Ingezonden persbericht


Hongerloon voor arbeiders achter de WK-bal

Nieuw Thais onderzoek toont aan dat arbeiders in sportgoederenindustrie niet in hun levensonderhoud kunnen voorzien

Amsterdam, 29 juni 2006. Terwijl sportkledingbedrijven forse winsten behalen en alle ogen gericht zijn op het WK-voetbal kunnen de Thaise arbeiders die de daar gebruikte ballen van Adidas maken niet van hun loon rondkomen.

Het vandaag verschenen rapport van de Thai Labour Campaig (TLC) onthult de arbeidsomstandigheden in de Thaise Molton fabriek, waar de bij het WK gebruikte 'Teamgeist' bal van Adidas wordt geproduceerd. De arbeiders in deze fabriek verdienen slechts ¤ 3,6 per dag (173 baht). Om drie eenvoudige maaltijden per dag te kunnen eten moet een arbeider uit deze fabriek meer dan driekwart van zijn salaris uitgeven.

Zelfs arbeiders die al jaren bij Molton werken kunnen nauwelijks rondkomen. Een 41-jarige arbeidster die al achttien jaar in de fabriek werkt vertelde de onderzoekers dat ze zonder overwerk ¤ 201 euro (9.700 baht) per maand zou verdienen. De kosten van een absoluut bestaansminimum (voeding, transport, gedeelde huisvesting, persoonlijke verzorging en de zorg voor één kind) bedragen ¤ 166 per maand (8000 baht). De Teamgeist bal ligt voor ¤ 100 in de winkel. (Het volledige rapport 'The Life of Football Factory Workers in Thailand' is te downloaden via
http://www.cleanclothes.org/ftp/Life_football_workers_of_thailand.pdf)

De bevindingen in het rapport komen overeen met de conclusies uit eerdere onderzoeken naar de rol van sportgoederenbedrijven. Deze bedrijven blijken nog steeds niet in staat om een menswaardig bestaan te garanderen aan de (vooral vrouwelijke) arbeiders die aan de basis van hun enorme bedrijfswinsten staan. De lonen van de arbeiders staan in schril contrast met de omvangrijke reclamebudgetten. Adidas besteedde bijvoorbeeld 142 miljoen euro aan marketing rond het wereldkampioenschap voetbal en verwacht dit jaar voor 1,2 miljard euro aan voetbalproducten aan de man te kunnen brengen. (Adidas woordvoerster Anne Putz geciteerd in Just-style.com, 5 juni 2006)

Uit het recent door Oxfam uitgebrachte rapport 'Offside!' over arbeidsomstandigheden bij de productie van sportkleding in Azie werd ook al duidelijk dat arbeiders in deze sector veelal van een hongerloon moeten rondkomen. Marktleiders als Nike, Puma en Fila werden in het rapport aangesproken op hun gebrek aan inzet om de arbeidsomstandigheden in de sector te verbeteren:

"In de meeste landen waar sportgoederen worden geproduceerd leidt de slechte onderhandelingspositie van arbeiders en het ontbreken van de mogelijkheid om collectief te onderhandelen er toe dat slechts het minimumloon wordt uitbetaald. In de meeste landen is dit veruit onvoldoende om in de eerste levensbehoeften van een gezin te voorzien" (Offside! Pag. 14. het volledige rapport is te downloaden via http://www.oxfam.org/en/files/offside_labor_report/download.)

De Duitse organisatie Christliche Initiative Romero, lid van de Schone Kleren Kampagne, heeft eveneens een nieuw onderzoek uitgebracht dat aantoont dat de salarissen in fabrieken in Honduras en El Salvador waar voor merken als Nike, Reebok en Adidas wordt geproduceerd, schrikbarend laag zijn. Een ander onderzoek van Südwind Institute für Ökumene, een Oostenrijkse lid van de Schone Kleren Kampagne, vermeldt dat in vier van de vijf onderzochte sportkledingfabrieken arbeiders aangaven niet van hun salaris te kunnen rondkomen.

"Een kind krijgen, ziek worden of een TV kopen. Voor de meeste arbeiders die we in de voetbalfabrieken spraken zijn dit luxe zaken waar ze alleen maar van kunnen dromen" stelt Junya Lek Yimprasert van Thai Labor Campaign. "Arbeiders die zich organiseren om voor hun rechten op te komen worden agressief bejegend. Om de situatie te verbeteren moet er door de bedrijven die in deze fabrieken hun orders plaatsen nog een hoop werk worden verricht."

De Schone Kleren Kampagne roept de mondiale sportkledingindustrie op om arbeiders een leefbaar loon uit te betalen en er zorg voor te dragen dat arbeiders gebruik kunnen maken van hun recht om lid te worden van een vakbond.

"Het bewijs is inmiddels keihard. De arbeiders en hun gezinnen lijden onder de veel te lage lonen die in de sportgoederenindustrie worden uitbetaald", stelt Jeroen Merk, onderzoeker bij de Schone Kleren Kampagne. "Hardwerkende mensen zien zich genoodzaakt leningen af te sluiten om op het bestaansminimum te komen. Tegelijk worden er miljoenen euro's uitgegeven aan sponsoring en reclame. Bedrijven kunnen en moeten daadwerkelijk hun teamgeest tonen en hun toeleveringsketen op een menswaardige manier organiseren. We zijn er van overtuigd dat voetbalfans over de hele wereld deze opvatting delen".



Ingezonden persbericht