Gemeente Beuningen
Rijden onder invloed neemt af
30 doden, 400 ernstig gewonden in Gelderland
Alcohol in het verkeer is altijd nog ongevalsoorzaak nummer één.
Resultaat: in Gelderland vallen er zo'n 30 doden en 400 zwaargewonden
per jaar.
Toch reed in 2005 in de weekendnachten in Gelderland nog 'maar'
ongeveer 1,8% van de bestuurders onder invloed. Landelijk is dat 2,8%.
Gelderland doet het dus goed wat dat betreft.
1974: 'Novemberwet'
Begin jaren zeventig reden landelijk met 15% ruim vijf keer zo veel
automobilisten in weekendnachten onder invloed als nu! Geen wonder dat
er vanaf dat moment stevige maatregelen kwamen. In november 1974 werd
de wettelijke limiet van 0,5 promille van kracht. Die werd gehandhaafd
met behulp van eerst chemische en later elektronische blaaspijpjes
voor de selectie van verdachten. Na die selectie vond bloedanalyse,
later ademanalyse plaats. Eindelijk werd efficiënte en effectieve
controle door de politie mogelijk. Intensieve voorlichting over 'de
novemberwet' versterkte dat nog.
Aselecte controles
Begin jaren tachtig ging de politie over op aselecte politiecontroles.
Dat betekent: 'iedereen moet blazen'. Dat versterkte het preventieve
effect van de controles. Zelfs al dacht je onder invloed nog zo goed
te rijden, dan nog zou je gecontroleerd kunnen worden.
Strengere straffen en cursus
In 1992 werden de straffen voor rijden onder invloed behoorlijk
verzwaard: hogere boetes en snellere invordering van het rijbewijs
door de politie.
Rond die tijd werd ook de Educatieve Maatregel Alcohol en Verkeer
(EMA) geïntroduceerd, een cursus voor mensen die zijn betrapt op
herhaaldelijk of ernstig rijden onder invloed. Na die cursus blijken
veel minder 'probleemrijders' in herhaling te vervallen.
Resultaat
Vele maatregelen hebben dus geleid tot een afname van het rijden onder
invloed van 15% tot 2,8%, dus met meer dan viervijfde. Maar het blíjft
knokken. En dat doet de politie dan ook.