Online kijken en luisteren steeds meer gemeengoed
BAARN, 20060630 -- De strijd om de kijker en luisteraar wordt niet langer louter gestreden via de ether. Online kijken en luisteren, pod- en vodcasting, uitzending gemist en digitale televisie blijken meer en meer gemeengoed. Daarnaast blijken omroepsites en gespecialiseerde online nieuwsbrieven van toenemende invloed te zijn op het reguliere c.q. online kijkgedrag. Een succesvolle toekomst vraagt dan ook om een multimediale benadering, waarbij online het verschil kan maken. Reden voor DotWise om 489 personen, die hebben aangegeven geïnteresseerd te zijn in media, uitgebreid te ondervragen over hun mediaconsumptiegebruik en de rol die onder andere internet hierbij speelt.De Nederlandse mediaconsument is nieuwsgierig maar kritisch, zo blijkt uit uitgebreid online kwalitatief onderzoek onder 489 respondenten in leeftijd variërend van 18 t/m 65 jaar. Op kantoor raakt online radio luisteren steeds meer ingeburgerd. Een gemist tv-programma wordt net zo gemakkelijk online bekeken. Middels digitale televisie bekijkt men niet alleen 'live' voetbalwedstrijden, maar blijft men ook op de hoogte van de ontwikkelingen in het geboortedorp. Bij afwezigheid van een televisie volgt men grote evenementen en muziekoptredens simpelweg online. En voor interessante (onderdelen van) radioprogramma's gebruikt men de Ipod of MP3-speler. Of zoals een respondent het voordeel verwoordt: "Ik zie in de nieuwe ontwikkelingen alleen maar pluspunten, ik ben als kijker in control en bepaal zelf welke programma's wanneer te kijken of te luisteren (waar dan ook ter wereld)".
Opvallend daarbij is dat niet zozeer de leeftijd van de respondent van invloed is op de interesse voor nieuwe technieken, als wel of het mannen of vrouwen betreft. Digitale televisie, online tv-kijken, podcasts en vodcasts zijn duidelijk meer in trek bij de mannelijke ondervraagden. Naast het gemak dat deze nieuwe technieken bieden, is het voor een groot deel ook de nieuwsgierigheid naar de mogelijkheden. Tot de innovators behoren voornamelijk de dertigers en veertigers: "Windows Mediacenter heb ik al, benieuwd hoe goed ik die vanuit buitenland m.b.v. orb.com kan benaderen (beschik daar vaak over Wi-Lan, binnenkort hopelijk proberen)." Tot zelfs zestigers: "Regelmatig maak ik gebruik van uitzending gemist. Dus een uitzending 'nakijken' bijvoorbeeld als er belangrijk nieuws is geweest of om een onderdeel van een actualiteiten alsnog te bekijken. En verder de digitale tv van UPC, alhoewel ik inmiddels na enige maanden toch wel erg teleurgesteld ben in het aanbod. De regio- en filmkanalen hebben mijn voorkeur." Dat niet de twintigers als de echte trendsetters uit het onderzoek naar voren komen, heeft enerzijds te maken met de relatief hoge investeringen die veel van deze nieuwe technieken met zich meebrengen. Anderszijds geven zij aan minder interesse te hebben voor radio- en televisieuitzendingen. "Ik maak veel gebruik mijn MP3-speler, maar gewoon voor mijn eigen muziek. En op televisie is er weinig dat ik online zou willen nakijken."
De vrouwelijke deelnemers zijn over het algemeen veel minder nieuwsgierig naar de nieuwe mogelijkheden. Het gemak van het bekende, maakt hen bijvoorbeeld tot tevreden gebruikers van de normale videorecorder. Ze weten wat ze eraan hebben, ze hebben de bediening onder de knie en ze het dient hun doel: een soap of detective opnemen. Overgaan op nieuwe technieken doen veel vrouwen pas als het een goed alternatief is òf als het duidelijk toegevoegde waarde biedt. In dat kader noemen veel vrouwen zich tevreden gebruikers van webradio. Met name op kantoor is dit een goed alternatief, geen toestel nodig en de mogelijkheid om dat te luisteren waar de voorkeur naar uitgaat. Maar ook het luisteren van zenders die via de ether niet te ontvangen zijn, worden vooral door menig vrouwelijke respondent genoemd als groot voordeel: "Ik luister vaak radio via internet, maar dan alleen Spaanse (Radio 3) en Portugese (radio 2) zenders en BBC, waar je zelf kan kiezen welk genre en programma je wilt luisteren. Live of oude uitzendingen, echt helemaal goed."
Er bestaat bij de meeste vrouwen weinig interesse voor nieuwe, onbekende technieken. Sterker nog, sommige vrouwen pleiten voor de introductie van 'women-proof' appraten: "Ik kan de puspunten van alle moderne mogelijkheden nog niet noemen. Ikzelf ben er nogal huiverig voor, steeds meer technische snufjes en ikzelf ben helemaal niet zo technisch. Ik woon alleen en als er dan iets mee is zit je (weer) met je handen in het haar.Veel mannen kunnen met al deze dingen goed overweg, maar als vrouw is dat toch wat minder eenvoudig. Ja, sexistisch, maar zo ligt het wel. Ik ben niet dom en maak veel gebruik van de computer, maar ook daar kom ik dit probleem soms tegen. Alle technische snufjes zouden ze voor vrouwen veel toegankelijker moeten maken. Ik zie vaak door de bomen het bos niet meer..."
DotWise