Samenwerkingsovereenkomst voor aanleg A2-tunnel ondertekend (bericht
geplaatst 30 juni)
Voor de ombouw van de huidige A2-passage tot autosnelweg moet een
zogenaamde Tracé/MER-procedure van het Rijk worden doorlopen. Op basis
van uitgebreid onderzoek waaronder `Eén plan voor stad en snelweg;
Onderzoek en alternatieven en varianten A2-passage Maastricht' heeft
minister Peijs van Verkeer en Waterstaat nu gekozen voor een
tunneltracé door de stad. Voor dit tracé zullen in de komende tijd
door marktpartijen tunnelvarianten ontwikkeld worden, die in de tweede
fase van het milieueffectrapport (MER) op hun effecten onderzocht
worden. Mede namens haar collega van VROM heeft zij de Tweede Kamer
hierover geïnformeerd.
Dit betekent dat de projectorganisatie zoals gepland zich nu gaat
voorbereiden om in dialoog met de markt te komen tot een concreet plan
voor de ondertunneling van het gekozen tracé.
Het uiteindelijk te nemen tracébesluit zal worden gebaseerd op de
beste totaaloplossing voor infrastructuur én stedenbouwkundige
invulling door marktpartijen. Belanghebbenden en geïnteresseerden
krijgen de mogelijkheid tussentijds hun mening kenbaar te maken. Na
het nemen van het tracébesluit is het plan definitief en kan
uitvoering starten.
Met de keuze voor een tunneltracé door de stad komt een einde aan
tientallen jaren discussie over de beste ligging voor de nieuwe
autosnelweg én eerdere tracéwetprocedures die op niets uitliepen,
omdat er geen geld was. Deze keer hebben -sinds 2003- het ministerie
van Verkeer en Waterstaat, de Provincie Limburg en de gemeenten
Maastricht en Meerssen parallel aan de tracé/MER-, bestemmingsplan- en
aanbestedingsprocedure gezorgd voor een gezamenlijke financiering van
het project en van een gezamenlijke projectorganisatie. De
onderhandelingen zijn nu afgesloten met de huidige
samenwerkingsovereenkomst.
Aanpassing A2-plangebied
De A2-projectorganisatie heeft eind 2004 een voorlopig A2-plangebied
in kaart gebracht. Door hogere verkeersprognoses sinds 2005, zijn ook
de gevolgen van bredere tunnelvarianten onderzocht. De voorwaarden
hierbij waren zo min mogelijk sloop van bestaande bebouwing en
autosnelwegkwaliteit (100 km/uur) voor optimale aansluiting op het
Rijks- en Europees wegennet. Het blijkt dat in totaal 114 woningen
extra nodig zijn. De A2-projectorganisatie heeft de betrokkenen
hierover persoonlijk geïnformeerd tijdens twee
informatiebijeenkomsten. Voor betrokkenen is het sociaal plan van hun
woningcorporatie van toepassing. In 2003 is aangegeven dat 410
woningen nodig zijn. Hiervan zijn inmiddels 281 woningen aangekocht.
Met de 114 extra woningen komt het totaal op 524 woningen die nodig
zijn voor de realisatie van het A2-project. In het A2 plangebied
zullen ruim 1100 nieuwe woningen worden gerealiseerd (nieuwbouw plus
herbouw).
Actief aankoopbeleid
Sinds 2002 is een passief aankoopbeleid gevoerd: eigenaren konden,
wanneer zij dat zélf wensten, hun woning aan de gemeente aanbieden.
Door de samenwerkingsovereenkomst zullen eigenaren actief worden
benaderd om hun eigendom te verkopen aan de A2-projectorganisatie.
Eigenaren krijgen een schadeloosstelling op basis van de
onteigeningswet.
Europese aanbesteding
De ondertekening van de samenwerkingsovereenkomst voorziet ook in
verdere voorbereiding van de Europese aanbesteding. Deze start naar
verwachting nog dit najaar en duurt twee jaar. Er is gekozen voor een
innovatieve aanbestedingsprocedure: op basis van het programma van
eisen, plangebied en budget worden bouwconsortia gevraagd om de beste
totaaloplossing voor infrastructuur én vastgoed te ontwerpen.
Door de gecombineerde aanpak van aanbesteding en verplichte procedures
kunnen belanghebbenden en geïnteresseerden twee keer tussentijds hun
mening geven over de plannen van bouwconsortia. Volgens huidige
inschatting zijn de procedures in 2009 afgerond en kunnen dat jaar ook
de eerste uitvoeringsactiviteiten starten. De uitvoering wordt
ingeschat op zes jaar voor alle projectonderdelen (o.a. tunnel, nieuwe
bovengrondse weg, aanpassing kruispunt de Geusselt, verknoping A2/A79,
afslag bedrijventerrein Beatrixhaven en vastgoedlocaties). Oplevering
is in 2016 voorzien.
In de samenwerkingsovereenkomst is overeenkomstig het bestuurlijk
akkoord van afgelopen februari een projectbudget van 631,3 miljoen
euro vastgesteld. Het budget is februari 2006 verhoogd om de extra
kosten voor een toekomstvaste, bredere tunnel, extra onderzoek naar
aanpak van luchtkwaliteit, grondwaterstromen en bodemgesteldheid, en
kosten voor de planfase te kunnen financieren.
A2 plangebied juni 2006.pdf
Gemeente Maastricht