1
's-Hertogenbosch, 4 juli 2006
Omzetcijfers Laurus eerste halfjaar 2006 (week 1-24)
* Verdere verbetering gezamenlijke identieke omzet
* 'Gerefreshte' zelfstandig ondernemers Super de Boer op marktgroei
De gezamenlijke identieke consumentenomzet van de Laurus-formules is in het
eerste halfjaar van 2006 verder verbeterd, maar is nog niet op het niveau van de
marktgroei.
De opwaartse trend manifesteerde zich het meest bij de zelfstandig ondernemers
van Super de Boer, die 1,8% groeiden. De Super de Boer-ondernemers die hun
winkel moderniseerden in het kader van operatie Refresh zagen hun identieke
omzet met 2,9% groeien. Deze ondernemers presteerden daarmee conform de
marktgroei zoals die zich in het eerste halfjaar in de Nederlandse
supermarktbranche voordeed. De omzetprestatie van Super de Boer werd gedrukt
door de eigen winkels, die in het eerste halfjaar met een daling van 0,8% nog een
negatieve identieke-omzetontwikkeling lieten zien. Dit zorgde ervoor dat de
identieke-omzetontwikkeling van Super de Boer totaal (zelfstandig ondernemers en
eigen winkels) op een stijging van 0,6% uitkomt.
De gezamenlijke identieke consumentenomzet van de Laurus-formules laat in het
eerste halfjaar van 2006 met een daling van 1,1% een verbetering zien ten
opzichte van het eerste halfjaar van 2005, toen de daling nog 8,8% bedroeg. Dat
het cijfer over het eerste halfjaar niettemin nog negatief is, moet voor het grootste
deel op het conto van Edah worden geschreven. Konmar zit weer op een index
hoger dan 100.
Tweede kwartaal beter
Overigens was de ontwikkeling in het tweede kwartaal beter dan die in het eerste
kwartaal. Dit geldt zowel voor de identieke omzet van Super de Boer (zelfstandig
ondernemers en eigen winkels) als voor de gezamenlijke identieke
consumentenomzet. Dat neemt niet weg dat er ook in 2006 sprake is van
margedruk.
Super de Boer
De verbetering van de identieke omzet van Super de Boer is vooral het gevolg van
een stijging van het volume.
Voor de eigen winkels is een beleid in gang gezet van operationele verbeteringen
en het structureel afstoten van winkels met een marginaal toekomstperspectief.
Voor 2006 zet Super de Boer in op een verdere verbetering van de identieke omzet
en een verbetering van de operationele marge..2
Super de Boer gaat door met moderniseren. Bemoedigend in dit verband is de
positieve ontwikkeling van filiaal Hardenberg, dat op 6 april dit jaar openging en de
volgende stap in moderniseringsoperatie Refresh vertegenwoordigt.
Omzet eerste halfjaar 2006 (week 1 t/m 24)
* In het eerste halfjaar van 2006 daalde de gezamenlijke identieke
consumentenomzet van Edah, Konmar en Super de Boer met 1,1% ten
opzichte van het eerste halfjaar van 2005.
* Bij de zelfstandig ondernemers van Super de Boer groeide de identieke omzet
met 1,8%, bij de eigen winkels van Super de Boer was de identieke-omzetontwikkeling
-0,8%. Super de Boer kwam in totaal op een stijging van
0,6%.
*
Laurus realiseerde in het eerste halfjaar een netto-omzet van ¤ 1.385 miljoen
(eerste halfjaar 2005: ¤ 1.434 miljoen).
* De consumentenomzet over het eerste halfjaar bedroeg ¤ 1.659 miljoen
(eerste halfjaar 2005: ¤ 1.713 miljoen).
Vestigingspunten
18 juni
2006
1 januari
2006
19 juni
2005
Edah 275 276 281
waarvan samenwerkende ondernemers 50 51 54
Konmar (incl. Lekker & Laag Superstores) 44 44 43
waarvan samenwerkende ondernemers 4 4 4
Super de Boer 361 380 388
waarvan samenwerkende ondernemers 186 191 201
Totaal 680 700 712
waarvan samenwerkende ondernemers 240 246
259
_________________________________________________________________ Perscontacten:
Dieuwertje Beerepoot, tel. (+31) (0)73 622 37 14 / (+31) (0)6 53 147 141
Laurus NV