ECN

Nederland Waterstofland

Nederland heeft een goede uitgangspositie voor de transitie naar een waterstofeconomie binnen Europa. Dit is één van de conclusies in het rapport 'Assumption, Visions and Conclusions Phase 1' binnen het HyWays project. Door de reeds aanwezige waterstofinfrastructuur en productie-eenheden in de Rijnmond, de hoge kennisinfrastructuur en de sterke positie van logistics en transport, kan Nederland binnen de EU voorop lopen in deze technologische overgang.

Het prestigieuze Europese project HyWays, waarin ook het Energieonderzoek Centrum Nederland (ECN) een belangrijke rol speelt, heeft tot doel een reële toekomstvisie voor de implementatie en acceptatie van waterstof binnen de EU te schetsen. Hiervoor zijn landenspecifieke analyses gemaakt, waarin zowel technologische aspecten aan bod komen als ook de lidstaatafhankelijke socio-economische drempels en mogelijkheden onderzocht zijn. Naast Nederland zijn ook Duitsland, Frankrijk, Griekenland, Italië en Noorwegen geanalyseerd. De eerste fase is inmiddels afgerond en de voorlopige resultaten zijn beschikbaar. In de tweede fase zullen Finland, Groot-Brittannië, Polen en Spanje onder de loep genomen worden.

Landanalyse
De prognose van de ontwikkeling van het aantal auto's op waterstof en de impact hierdoor op de energievoorziening, is een belangrijke uitkomst van de eerste fase. De industrie en de belanghebbenden van de diverse EU-lidstaten ontwikkelden, onafhankelijk van elkaar, voor elk deelnemend land toekomstscenario's over de mogelijke vraag naar waterstof. Hierbij is rekening gehouden met de opbouw van productiecapaciteit, de groei van de beroepsbevolking, de opzet van de infrastructuur, etc., en de levensduur en het vervangingstempo van auto's.

Een tweede belangrijke uitkomst betreft de verwachte kostprijsontwikkeling van een waterstofauto. Door grootschalige productie zullen de kosten dalen en, in een optimistisch scenario, kan een waterstofauto zelfs goedkoper geproduceerd worden dan een conventionele auto. Ook in een minder optimistische variant blijven de meerkosten beperkt in vergelijking tot een normale auto. Rond 2050 speelt waterstof in verkeer en vervoer een belangrijke rol, al is in 2020 het aandeel nog beperkt. De introductie van waterstof draagt bij aan het terugdringen van de broeikasgas- en overige emissies zoals fijn stof, vermindert de afhankelijkheid van olie en biedt nieuwe mogelijkheden voor de Nederlandse industrie.

Resultaten
De eerste resultaten geven aan dat waterstofproductie uit schone fossiele bronnen de komende decennia nog er belangrijk zal zijn. In de tweede fase van HyWays zal in meer detail worden gekeken naar de condities voor productie van waterstof uit duurzame bronnen. Vanuit Rotterdam zal naar verwachting een waterstofinfrastructuur met pijpleidingen ontstaan. Daar wordt nu al waterstof geproduceerd, er liggen op dit moment in het Rijnmondgebied al een aantal pijpleidingen. In dichtbevolkte gebieden zoals de Randstad, zal de aanvoer van waterstof voornamelijk via deze pijpleidingen lopen.

In de minder dichtbevolkte gebieden in het Noorden en Oosten van Nederland zal on-site productie de belangrijkste bron van waterstof zijn. Waterstoftankstations zullen niet alleen in verstedelijkte gebieden te vinden zijn, ook langs de snelwegen in Nederland en in industriële gebieden zullen vulpunten opgezet moeten worden.

De ontwikkeling van een roadmap voor Nederland is een activiteit die door SenterNovem en ECN gezamenlijk wordt uitgevoerd. Eind 2006 wordt voor Nederland de laatste HyWays workshop gehouden waarbij de input van de grootste belanghebbenden gevraagd wordt. Deze stakeholders worden van harte uitgenodigd om nogmaals hun visie te geven over de 'waterstof roadmap' voor Nederland. Contact hierover kan worden opgenomen met Remco Hoogma van SenterNovem, per e-mail r.hoogma@remove-this.novem.nl.

Informatie:
Meer informatie over het HyWays project kunt u vinden op www.hyways.de
Het rapport 'Assumption, Visions and Conclusions Phase 1' kunt u downloaden via http://www.hyways.de/docs/Brochures_and_Flyers/HyWays_External_Document_02FEB2006.pdf

Contact:
Harm Jeeninga
ECN Beleidsstudies
Tel. 0224 - 564788
jeeninga@remove-this.ecn.nl

Energieonderzoek Centrum Nederland (ECN), Postbus 1, 1755 ZG Petten, tel. 0224 56 4949, info@ecn.nl