Vereniging van Effectenbezitters

Air France-KLM: interesse in Alitalia

Air France-KLM is geïnteresseerd in verdere samenwerking met of overname van de Italiaanse luchtvaartmaatschappij Alitalia. Dat bevestigde Leo van Wijk donderdag 29 juni 2006 tijdens de Algemene Vergadering van Aandeelhouders van KLM. De kasstromen en de verbeterde balanspositie van de combinatie zijn volgens Van Wijk zodanig, dat gekeken kan worden naar mogelijkheden om de combinatie met overnames te versterken. Op de vraag of Alitalia in dat opzicht een mogelijke kandidaat zou kunnen zijn, antwoordde Van Wijk bevestigend. Persoonlijke gevoelens ten aanzien van Alitalia ­ waarmee KLM eerder probeerde te fuseren en aan welke onderneming vervolgens een boete van 275 miljoen euro moest worden betaald ­ spelen volgens Van Wijk geen rol. Alitalia moet dan wel aan belangrijke voorwaarden voldoen ten aanzien van efficiency en winstgevendheid. "Daar voldoet Alitalia op dit moment niet aan."

Verder kwam aan de orde:

* Pay-out Air France KLM mogelijk omhoog
Op dit moment keert Air France 9 procent van de winst uit en KLM slechts 5 procent. Van Wijk gaf aan dat als de winstgevendheid op het huidige niveau blijft, het dividendbeleid op de agenda zal worden geplaatst van de Raad van Commissarissen van Air France-KLM. In dat geval is er ruimte om de pay-out te verhogen.

* Olieprijs kost KLM 500 miljoen dollar extra
Op basis van de huidige olieprijs van 72 dollar, verwacht financieel directeur Gagey in 2006 700 miljoen dollar hogere brandstofkosten voor KLM. Na aftrek van een positief resultaat op de afdekking van de brandstofrisico's (200 miljoen dollar) is het totale effect 500 miljoen dollar negatief.

* Verwachting 2006/2007: Grotere besparingen bij Air France
Air France-KLM heeft aangegeven dat het thans een tenminste gelijk resultaat verwacht over het gebroken boekjaar 2006/2007.
Volgens Van Wijk geldt dat niet automatisch ook voor KLM. Bij KLM zijn de mogelijkheden voor verdere kostenreducties veel geringer dan bij Air France.

* Gunstige cijfers per aandeel KLM
Over 2005/2006 presteerde KLM beter dan Air France. De omzetstijging van 12 procent lag boven het niveau van de combinatie (10 procent) en ook de winstmarge (ruim 7 procent) lag boven de 4,4 van Air France-KLM. Per aandeel werd 5,90 euro verdiend, waarover 30 eurocent dividend wordt betaald. Het eigen vermogen van KLM is versterkt tot 2,3 miljard euro ofwel ruim 50 euro per aandeel. Bij de overname in mei 2004 betaalde Air France 17 euro per aandeel KLM.

Vereniging van Effectenbezitters

http://www.veb.net
(c) 2006 Vereniging van Effectenbezitters