Laurus NV


1

's-Hertogenbosch, 4 juli 2006

Omzetcijfers Laurus eerste halfjaar 2006 (week 1-24)


* Verdere verbetering gezamenlijke identieke omzet
* 'Gerefreshte' zelfstandig ondernemers Super de Boer op marktgroei

De gezamenlijke identieke consumentenomzet van de Laurus-formules is in het eerste halfjaar van 2006 verder verbeterd, maar is nog niet op het niveau van de marktgroei.
De opwaartse trend manifesteerde zich het meest bij de zelfstandig ondernemers van Super de Boer, die 1,8% groeiden. De Super de Boer-ondernemers die hun winkel moderniseerden in het kader van operatie Refresh zagen hun identieke omzet met 2,9% groeien. Deze ondernemers presteerden daarmee conform de marktgroei zoals die zich in het eerste halfjaar in de Nederlandse supermarktbranche voordeed. De omzetprestatie van Super de Boer werd gedrukt door de eigen winkels, die in het eerste halfjaar met een daling van 0,8% nog een negatieve identieke-omzetontwikkeling lieten zien. Dit zorgde ervoor dat de identieke-omzetontwikkeling van Super de Boer totaal (zelfstandig ondernemers en eigen winkels) op een stijging van 0,6% uitkomt.
De gezamenlijke identieke consumentenomzet van de Laurus-formules laat in het eerste halfjaar van 2006 met een daling van 1,1% een verbetering zien ten opzichte van het eerste halfjaar van 2005, toen de daling nog 8,8% bedroeg. Dat het cijfer over het eerste halfjaar niettemin nog negatief is, moet voor het grootste deel op het conto van Edah worden geschreven. Konmar zit weer op een index hoger dan 100.
Tweede kwartaal beter
Overigens was de ontwikkeling in het tweede kwartaal beter dan die in het eerste kwartaal. Dit geldt zowel voor de identieke omzet van Super de Boer (zelfstandig ondernemers en eigen winkels) als voor de gezamenlijke identieke consumentenomzet. Dat neemt niet weg dat er ook in 2006 sprake is van margedruk.
Super de Boer
De verbetering van de identieke omzet van Super de Boer is vooral het gevolg van een stijging van het volume.
Voor de eigen winkels is een beleid in gang gezet van operationele verbeteringen en het structureel afstoten van winkels met een marginaal toekomstperspectief. Voor 2006 zet Super de Boer in op een verdere verbetering van de identieke omzet en een verbetering van de operationele marge..2
Super de Boer gaat door met moderniseren. Bemoedigend in dit verband is de positieve ontwikkeling van filiaal Hardenberg, dat op 6 april dit jaar openging en de volgende stap in moderniseringsoperatie Refresh vertegenwoordigt. Omzet eerste halfjaar 2006 (week 1 t/m 24)

* In het eerste halfjaar van 2006 daalde de gezamenlijke identieke consumentenomzet van Edah, Konmar en Super de Boer met 1,1% ten opzichte van het eerste halfjaar van 2005.

* Bij de zelfstandig ondernemers van Super de Boer groeide de identieke omzet met 1,8%, bij de eigen winkels van Super de Boer was de identieke-omzetontwikkeling
-0,8%. Super de Boer kwam in totaal op een stijging van 0,6%.

*
Laurus realiseerde in het eerste halfjaar een netto-omzet van ¤ 1.385 miljoen (eerste halfjaar 2005: ¤ 1.434 miljoen).

* De consumentenomzet over het eerste halfjaar bedroeg ¤ 1.659 miljoen (eerste halfjaar 2005: ¤ 1.713 miljoen).
Vestigingspunten
18 juni
2006

1 januari
2006
19 juni
2005
Edah 275 276 281
waarvan samenwerkende ondernemers 50 51 54
Konmar (incl. Lekker & Laag Superstores) 44 44 43
waarvan samenwerkende ondernemers 4 4 4
Super de Boer 361 380 388
waarvan samenwerkende ondernemers 186 191 201
Totaal 680 700 712
waarvan samenwerkende ondernemers 240 246
259

_________________________________________________________________ Perscontacten: Dieuwertje Beerepoot, tel. (+31) (0)73 622 37 14 / (+31) (0)6 53 147 141