Wereldwijd model nodig voor financiële diensten om volgende generatie rijken
beter te bedienen
Tiende World Wealth Report van Merrill Lynch en Capgemini - Nu
internationaal leven steeds normaler wordt, moeten vermogensbeheerders zich
inspannen om aan nieuwe service-eisen te voldoen
Publicatiedatum 1 July 2006
Amsterdam, 20 juni - 's Werelds rijken (HNWI's), mensen met een
kapitaal van minimaal US$ 1 miljoen, exclusief hun (voornaamste) huis
en verbruiksgoederen, tonen in toenemende mate belangstelling voor
internationale investeringen en leefstijlen. Dit zal verder toenemen
wanneer een ongekend grote hoeveelheid geld in handen van een nieuwe
generatie van internationaal georiënteerde beleggers overgaat. Dit
staat in het 2006 World Wealth Report van Merrill Lynch en Capgemini.
Omdat deze trend snel aan kracht wint, zijn vermogensbeheerders druk
bezig nieuwe producten en diensten te ontwikkelen om aan de eisen van
de volgende generatie HNWI's te voldoen. Volgens het rapport zegt 76%
van de relatiebeheerders dat servicebenadering moet veranderen, nu de
internationale exposure van HNWI's toeneemt.
Universele aantrekkingskracht
In tegenstelling tot de denkrichting "mondiaal denken, lokaal
handelen", denken en handelen HNWI's in toenemende mate mondiaal en
kijken voorbij traditionele thuismarkten naar beleggingsmogelijkheden
in nieuwe en opkomende economieën over de gehele wereld.
Op zoek naar betere opbrengsten en verminderde risico's worden HNWI's
zich steeds meer bewust van mogelijkheden en strategieën voor
vermogensbeheer in het buitenland. In feite zegt 65% van de
ondervraagde relatiebeheerders van HNWI's dat hun cliënten zich in
toenemende mate bewust worden van hoe vermogen internationaal beheerd
wordt.
Naast mondiaal beleggen koopt bijna 30% van de HNWI's huizen in
verschillende landen. Een adres in het buitenland is in het bijzonder
populair bij beleggers in het Midden Oosten en Europa, waar
respectievelijk 80% en 46% van de HNWI's een eigen huis in een ander
land heeft.
Volgens het rapport zijn het verbeteren van de rapportage aan de
cliënt en interne processen de twee belangrijkste issues voor
vermogensbeheerders. "De nieuwe HNWI's zijn echte wereldburgers, die
niet alleen meer toegang wensen tot een compleet overzicht met
betrekking tot hun vermogensinformatie en gegevens, maar die ook
strategisch, mondiaal advies wensen over de eerstkomende kansen op de
financiële markten," zegt Patrick Neuwirth, European Leader van
Capgemini's Wealth Management Center of Excellence.
"Vermogensbeheerders die kunnen voldoen aan de toegenomen vraag naar
informatie en advies met de juiste tools en technologie zullen succes
hebben bij de nieuwe soort welvarende belegger."
Globalisatie zal toenemen met de overdracht van vermogen
Nu de wereldbevolking almaar ouder wordt, zal er een ongekend grote
hoeveelheid geld van eigenaar wisselen in de komende jaren. "Wanneer
deze kapitaalverschuiving plaatsvindt, wordt het niet alleen de taak
van vermogensbeheerders hun relaties met de erfgenamen te onderhouden,
maar moeten ze ook kunnen anticiperen op de behoeften van een
evoluerende HNWI demografie," aldus Neuwirth.
"En die demografie prefereert duidelijk de mondiale financiële arena",
zegt Geoffrey Bruyn, Head of Global Private Client van Merrill Lynch
Nederland.
Van de relatiebeheerders die geïnterviewd zijn voor het rapport meent
83% dat de eventuele erfgenamen internationale beleggingen zal willen
vergroten, en 76% is het erover eens dat eventuele erfgenamen bediend
willen worden in meerdere regio's.
"Om financiële adviseurs in staat te stellen aan de eisen van mondiaal
gerichte cliënten te voldoen en om marktaandeel te winnen, is de
mogelijkheid verschillende markten aan te boren met een geconsolideerd
wereldwijd servicemodel van cruciaal belang," voegt Bruyn toe.
"Adviseurs die wereldwijde oplossingen bieden zullen waarschijnlijk
cliënten aantrekken en het risico verminderen dat vermogen naar andere
bedrijven wordt gesluisd."
"De erfgenamen van de Ultra-HNWI's (rijken met minimaal 30 miljoen
US$) en de HNWI's verwachten veel van technologie," stelt Neuwirth.
