Gemeente Beuningen


Rijden onder invloed neemt af

30 doden, 400 ernstig gewonden in Gelderland
Alcohol in het verkeer is altijd nog ongevalsoorzaak nummer één. Resultaat: in Gelderland vallen er zo'n 30 doden en 400 zwaargewonden per jaar.
Toch reed in 2005 in de weekendnachten in Gelderland nog 'maar' ongeveer 1,8% van de bestuurders onder invloed. Landelijk is dat 2,8%. Gelderland doet het dus goed wat dat betreft.

1974: 'Novemberwet'
Begin jaren zeventig reden landelijk met 15% ruim vijf keer zo veel automobilisten in weekendnachten onder invloed als nu! Geen wonder dat er vanaf dat moment stevige maatregelen kwamen. In november 1974 werd de wettelijke limiet van 0,5 promille van kracht. Die werd gehandhaafd met behulp van eerst chemische en later elektronische blaaspijpjes voor de selectie van verdachten. Na die selectie vond bloedanalyse, later ademanalyse plaats. Eindelijk werd efficiënte en effectieve controle door de politie mogelijk. Intensieve voorlichting over 'de novemberwet' versterkte dat nog.

Aselecte controles
Begin jaren tachtig ging de politie over op aselecte politiecontroles. Dat betekent: 'iedereen moet blazen'. Dat versterkte het preventieve effect van de controles. Zelfs al dacht je onder invloed nog zo goed te rijden, dan nog zou je gecontroleerd kunnen worden.

Strengere straffen en cursus
In 1992 werden de straffen voor rijden onder invloed behoorlijk verzwaard: hogere boetes en snellere invordering van het rijbewijs door de politie.
Rond die tijd werd ook de Educatieve Maatregel Alcohol en Verkeer (EMA) geïntroduceerd, een cursus voor mensen die zijn betrapt op herhaaldelijk of ernstig rijden onder invloed. Na die cursus blijken veel minder 'probleemrijders' in herhaling te vervallen.

Resultaat
Vele maatregelen hebben dus geleid tot een afname van het rijden onder invloed van 15% tot 2,8%, dus met meer dan viervijfde. Maar het blíjft knokken. En dat doet de politie dan ook.