| |Nr. |2006-346 | | |Arnhem|27 juni 2006 | | |, | |Uitnodiging voor de Pers
NANOBALLETJES, HONINGZALF EN VUILNIS DAT ZICHZELF AAN DE STRAAT ZET Provincie Gelderland start op 2 juli in Apeldoorn een bustour over Kennis & Innovatie
Onder het motto "ontdek de innovatie in Gelderland" start de provincie Gelderland op 2 juli met een publiekscampagne rondom het thema Kennis & Innovatie. Met een bus vol innovatieve Gelderse producten op het gebied van voedsel en gezondheid zoekt de provincie gedurende de zomermaanden haar inwoners op tijdens een aantal drukbezochte evenementen. De provincie wil op een laagdrempelige en aansprekende manier laten zien wat het begrip innovatie inhoudt en wat er in Gelderland op dat gebied gebeurt. Bezoekers kunnen in en bij de bus nieuwe producten proeven, zien en uitproberen. Zo is speciale kleding te zien die gehandicapten zonder hulp kunnen aantrekken, zijn er gezonde milkshakes te proeven, is te zien wat nanotechnology voor mensen kan doen, is er een kliko die zichzelf aan de straat zet en wordt onthuld hoe een tuinbouwkas meer energie oplevert dan gebruikt. Allemaal nieuwe ontwikkelingen en producten die op een bijzondere manier tot stand zijn gekomen. De bus bezoekt evenementen variërend van de Heideweek in Ede tot de Nijmeegse Vierdaagse en de Bridge to Bridgeloop in Arnhem.
Waarom investeert Gelderland in kennis & innovatie? Met de universiteiten van Wageningen en Nijmegen, de Hogeschool Arnhem Nijmegen en de Technische Universiteit Twente herbergt Oost-Nederland toonaangevende kennisinstituten op het gebied van voedsel, gezondheid en technologie. Samenwerking met het bedrijfsleven zorgt ervoor dat deze kennis wordt omgezet in innovatieve producten. De provincie stimuleert deze samenwerking niet alleen vanwege de vernieuwende resultaten, maar ook vanwege het positieve effect op de werkgelegenheid en de economische groei. Het bedrijfsleven heeft de afgelopen 3 jaar meer dan 100 miljoen euro extra geïnvesteerd in innovatie. Rondom Wageningen (Food Valley) en Nijmegen (Health Valley) hebben zich in diezelfde periode een kleine 60 nieuwe bedrijven gevestigd en de investeringen in innovatie hebben tussen de 2000 en 3000 arbeidsplaatsen opgeleverd. Met de specifieke combinatie van universiteiten en bedrijvigheid in Gelderland en Overijssel heeft Oost- Nederland de potentie om in 2015 wereldwijd te behoren tot de top 5 van kennis- en innovatieregio's op het gebied van voeding, gezondheid en technologie. De rijksnota "Pieken in de Delta" onderstreept de potentie van dit landsdeel. Om die reden kwam er al 30 miljoen euro van het Rijk naar deze regio.
Dichterbij dan je denkt
De provincie wil de afstand tussen het bestuur en haar inwoners verkleinen. Door met een bus de provincie in te gaan en contact te leggen met de bezoekers, laat ze de resultaten zien van het kennis- en innovatiebeleid. De looptijd van de campagne is van juli 2006 tot en met september 2006. Zij komt tot stand in samenwerking met: Health Valley, Food Valley, Universiteit Wageningen en Radboud Universiteit Nijmegen, Syntens (innovatienetwerk voor ondernemers), Ontwikkelingsmaatschappij Oost Nederland (Oost NV) en de betrokken bedrijven.