KPMG


Ziekenhuizen onvoldoende voorbereid op aanstaande concurrentieslag

3 juli 2006

Nederlandse ziekenhuizen zijn onvoldoende voorbereid op de concurrentieslag die zij na de invoering van het nieuwe zorgstelsel met andere instellingen zullen moeten aangaan.

Hoewel de meeste ziekenhuizen alle praktische zaken geregeld hebben om de invoering van het stelsel ongeschonden door te komen, ontbeert een meerderheid van de ziekenhuizen een duidelijke lange termijn strategie, waarin positionering, marktaandeel en concurrentie centraal staan. Bovendien zijn bij de meeste ziekenhuizen de noodzakelijke veranderingen in de interne organisatie onvoldoende in gang gezet. Dit blijkt uit onderzoek van KPMG onder Nederlandse ziekenhuizen naar de gevolgen van de invoering van marktwerking en de Diagnose Behandeling Combinaties.

Nu de stofwolken rond de invoering van het nieuwe zorgstelsel zijn opgetrokken en de meeste ziekenhuizen de praktische zaken geregeld hebben, wacht hen de uitdaging om ook op lange termijn het hoofd boven water te houden, constateert Bob Adams van KPMG Business Advisory Services. Adams: Tot nu toe konden de meeste ziekenhuizen uit de voeten met het nieuwe zorgstelsel door het aanpassen van hun automatiseringssystemen aan de nieuwe eisen en het identificeren en koppelen van alle behandelingen aan een DBC-code. En voor de bekostiging zijn de registratie en de facturering inmiddels aangepast aan de nieuwe situatie. Een meerderheid van de ziekenhuizen wacht echter nog veel hoofdbrekens.

De invoering van het zorgstelsel zal volgens Adams op de lange termijn ingrijpende gevolgen hebben voor de concurrentiepositie en het marktaandeel van de ziekenhuizen. Adams: De meeste instellingen blijken hierover echter nog nauwelijks strategisch te hebben nagedacht en hen wacht nog een aantal lastige keuzes. Deze keuzes liggen bijvoorbeeld op het vlak van de te voeren specialismen, de zelfstandigheid en de omvang van het ziekenhuis. Hoewel een afname van het aantal specialismen voor nagenoeg geen enkel ziekenhuis aan de orde is, is dit wel degelijk een optie. Door zich te specialiseren in bepaalde specialismen kan door betere kennis en ervaring kwalitatief betere zorg en daarmee goedkopere zorg worden geleverd. En gezien het feit dat het de ziekenhuizen onmogelijk is zich in elk specialisme breed en diep te specialiseren, zal een aantal moeten worden afgestoten.

Afgezien van het ontbreken van een lange termijn strategie hebben de meeste ziekenhuizen nog een lange weg te gaan op het gebied van doelmatigheid en resultaatgerichtheid en het meten van de geleverde prestatie. Adams: De overeengekomen en aangescherpte prestaties met zorgverzekeraars zullen tenslotte vertaald moeten worden naar de eigen organisatie. Daarbij vormen de huidige cultuur en de kennis van de medewerkers belangrijke hindernissen. De introductie van marktwerking en DBCs vereisen andere competenties van de medewerkers, die de ziekenhuizen nog onvoldoende in huis hebben weten te halen. Daarnaast ontbreekt commitment omdat het personeel onvoldoende betrokken wordt bij het vaststellen van de doelstellingen die gerealiseerd moeten worden en onbekend is met de veranderingen in de markt. Zo ontstaat een cultuur die weerstand oproept tegen de noodzakelijke veranderingen.

Voor nadere informatie: Andy Bellm, telefoon (020) 656 7039

© 2006 KPMG Holding N.V., member of KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved.