Wereldwijd model nodig voor financiële diensten om volgende generatie rijken beter te bedienen

Tiende World Wealth Report van Merrill Lynch en Capgemini - Nu internationaal leven steeds normaler wordt, moeten vermogensbeheerders zich inspannen om aan nieuwe service-eisen te voldoen

Publicatiedatum 1 July 2006

Amsterdam, 20 juni - 's Werelds rijken (HNWI's), mensen met een kapitaal van minimaal US$ 1 miljoen, exclusief hun (voornaamste) huis en verbruiksgoederen, tonen in toenemende mate belangstelling voor internationale investeringen en leefstijlen. Dit zal verder toenemen wanneer een ongekend grote hoeveelheid geld in handen van een nieuwe generatie van internationaal georiënteerde beleggers overgaat. Dit staat in het 2006 World Wealth Report van Merrill Lynch en Capgemini.

Omdat deze trend snel aan kracht wint, zijn vermogensbeheerders druk bezig nieuwe producten en diensten te ontwikkelen om aan de eisen van de volgende generatie HNWI's te voldoen. Volgens het rapport zegt 76% van de relatiebeheerders dat servicebenadering moet veranderen, nu de internationale exposure van HNWI's toeneemt.

Universele aantrekkingskracht
In tegenstelling tot de denkrichting "mondiaal denken, lokaal handelen", denken en handelen HNWI's in toenemende mate mondiaal en kijken voorbij traditionele thuismarkten naar beleggingsmogelijkheden in nieuwe en opkomende economieën over de gehele wereld.

Op zoek naar betere opbrengsten en verminderde risico's worden HNWI's zich steeds meer bewust van mogelijkheden en strategieën voor vermogensbeheer in het buitenland. In feite zegt 65% van de ondervraagde relatiebeheerders van HNWI's dat hun cliënten zich in toenemende mate bewust worden van hoe vermogen internationaal beheerd wordt.

Naast mondiaal beleggen koopt bijna 30% van de HNWI's huizen in verschillende landen. Een adres in het buitenland is in het bijzonder populair bij beleggers in het Midden Oosten en Europa, waar respectievelijk 80% en 46% van de HNWI's een eigen huis in een ander land heeft.

Volgens het rapport zijn het verbeteren van de rapportage aan de cliënt en interne processen de twee belangrijkste issues voor vermogensbeheerders. "De nieuwe HNWI's zijn echte wereldburgers, die niet alleen meer toegang wensen tot een compleet overzicht met betrekking tot hun vermogensinformatie en gegevens, maar die ook strategisch, mondiaal advies wensen over de eerstkomende kansen op de financiële markten," zegt Patrick Neuwirth, European Leader van Capgemini's Wealth Management Center of Excellence. "Vermogensbeheerders die kunnen voldoen aan de toegenomen vraag naar informatie en advies met de juiste tools en technologie zullen succes hebben bij de nieuwe soort welvarende belegger."

Globalisatie zal toenemen met de overdracht van vermogen Nu de wereldbevolking almaar ouder wordt, zal er een ongekend grote hoeveelheid geld van eigenaar wisselen in de komende jaren. "Wanneer deze kapitaalverschuiving plaatsvindt, wordt het niet alleen de taak van vermogensbeheerders hun relaties met de erfgenamen te onderhouden, maar moeten ze ook kunnen anticiperen op de behoeften van een evoluerende HNWI demografie," aldus Neuwirth.

"En die demografie prefereert duidelijk de mondiale financiële arena", zegt Geoffrey Bruyn, Head of Global Private Client van Merrill Lynch Nederland.

Van de relatiebeheerders die geïnterviewd zijn voor het rapport meent 83% dat de eventuele erfgenamen internationale beleggingen zal willen vergroten, en 76% is het erover eens dat eventuele erfgenamen bediend willen worden in meerdere regio's.

"Om financiële adviseurs in staat te stellen aan de eisen van mondiaal gerichte cliënten te voldoen en om marktaandeel te winnen, is de mogelijkheid verschillende markten aan te boren met een geconsolideerd wereldwijd servicemodel van cruciaal belang," voegt Bruyn toe. "Adviseurs die wereldwijde oplossingen bieden zullen waarschijnlijk cliënten aantrekken en het risico verminderen dat vermogen naar andere bedrijven wordt gesluisd."

"De erfgenamen van de Ultra-HNWI's (rijken met minimaal 30 miljoen US$) en de HNWI's verwachten veel van technologie," stelt Neuwirth. "Naast het verhogen van de geografische diversificatie van hun financiële bezit, lijkt het waarschijnlijk dat, in tegenstelling tot de Ultra-HNWI's, de HNWI-erfgenamen zich actiever zullen bezig houden met hun beleggingen. Hierbij richten ze zich op betere opbrengsten en een toename van risico's, eerder gericht op vermogenstoename dan behoud van kapitaal."

Wat wil de volgende generatie HNWI's
Of ze hun vermogen nu verdiend of geërfd hebben, de volgende generatie HNWI's zal het vermogensbeheerlandschap fundamenteel veranderen. Vooruitgang in algemene financiële bewustwording en technologie hebben de weegschaal tussen cliënt en leverancier van financiële diensten geleidelijk doen doorslaan ten gunste van de cliënt. Hogere eisen, verminderde loyaliteit van de cliënten en de komende golf van overdracht van vermogen aan de volgende generatie zorgen voor een omgeving waarin client turnover wel eens zou kunnen exploderen.

Twee historische uitdagingen die nog complexer zullen worden zijn het rapporteren aan de cliënt en het aanmaken van een account. Beleggers willen geen bergen papier meer, maar gemakkelijk toegankelijke en op maat gesneden informatie waarmee ze onmiddellijk hun beleggingen kunnen controleren. Ze willen toegang tot een nieuw compleet overzicht waarin al hun baten en lasten in alle klassen te zien zijn in een eenvoudig, gemakkelijk te overzien formaat. Hoewel dit toch een relatief ongecompliceerd verzoek is, wordt daar op dit moment nog niet overal aan voldaan.

"Hoe complex de beleggingsmogelijkheden ook worden, de oplossing moet simpel, transparant en begrijpelijk blijven om cliënten en adviseurs op de best mogelijke manier van dienst te kunnen zijn," aldus Bruyn.

"Er is investering in technologie nodig om te komen tot een efficiënte, mondiale, organisatorische, operationele structuur. Het is belangrijk ervoor te zorgen dat de adviseur, het gezicht van de instelling naar de cliënt, de tools heeft om de cliënt te ondersteunen zonder de administratieve last te verhogen." voegt Neuwirth eraan toe.

Over Merrill Lynch
Merrill Lynch is één van `s werelds leidende bedrijven op het gebied van vermogensbeheer, kapitaalmarkten en adviesbedrijven, met kantoren in 36 landen en gebieden en een totaal cliëntenvermogen van ca. $1,8 biljoen. Als beleggingsbank is het een mondiaal handelaar en underwriter van aandelen en derivaten in een breed scala van vermogensklassen en bedient als strategische adviseur bedrijven, overheden, instellingen en personen over de gehele wereld. Via Merrill Lynch Investment Managers is de onderneming één van de grootste beheerders ter wereld van financiële middelen. De activa onder beheer in het bedrijf bedragen in totaal $581 miljard. Bezoek voor meer informatie over Merrill Lynch www.ml.com.

Over Capgemini
Capgemini is één van de belangrijkste leveranciers ter wereld van diensten op het gebied van consulting, technologie en outsourcing en werkt op een unieke manier met haar cliënten, namelijk in de Collaborative Business Experience. Door commitment aan wederzijds succes en het behalen van waarde helpt Capgemini bedrijven groeistrategieën in te voeren, technologie op te waarderen en te gedijen door de kracht van samenwerking. Capgemini heeft ongeveer 61.000 mensen wereldwijd in dienst en heeft over 2005 mondiale opbrengsten van 6.964 miljoen Euro's gerapporteerd.

Capgemini's Wealth Management practice is voortdurend bezig cliënten te helpen innovatieve groeistrategieën te ontwikkelen en te operationaliseren en op succesvolle wijze beheersoplossingen voor klantenrelaties, werkstations voor vermogensadviseurs, "self directed" en "full service" aanbiedingen via Internet, evenals front- en back-office systemen te implementeren. Meer informatie over individuele servicelijnen en onderzoek is beschikbaar op www.nl.capgemini.com/markten/financieel.

U kunt ook een exemplaar van het 2006 World Wealth Report downloaden of een gedrukt exemplaar aanvragen.

Meer informatie
Merrill Lynch International Bank Limited, Vie Blonk Telefoon: 020 330 3767, Mobiel: 06 2477 5567

Capgemini, Lucas Stassen, woordvoerder
Telefoon: 030 689 5281, Mobiel: 06 4172 5315