Vervuilende luchtvaartsector gekortwiekt; kerosineheffing mogelijk
Brandstofuitstoot vliegtuigen 4 juli 2006
GroenLinks vindt dat er snel strenge en bindende regelgeving moet komen die
luchtvaartmaatschappijen dwingt hun schadelijke emissies drastisch in te
perken. Anders dreigen de inspanningen in Europees verband om
klimaatverandering tegen te gaan volledig teniet gedaan te worden.
Dankzij een initiatief van de groene fractie is nu een meerderheid van
het Europees Parlement voor het heffen van accijnzen op kerosine en
wil daarmee. een einde maken aan de voorkeursbehandeling van
luchtvaartmaatschappijen.
Kunstmatig lage prijzen
Momenteel worden de negatieve milieu-effecten van vliegen nauwelijks
of niet doorberekend in de prijs. Door de prijzen van tickets
kunstmatig laag te houden is de luchtvaart uitgegroeid tot de snelst
groeiende bron van uitstoot van broeikasgassen. De verwachting is dat
het luchtvaartverkeer in 2020 verdubbeld zal zijn. Het is hoog tijd
dat deze vervuilende sector haar verantwoording neemt.
Kyoto
In het Kyoto-Protocol wordt met geen woord gerept over luchtvaart,
terwijl bedrijven en particulieren wel een bijdrage leveren aan het
verminderen van de CO2-uitstoot. Het verslag van de Britse groene
Caroline Lucas roept de Europese Commissie op om in VN-verband de
luchtvaart eindelijk bij het Kyoto-Protocol te betrekken.
Tot nu toe betalen de luchtvaartmaatschappijen geen accijnzen op
kerosine en berekenen ze geen BTW op hun vliegtickets. Dit terwijl de
Europese Commissie wel het recht heeft om dit aan de EU-lidstaten op
te leggen bij vluchten binnen Europa. De kerosineheffing mag er nu
komen volgens het parlement, met een nipte meerderheid werd het
voorstel voor BTW op vliegtickets afgewezen. In ieder geval zal nu ook
voor de luchtvaart meer het principe van 'de vervuiler betaalt' gaan
gelden. Verder kunnen de luchtvaartmaatschappijen voortaan betrokken
worden bij het Europese emissiehandelssysteem, dat nu al door veel
Europese bedrijven gehanteerd wordt.
«
GroenLinks