van sociale partners voor reïntegratie en preventie van uitval
(poortwachterfunctie), en op de positieve effecten hiervan op de aantallen
uitkeringsgerechtigden.
In de uitvoering van de sociale zekerheid is meer behoefte ontstaan aan publiek-private
samenwerking. De RWI pleit ervoor dat ook het publieke uitvoeringscluster (CWI, UWV en
gemeenten) zijn dienstverlening hierop aanpast.
De RWI heeft moeite met bezuinigingen op het bemiddelingsbudget van het CWI. Op een krappe
arbeidsmarkt, waarop moeilijk vervulbare vacatures de economische ontwikkeling kunnen
schaden, is het van belang dat er genoeg middelen zijn voor het oplossen van knelpunten
aan de boven- én onderkant van de markt.
De RWI stelt voor dat het ministerie van SZW het UWV en het CWI meer vrijheden geeft om
eigen beleid te voeren en keuzes te maken, ook als het gaat om besteding van de hen
toegekende budgetten. Hierdoor kunnen op decentraal niveau gemeenten en CWI- en
UWV-kantoren veel meer dan nu het geval is met elkaar zakelijke prestatieafspraken maken.
Ook adviseert de RWI het instellen van gezamenlijke regionale managementteams. Volgens de
Raad oriënteren werkzoekenden zich bij uitstek lokaal of regionaal en hebben
werkgevers juist op die niveaus vacatures in de aanbieding. Vandaar de noodzaak dat ook
de uitvoeringsinstanties zich op het lokale en/of regionale niveau gaan focussen. De RWI
wijst in dit verband op zijn recente voorstellen om een adequaat regionaal
arbeidsmarktbeleid van de grond te krijgen.
Op belangrijke onderdelen schieten de prestaties van de uitvoeringsinstanties nog te kort.
Zo krijgen kansarme werkzoekenden nauwelijks reïntegratietrajecten aangeboden,
terwijl gebleken is dat die bij uitstek voor hen zinvol zijn. Ook wordt er nog te weinig
aan scholing gedaan. Verder valt op dat er nauwelijks geïnvesteerd wordt in
vervulling van moeilijk vervulbare vacatures, terwijl daar juist maatschappelijk veel
winst te behalen valt. De RWI wil dat dit soort activiteiten van de uitvoeringsinstanties
opgewaardeerd worden. Dit kan bijvoorbeeld door bijzondere prestaties extra mee te laten
wegen in de prestatieindicatoren of er financiële prikkels aan te verbinden.
De Raad voor Werk en Inkomen is het overlegorgaan van werkgevers, werknemers en gemeenten.
De RWI doet voorstellen aan de regering over het brede terrein van werk en inkomen. Doel
van deze voorstellen is een goed functionerende arbeidsmarkt te bevorderen. Het vergroten
van de transparantie van en het verbeteren van de kwaliteit op de reïntegratiemarkt
behoort eveneens tot de kerntaken van de RWI.
Voor de redactie,