4-7-2006
Europarlement: Luchtvaart moet worden opgenomen in Europees systeem
van verhandelbare emissierechten
Volgens het Europees Parlement moet de luchtvaartsector zich inzetten
om haar invloed op de klimaatverandering actief terug te dringen. De
luchtvaart heeft in toenemende mate effect op de opwarming van de
aarde.
Hoewel de luchtvaart in 2006 slechts zo´n 3% van de totale
broeikasgasuitstoot voor haar rekening neemt, nemen de
luchtvaartemissies sneller toe dan de emissies in enige andere sector.
Verschillende mogelijkheden zijn door de Europese Commissie onder de
loep genomen. Uiteindelijk is zij tot de conclusie gekomen dat een
marktgebaseerd instrument hiertoe het meest doeltreffend is, namelijk
de integratie van de luchtvaart in het bestaande Europese systeem van
verhandelbare emissierechten (EU ETS).
Jeanine Hennis-Plasschaert: "Deze conclusie onderschrijf ik van harte.
Het is milieu-effectief en economisch efficiënt. Naar verwachting komt
de Europese Commissie nog dit jaar met het definitieve wetsvoorstel.
De details, zoals de geografische reikwijdte, welke effecten moeten in
beschouwing worden genomen, open of gesloten systeem, worden op dit
moment verder uitgewerkt."
Een meerderheid van het Europees Parlement heeft zich tevens
uitgesproken voor een kerosinetaks. Hennis-Plasschaert heeft nog
getracht dit ongedaan te maken: "In de resolutie wordt eindeloos
getamboereerd op de introductie van een kerosinetaks als dé oplossing
voor alle milieu-problemen. Dit onder de noemer dat alle
transportmodaliteiten op gelijke wijze behandeld dienen te worden. Dit
klinkt voor de hand liggend, maar dan moeten ook alle aspecten worden
meegenomen - dus ook de wijze waarop bijvoorbeeld de benodigde
infrastructuur wordt gefinancierd." *
Hennis Plasschaert: "Men gaat volledig voorbij aan het feit dat
er momenteel een Europese richtlijn van kracht is die de lidstaten
toestaat brandstofbelasting voor binnenlandse vluchten te heffen. Tot
dusver heeft echter alleen Nederland dat gedaan."
"Het doel is om tot een spoedige integratie van de luchtvaart in het
EU-ETS te komen. Dit alles op basis van een zo werkbaar mogelijk model
dat wereldwijd kan worden uitgebreid. Je nu opstellen als ´een rupsje
nooit genoeg´ werkt averechts", concludeert Hennis-Plasschaert.
De resolutie van het Europees Parlement is een advies aan de Europese
Commissie.
* Het rapport van Mott MacDonald (Comparison of Taxation and Subsidy
for Transport Modes around the World, Febr. 05) geeft een interessante
vergelijking, met name in Duitsland: "Infra costs for aviation per
1000 rev.km are: 90EUR and through taxes and charges 101EUR is
collected, leaving a nett payment of 11EUR, whereas infra costs for
rail per 1000 rev.km are: 86EUR and through taxes and charges 33EUR is
collected, leaving a nett subsidy of 53EUR. In Frankrijk zijn de
cijfers nog dramatischer, namelijk nett payment 67 EUR (aviation) and
nett subsidy 78 EUR (rail) per 1000 rev.km.
VVD