KPMG
Ziekenhuizen onvoldoende voorbereid op aanstaande concurrentieslag
3 juli 2006
Nederlandse ziekenhuizen zijn onvoldoende voorbereid op de
concurrentieslag die zij na de invoering van het nieuwe zorgstelsel
met andere instellingen zullen moeten aangaan.
Hoewel de meeste ziekenhuizen alle praktische zaken geregeld hebben om
de invoering van het stelsel ongeschonden door te komen, ontbeert een
meerderheid van de ziekenhuizen een duidelijke lange termijn
strategie, waarin positionering, marktaandeel en concurrentie centraal
staan. Bovendien zijn bij de meeste ziekenhuizen de noodzakelijke
veranderingen in de interne organisatie onvoldoende in gang gezet. Dit
blijkt uit onderzoek van KPMG onder Nederlandse ziekenhuizen naar de
gevolgen van de invoering van marktwerking en de Diagnose Behandeling
Combinaties.
Nu de stofwolken rond de invoering van het nieuwe zorgstelsel zijn
opgetrokken en de meeste ziekenhuizen de praktische zaken geregeld
hebben, wacht hen de uitdaging om ook op lange termijn het hoofd boven
water te houden, constateert Bob Adams van KPMG Business Advisory
Services. Adams: Tot nu toe konden de meeste ziekenhuizen uit de
voeten met het nieuwe zorgstelsel door het aanpassen van hun
automatiseringssystemen aan de nieuwe eisen en het identificeren en
koppelen van alle behandelingen aan een DBC-code. En voor de
bekostiging zijn de registratie en de facturering inmiddels aangepast
aan de nieuwe situatie. Een meerderheid van de ziekenhuizen wacht
echter nog veel hoofdbrekens.
De invoering van het zorgstelsel zal volgens Adams op de lange termijn
ingrijpende gevolgen hebben voor de concurrentiepositie en het
marktaandeel van de ziekenhuizen. Adams: De meeste instellingen
blijken hierover echter nog nauwelijks strategisch te hebben nagedacht
en hen wacht nog een aantal lastige keuzes. Deze keuzes liggen
bijvoorbeeld op het vlak van de te voeren specialismen, de
zelfstandigheid en de omvang van het ziekenhuis. Hoewel een afname van
het aantal specialismen voor nagenoeg geen enkel ziekenhuis aan de
orde is, is dit wel degelijk een optie. Door zich te specialiseren in
bepaalde specialismen kan door betere kennis en ervaring kwalitatief
betere zorg en daarmee goedkopere zorg worden geleverd. En gezien het
feit dat het de ziekenhuizen onmogelijk is zich in elk specialisme
breed en diep te specialiseren, zal een aantal moeten worden
afgestoten.
Afgezien van het ontbreken van een lange termijn strategie hebben de
meeste ziekenhuizen nog een lange weg te gaan op het gebied van
doelmatigheid en resultaatgerichtheid en het meten van de geleverde
prestatie. Adams: De overeengekomen en aangescherpte prestaties met
zorgverzekeraars zullen tenslotte vertaald moeten worden naar de eigen
organisatie. Daarbij vormen de huidige cultuur en de kennis van de
medewerkers belangrijke hindernissen. De introductie van marktwerking
en DBCs vereisen andere competenties van de medewerkers, die de
ziekenhuizen nog onvoldoende in huis hebben weten te halen. Daarnaast
ontbreekt commitment omdat het personeel onvoldoende betrokken wordt
bij het vaststellen van de doelstellingen die gerealiseerd moeten
worden en onbekend is met de veranderingen in de markt. Zo ontstaat
een cultuur die weerstand oproept tegen de noodzakelijke
veranderingen.
Voor nadere informatie: Andy Bellm, telefoon (020) 656 7039
© 2006 KPMG Holding N.V., member of KPMG International, a Swiss
cooperative. All rights reserved.