"Naast het verhogen van de geografische diversificatie van hun
financiële bezit, lijkt het waarschijnlijk dat, in tegenstelling tot
de Ultra-HNWI's, de HNWI-erfgenamen zich actiever zullen bezig houden
met hun beleggingen. Hierbij richten ze zich op betere opbrengsten en
een toename van risico's, eerder gericht op vermogenstoename dan
behoud van kapitaal."
Wat wil de volgende generatie HNWI's
Of ze hun vermogen nu verdiend of geërfd hebben, de volgende generatie
HNWI's zal het vermogensbeheerlandschap fundamenteel veranderen.
Vooruitgang in algemene financiële bewustwording en technologie hebben
de weegschaal tussen cliënt en leverancier van financiële diensten
geleidelijk doen doorslaan ten gunste van de cliënt. Hogere eisen,
verminderde loyaliteit van de cliënten en de komende golf van
overdracht van vermogen aan de volgende generatie zorgen voor een
omgeving waarin client turnover wel eens zou kunnen exploderen.
Twee historische uitdagingen die nog complexer zullen worden zijn het
rapporteren aan de cliënt en het aanmaken van een account. Beleggers
willen geen bergen papier meer, maar gemakkelijk toegankelijke en op
maat gesneden informatie waarmee ze onmiddellijk hun beleggingen
kunnen controleren. Ze willen toegang tot een nieuw compleet overzicht
waarin al hun baten en lasten in alle klassen te zien zijn in een
eenvoudig, gemakkelijk te overzien formaat. Hoewel dit toch een
relatief ongecompliceerd verzoek is, wordt daar op dit moment nog niet
overal aan voldaan.
"Hoe complex de beleggingsmogelijkheden ook worden, de oplossing moet
simpel, transparant en begrijpelijk blijven om cliënten en adviseurs
op de best mogelijke manier van dienst te kunnen zijn," aldus Bruyn.
"Er is investering in technologie nodig om te komen tot een
efficiënte, mondiale, organisatorische, operationele structuur. Het is
belangrijk ervoor te zorgen dat de adviseur, het gezicht van de
instelling naar de cliënt, de tools heeft om de cliënt te ondersteunen
zonder de administratieve last te verhogen." voegt Neuwirth eraan toe.
Over Merrill Lynch
Merrill Lynch is één van `s werelds leidende bedrijven op het gebied
van vermogensbeheer, kapitaalmarkten en adviesbedrijven, met kantoren
in 36 landen en gebieden en een totaal cliëntenvermogen van ca. $1,8
biljoen. Als beleggingsbank is het een mondiaal handelaar en
underwriter van aandelen en derivaten in een breed scala van
vermogensklassen en bedient als strategische adviseur bedrijven,
overheden, instellingen en personen over de gehele wereld. Via
Merrill Lynch Investment Managers is de onderneming één van de
grootste beheerders ter wereld van financiële middelen. De activa
onder beheer in het bedrijf bedragen in totaal $581 miljard. Bezoek
voor meer informatie over Merrill Lynch www.ml.com.
Over Capgemini
Capgemini is één van de belangrijkste leveranciers ter wereld van
diensten op het gebied van consulting, technologie en outsourcing en
werkt op een unieke manier met haar cliënten, namelijk in de
Collaborative Business Experience. Door commitment aan wederzijds
succes en het behalen van waarde helpt Capgemini bedrijven
groeistrategieën in te voeren, technologie op te waarderen en te
gedijen door de kracht van samenwerking. Capgemini heeft ongeveer
61.000 mensen wereldwijd in dienst en heeft over 2005 mondiale
opbrengsten van 6.964 miljoen Euro's gerapporteerd.
Capgemini's Wealth Management practice is voortdurend bezig cliënten
te helpen innovatieve groeistrategieën te ontwikkelen en te
operationaliseren en op succesvolle wijze beheersoplossingen voor
klantenrelaties, werkstations voor vermogensadviseurs, "self directed"
en "full service" aanbiedingen via Internet, evenals front- en
back-office systemen te implementeren. Meer informatie over
individuele servicelijnen en onderzoek is beschikbaar op
www.nl.capgemini.com/markten/financieel.
U kunt ook een exemplaar van het 2006 World Wealth Report downloaden
of een gedrukt exemplaar aanvragen.
Meer informatie
Merrill Lynch International Bank Limited, Vie Blonk
Telefoon: 020 330 3767, Mobiel: 06 2477 5567
Capgemini, Lucas Stassen, woordvoerder
Telefoon: 030 689 5281, Mobiel: 06 4172 5315