Ingezonden persbericht
Hongerloon voor arbeiders achter de WK-bal
Nieuw Thais onderzoek toont aan dat arbeiders in sportgoederenindustrie
niet in hun levensonderhoud kunnen voorzien
Amsterdam, 29 juni 2006. Terwijl sportkledingbedrijven forse winsten
behalen en alle ogen gericht zijn op het WK-voetbal kunnen de Thaise
arbeiders die de daar gebruikte ballen van Adidas maken niet van hun
loon rondkomen.
Het vandaag verschenen rapport van de Thai Labour Campaig (TLC) onthult
de arbeidsomstandigheden in de Thaise Molton fabriek, waar de bij het WK
gebruikte 'Teamgeist' bal van Adidas wordt geproduceerd. De arbeiders in
deze fabriek verdienen slechts ¤ 3,6 per dag (173 baht). Om drie
eenvoudige maaltijden per dag te kunnen eten moet een arbeider uit deze
fabriek meer dan driekwart van zijn salaris uitgeven.
Zelfs arbeiders die al jaren bij Molton werken kunnen nauwelijks
rondkomen. Een 41-jarige arbeidster die al achttien jaar in de fabriek
werkt vertelde de onderzoekers dat ze zonder overwerk ¤ 201 euro (9.700
baht) per maand zou verdienen. De kosten van een absoluut
bestaansminimum (voeding, transport, gedeelde huisvesting, persoonlijke
verzorging en de zorg voor één kind) bedragen ¤ 166 per maand (8000
baht). De Teamgeist bal ligt voor ¤ 100 in de winkel.
(Het volledige rapport 'The Life of Football Factory Workers in
Thailand' is te downloaden via
http://www.cleanclothes.org/ftp/Life_football_workers_of_thailand.pdf)
De bevindingen in het rapport komen overeen met de conclusies uit
eerdere onderzoeken naar de rol van sportgoederenbedrijven. Deze
bedrijven blijken nog steeds niet in staat om een menswaardig bestaan te
garanderen aan de (vooral vrouwelijke) arbeiders die aan de basis van
hun enorme bedrijfswinsten staan. De lonen van de arbeiders staan in
schril contrast met de omvangrijke reclamebudgetten. Adidas besteedde
bijvoorbeeld 142 miljoen euro aan marketing rond het wereldkampioenschap
voetbal en verwacht dit jaar voor 1,2 miljard euro aan voetbalproducten
aan de man te kunnen brengen. (Adidas woordvoerster Anne Putz geciteerd
in Just-style.com, 5 juni 2006)
Uit het recent door Oxfam uitgebrachte rapport 'Offside!' over
arbeidsomstandigheden bij de productie van sportkleding in Azie werd ook
al duidelijk dat arbeiders in deze sector veelal van een hongerloon
moeten rondkomen. Marktleiders als Nike, Puma en Fila werden in het
rapport aangesproken op hun gebrek aan inzet om de arbeidsomstandigheden
in de sector te verbeteren:
"In de meeste landen waar sportgoederen worden geproduceerd leidt de
slechte onderhandelingspositie van arbeiders en het ontbreken van de
mogelijkheid om collectief te onderhandelen er toe dat slechts het
minimumloon wordt uitbetaald. In de meeste landen is dit veruit
onvoldoende om in de eerste levensbehoeften van een gezin te voorzien"
(Offside! Pag. 14. het volledige rapport is te downloaden via
http://www.oxfam.org/en/files/offside_labor_report/download.)
De Duitse organisatie Christliche Initiative Romero, lid van de Schone
Kleren Kampagne, heeft eveneens een nieuw onderzoek uitgebracht dat
aantoont dat de salarissen in fabrieken in Honduras en El Salvador waar
voor merken als Nike, Reebok en Adidas wordt geproduceerd, schrikbarend
laag zijn. Een ander onderzoek van Südwind Institute für Ökumene, een
Oostenrijkse lid van de Schone Kleren Kampagne, vermeldt dat in vier van
de vijf onderzochte sportkledingfabrieken arbeiders aangaven niet van
hun salaris te kunnen rondkomen.
"Een kind krijgen, ziek worden of een TV kopen. Voor de meeste arbeiders
die we in de voetbalfabrieken spraken zijn dit luxe zaken waar ze
alleen maar van kunnen dromen" stelt Junya Lek Yimprasert van Thai Labor
Campaign. "Arbeiders die zich organiseren om voor hun rechten op te
komen worden agressief bejegend. Om de situatie te verbeteren moet er
door de bedrijven die in deze fabrieken hun orders plaatsen nog een hoop
werk worden verricht."
De Schone Kleren Kampagne roept de mondiale sportkledingindustrie op om
arbeiders een leefbaar loon uit te betalen en er zorg voor te dragen dat
arbeiders gebruik kunnen maken van hun recht om lid te worden van een
vakbond.
"Het bewijs is inmiddels keihard. De arbeiders en hun gezinnen lijden
onder de veel te lage lonen die in de sportgoederenindustrie worden
uitbetaald", stelt Jeroen Merk, onderzoeker bij de Schone Kleren
Kampagne. "Hardwerkende mensen zien zich genoodzaakt leningen af te
sluiten om op het bestaansminimum te komen. Tegelijk worden er miljoenen
euro's uitgegeven aan sponsoring en reclame. Bedrijven kunnen en moeten
daadwerkelijk hun teamgeest tonen en hun toeleveringsketen op een
menswaardige manier organiseren. We zijn er van overtuigd dat
voetbalfans over de hele wereld deze opvatting delen".
Ingezonden persbericht