Ingezonden persbericht
persbericht
Hilversum, 6 juli 2006
BNN programma verkocht aan al jazeera
De achtdelige docusoap Couscous & Cola is verkocht aan Al Jazeera International. Uniek is dat voor het eerst een Nederlands product wordt verkocht aan Al Jazeera. Couscous & Cola is in 2004 uitgezonden door BNN, bedacht door Maartje Nevejan, en geproduceerd door IdtV. Patrick Lodiers heeft het programma gepresenteerd.
De nieuwe Engelstalige zender van Al Jazeera gaat vanaf oktober/november 2006 uitzenden en wil een wereldwijd publiek aantrekken. Al Jazeera International heeft Couscous & Cola aangekocht, omdat het programma midden in de discussie staat, controversieel is en over en voor jongeren. Couscous & Cola volgt de jongeren Kacem, Deborah, Ramy, Omar, Ahlam, Youssef, Jalil, Akosua en Ilknur die een paar jaar in Nederland zijn, en op reis willen naar Amerika. Land van onbegrensde mogelijkheden en onbegrensde haat. Kloppend hart van de serie is de debatclub op school, waarin de leerlingen op zeer gepassioneerde wijze de strijd met zichzelf en elkaar aangaan: met en zonder hoofddoek, christelijk en islamiet, jongens en meisjes, rappend en gedichten schrijvend. De camera volgt de jongeren op school, thuis met hun familie en met hun vrienden. Presentator Patrick Lodiers strijkt neer in de school, verbaast zich, ergert zich, maar wordt ook hun vriend en vertrouweling. Aan het einde van de serie vertrekt Patrick met een deel van de jongeren naar Amerika.
Patrick: "Al Jazeera en BNN, wat een alles omvattende combinatie. Zij de Couscous, wij de Cola! Ik denk dat Bart de Graaff in het hiernamaals wel zal genieten en denken: "Nu doorpakken: Spuiten en Slikken en Try Before You Die ook op Al Jazeera!"
Maartje en Patrick zijn zelf bij Al Jazeera International op bezoek geweest. Maartje is supertrots over de verkoop van haar programma aan Al Jazeera International: "Door Couscous & Cola en mijn omgang de laatste vier jaar met de tieners die de hoofdrol "zijn", hoor ik voortdurend de andere verhalen, de andere kant van het wereldnieuws. Zij halen dat van het Internet en van Al Jazeera. Daarnaast is het superleuk om hoe klein ons programma ook is, mee te doen met de start van een nieuw 24/7 channel, dat miljoenen kijkers over de hele wereld zal gaan bereiken. Het geeft het betere Kuifje-reportergevoel. Past bij wat Couscous & Cola wilde bereiken, past bij mij, bij BNN, bij IdtV."
Dit najaar gaat BNN in samenwerking met Maartje Nevejan en IdtV een tweede serie van Couscous & Cola opnemen. Begin 2007 zendt BNN de tweede serie uit. Patrick Lodiers neemt wederom de presentatie op zich en volgt dezelfde jongeren als in de eerste serie. Dit keer brengen zij een bezoek aan Afrika.
Voor meer informatie en beeldmateriaal:
BNN Communicatie
Marieke Saly, tel: 035-6555321, fax: 035-6555322, marieke.saly@bnn.nl
IdtV
Brenda Matthijs, Communications Manager IdtV, tel:020-3143101, brenda.matthijs@idtv.nl