Arriva
4 juli 2006
Arriva wint concessie DAV
Hedenochtend maakte de Provincie Zuid-Holland bekend dat Arriva de
aanbesteding OV DAV heeft gewonnen. Arriva is verheugd ook de komende
12 jaar (tot 2020) in het gebied haar diensten te kunnen leveren. Het
contract heeft een totale omvang van 500 miljoen. Arriva rijdt al
sinds 2003 in het gebied Drechtsteden Alblasserwaard en
Vijfheerenlanden en wordt daarnaast met deze concessieverlening ook in
de gelegenheid gesteld haar diensten in de stad Dordrecht uit te
voeren alsmede het treinvervoer op het traject Dordrecht -
Geldermalsen (MerwedeLingeLijn) voor haar rekening te nemen.
Dit contract legt een geweldige basis onder onze orderportefeuille,
aldus Arriva-directeur Anne Hettinga. Met reeds bestaande langdurige
contracten in Waterland, Groningen/Drenthe (bus) en het noordelijke
spoorvervoer, is de continuïteit van de onderneming in Nederland voor
lange tijd gewaarborgd.
Arriva heeft zowel op kwalitatieve als kwantitatieve aspecten de beste
aanbieding op tafel gelegd. Arriva zal in de komende jaren onder
andere het volgende leveren:
1. De bus gaat 48 procent meer kilometers rijden. Dit levert meer
vervoer op tussen de Drechtsteden en Rotterdam (m.n. metrostation
Kralingse Zoom), een kwartierdienst voor de Volgerenlanden, de hele
dag een halfuursdienst voor de Qliner tussen Gorinchem en Utrecht,
handhaving van voorzieningenniveau Stadsdienst Dordrecht en op alle
dagen minmaal een uurdienst voor alle dorpen in de Alblasserwaard en
Vijfheerenlanden.
2. Het aantal treinkilometers neemt toe met 53 procent. Dit betekent
dat er de hele week een halfuursdienst wordt geboden tussen
Geldermalsen en Dordrecht.
3. Uitbreiding van de bedieningsperiode. De trein en de stadsbussen in
Dordrecht rijden tot 01:00 uur en streeklijnen tot 24:00 uur.
4. Verbeterde aansluitingen van bus op bus, van bus op trein en van
trein op trein.
5. Arriva start een aantal nieuwe lijnen: Qliner 388 start voortaan in
Dordrecht Sterrenburg, er komt een nieuwe sneldienst tussen
Alblasserdam en Dordrecht en een nieuwe lijn tussen Heerjansdam en
Zwijndrecht. Verder voert Arriva op vrijdag en zaterdag een nachtnet
in vanuit Ridderkerk naar de Drechtsteden dat aansluit op het
RET-netwerk. Hiermee ontstaat ook nachtvervoer binnen Dordrecht. Met
het oog op de recreatie start Arriva ook een lijn naar de Biesbosch.
6. Op 1 januari 2009 heeft Arriva alle treinen vervangen door nieuwe
treinen. Deze treinen kenmerken zich door comfortabele zitplaatsen en
veel aandacht voor veiligheid (transparant en voorzien van cameras),
reisinformatie (displays) en toegankelijkheid. Verder kunnen de
fietsen worden meegenomen in de trein en is er een stiltecoupé. Het
buswagenpark van Arriva is zeer jong, met 16 nieuwe midi-bussen die
voornamelijk in de Alblasserwaard en op de Stadsdienst van Gorinchem
en de citybus van Dordrecht worden ingezet. Ook de bussen zijn
voorzien van displays voor reisinformatie.
7. Arriva zet in op het tevreden stellen van reizigers en op het
winnen van nieuwe reizigers. Zo biedt Arriva gratis OV op alle lijnen
op een aantal zon/feestdagen en start een experiment met één maand
gratis OV op de Qliner GorinchemUtrecht. Verder worden gemakstarieven
ingevoerd zoals een Eurokaartje in de stad, een 2 Eurokaartje in de
streek en een gezinsdagkaart. De eigen kaartsoorten en alle informatie
zijn te verkrijgen in de Arriva Stores die Arriva opent in Dordrecht
en Gorinchem en die 7 dagen per week geopend zijn.
8. Arriva neemt extra maatregelen met het oog op de sociale
veiligheid. Aan boord van elke trein is een steward, de stations van
de MerwedeLingeLijn worden uitgerust met cameras en alarm- en
informatiezuilen en er zijn toezichthouders op die stations. Daarnaast
worden ook bussen en treinen voorzien van cameras.
Wij bedanken de Provincie Zuid-Holland dat zij opnieuw in ons het
vertrouwen hebben gesteld en zullen in de komende 12 jaar een service
leveren die past bij het niveau dat wij als onderneming nastreven:
Topkwaliteit. aldus Hettinga.