CD&V

MINISTER PEETERS MAAKT WERK VAN VERDIEPING EN VERBREDING PAS VAN HET ZAND

Op voorstel van Kris Peeters, Vlaams minister van Openbare Werken, Energie, Leefmilieu en Natuur besliste de Vlaamse Regering vandaag om in 2006 de vaarpas 'Pas van het Zand' en de gedeeltes van de haven van Zeebrugge welke toegang geven tot de containerterminals en de Vandammesluis, te verdiepen met één meter. Dit moet bijdragen tot een veiliger maritieme toegankelijkheid voor de huidige generatie containerschepen. De kosten voor deze verdiepingsbaggerwerken ten behoeve van de haven van Zeebrugge bedragen 15 miljoen euro (verdiepingsbaggerwerken) en 6 miljoen euro (versterkte onderhoudsbaggerwerken) gespreid over de periode 2007-2009. Minister Peeters engageert zich tevens om binnen de Vlaamse Regering aansluitend ook de nodige kredieten te bespreken voor de verbreding van de toegangsgeul 'Pas van het Zand' van 300 meter naar 500 meter. Deze bijkomende verbredingswerken, voorzien voor de periode 2008-2009, worden voorlopig geraamd op 8 miljoen euro.

De haven van Zeebrugge wordt geconfronteerd met een blijvende stijging van containertransport. Dit gaat gepaard met:
1) een toename van de afmetingen van de schepen,
2) een toename van het aantal grote containerschepen die nu reeds de havens kunnen aanlopen.


1) Aan de scheepvaartrederijen worden de afmetingen opgelegd van het grootst mogelijke schip dat naar een haven kan varen, dit op basis van de maximale breedte en diepte van de ganse vaargeul. De rederijen kunnen in de planning van hun scheepvaartlijnen hier dan ook rekening mee houden.


2) Dit betreft een veiligheidsprobleem waar de rederijen zelf geen rekening mee kunnen houden. De grote containerschepen hebben immers slechts een bepaalde periode van het getij op de vaarpassen in de Noordzee beschikbaar om de haven van Zeebrugge te bereiken of te verlaten. De grootte van deze periode hangt af van de plaatselijke waterstands- en stromingscondities. Hoe meer grote schepen er binnen die periode wensen aan of af te varen, hoe groter de kans dat deze schepen dicht op elkaar moeten varen bij gelijke vaarrichting of elkaar moeten kruisen bij tegengestelde vaarrichting. De kans op botsingen neemt dus toe naarmate zich in de toekomst steeds meer van deze grote schepen aandienen, ondanks het feit dat de huidige afmetingen van de vaargeul toelaten dat deze schepen de havens kunnen aanlopen.

In 2003 werd, na de beslissing van de Vlaamse Regering van 22.11.2002, de verdieping van de vaarpas Pas van het Zand uitgevoerd als sluitstuk van het 55'(55 voet) verdiepingsprogramma. Door deze verdieping werd het mogelijk voor bulkschepen met een diepgang van 55', weliswaar met een vaarvenster, de Vandammesluis in de achterhaven te bereiken. Bij de uitvoering van de verdieping in 2003 werd vastgesteld dat de nodige dieptes voor de vaargeul die 46' tijongebonden vaart toelaten, groter moeten zijn dan de nodige dieptes voor 55' getijafhankelijke vaart. Het goedgekeurde 55'programma (46'tij-ongebonden) voor Zeebrugge was immers gebaseerd op de type schepen triocontainers met B=33m en L=288m en bulkschepen met 55' diepgang B=45m en L=280m. Om die reden werd toen beslist de extra meter verdieping, nodig om onder alle mogelijke weersomstandigheden en getijcondities vooralsnog de 46' getijonafhankelijke vaart te realiseren, niet door te voeren.

De groei in de containervaart en in het bijzonder het langer worden van de schepen heeft echter veel sneller plaats gevonden dan verwacht. Nu reeds zijn er verscheidene containerschepen in de vaart die 340m lang zijn. Door de toename van het aantal van dergelijke langere en bredere schepen neemt de kans toe dat deze schepen elkaar moeten kruisen op plaatsen langs de vaargeul waar er lokale beperkingen zijn aan de afmetingen van de vaargeul. Vanaf medio 2006 zullen er naar de containerterminals in de voorhaven (rederijen APM en OCHZ) en naar de Vandammesluis wekelijks meerdere containerschepen met grotere diepgang aanlopen. De kans dat bij laagwater het aantal schepen dat de haven binnenvaart toeneemt, stijgt hierdoor significant. De uitgestelde meter verdieping welke effectief correspondeert met de door de Vlaamse Regering in 2002 goedgekeurde 46' tij ongebonden vaart, is daarom vanwege veiligheidsredenen een hoogst noodzakelijke en dringende investering geworden.

Daarom besliste de Vlaamse Regering vandaag op voorstel van de bevoegde minister voor het Vlaams havenbeleid, minister Kris Peeters, om groen licht te geven voor de verdieping met een meter van de Pas van het Zand en van de gedeeltes van de haven welke toegang geven tot alle containerterminals om zodoende de 46' tij ongebonden vaart volledig te realiseren.

De kosten voor deze verdiepingsbaggerwerken ten behoeve van de haven van Zeebrugge bedragen 15 miljoen euro (verdiepingsbaggerwerken) en 6 miljoen euro(versterkt onderhoudsbaggerwerk) gespreid over de periode 2007-2009.

Minister Peeters engageert zich tevens om binnen de Vlaamse Regering aansluitend ook de nodige kredieten te bespreken voor de verbreding van de toegangsgeul 'Pas van het Zand' van 300 meter naar 500 meter. Deze bijkomende verbredingswerken, voorzien voor de periode 2008-2009, worden voorlopig geraamd op 8 miljoen euro.

" Met deze beslissing geef ik voor de haven van Zeebrugge invulling aan mijn voornaamste beleidsprioriteit in het Vlaams havenbeleid, met name een toekomstgerichte en economisch verantwoorde maritieme toegankelijkheid. Deze verdiepingswerken voor de volledige realisatie van het 46'-programma in de loop van 2006 en 2007 zijn immers van cruciaal belang voor de huidige en toekomstige concurrentiepositie van de haven van Zeebrugge", aldus minister Kris Peeters.


CD&V
Wetstraat 89
1040 Brussel
Tel : 02.238.38.11
Fax : 02.230.43.60
www.cdenv.be
E-mail : inform@cdenv.be