Gemeente Winterswijk


Buitengebied en voorzieningen sterke punten imago Winterswijk

30-06-2006

Winterswijk - Het college van burgemeester en wethouders heeft kennis genomen van de diverse onderzoeken die uitgevoerd zijn in het kader van het project citymarketing. De conclusies en aanbevelingen die uit de onderzoeken naar voren zijn gekomen worden meegenomen in een plan van aanpak en een imagocampagne om Winterswijk als plaats meer op de kaart te gaan zetten.

Begin dit jaar heeft de gemeente een aantal onderzoeken uit laten voeren naar het imago van Winterswijk als plaats. De gemeente vindt het belangrijk om zich als plaats goed op de kaart zetten, het 'merk' Winterswijk te ontwikkelen en dat beter naar buiten toe uit te dragen. Dat wil de gemeenten doen via Citymarketing. Hieronder staan korte samenvattingen van de belangrijkste uitkomsten van de diverse onderzoeken.

Onderzoek onder inwoners Winterswijk
Allereerst is een schriftelijke enquête gehouden over het imago van Winterswijk onder inwoners. In deze enquête werd gevraagd aan te geven welke kenmerken van toepassing zijn op de inwoners van Winterswijk. De vijf meest genoemde zijn: gemoedelijk, nuchter, gastvrij, dorps en gezellig. Wat de kenmerken van de plaats Winterswijk betreft gaven de inwoners de volgende kenmerken: mooi buitengebied/ natuur; gevarieerd winkelaanbod; sfeervol/leuk centrum/alles op loopafstand; leuke winkels;evenementen. Ook is gevraagd naar de positieve kenmerken van Winterswijk, hier worden genoemd: groen, landelijke ligging, gezellig, mooi, dorps, veilig. Als negatieve kenmerken worden vooral genoemd: te weinig te beleven, niet dynamisch, druk, niet modern, niet vernieuwend. Gevraagd naar een rapportcijfer scoort Winterswijk een 7,2 op het gebied van wonen, een 6,3 op het gebied van werken en een 7,3 op het gebied van recreëren.

Onderzoek onder inwoners regiogemeenten
Naast het onderzoek onder de eigen inwoners is ook een imago onderzoek uitgevoerd onder inwoners van de gemeenten Aalten, Oost Gelre, Berkelland en Doetinchem. Uit dit onderzoek blijkt onder andere dat de meeste inwoners van de omliggende gemeenten Winterswijk wel eens bezocht hebben en redelijk goed op de hoogte zijn van het winkel- en voorzieningenaanbod. Wat minder bekend is men met de aanwezige bedrijven en instellingen. De belangrijkste positieve ontwikkelingen in Winterswijk liggen volgens inwoners van de omliggende gemeenten op het gebied van winkelen, leefomgeving, uitgaan en cultuur, ontwikkeling van gebieden en wonen en huisvesting. De belangrijkste reden voor een bezoek aan Winterswijk is winkelen, gevolgd door sport, bezoek en werk. Inwoners van de direct omliggende gemeenten komen vaker naar Winterswijk dan inwoners van Doetinchem. De interesse om te verhuizen naar Winterswijk is niet erg hoog. Een mogelijke reden voor verhuizing is werk of woonruimte. Ook is de inwoners van omliggende gemeenten gevraagd kenmerken aan te geven van de inwoners. Dit zijn volgens hen: gastvrij, dorps, gezellig, gemoedelijk en nuchter. Voor wat betreft de kenmerken van de plaats worden genoemd: buitengebied, gevarieerd winkelaanbod, leuk winkelen, sfeervol centrum, alles op loopafstand en leuke restaurantjes. Tot slot hebben ze aangegeven dat de plaats Winterswijk het best met de volgende woorden kan worden omschreven: landelijke ligging, groen, mooi, gezellig en dorps.

Onderzoek onder Winterswijkse belangengroepen
Ook zijn gesprekken gevoerd met vertegenwoordigers van Winterswijkse belangengroepen zoals ABH-City, OWIN, horeca, onderwijsinstellingen, culturele instellingen, STW/Recron en de partners van de Publiek Private Samenwerking (PPS). Deze groepen is gevraagd naar de sterke punten van Winterswijk. Dit zijn volgens hen met name de mooie natuur, de goede voorzieningen, de horeca en de grensligging. Volgens hen is Winterswijk 'dorps met stadse allure vanwege het voorzieningenniveau'. Als zwakke punten worden onder andere genoemd: gebrek aan trots, ontbreken van slechtweervoorzieningen, gebrek aan woningen voor jongeren, werkgelegenheid voor jongeren, onvoldoende aandacht voor woningen voor regiobevolking en de ligging t.o.v. randstad. Als praktische verbeterpunten hebben zij aangedragen: meer parkeerplaatsen, bewegwijzering, horecavoorzieningen in buitengebied (bedreiging), seizoensverlengend evenement, slechtweer activiteiten, meer en betere horeca en een betere entree van het centrum. Ook hebben zij aangegeven dat de gemeente zich met name moet richten op jonge gezinnen, welvarende senioren, Duitse bezoekers en inwoners uit de regio. Tot slot hebben zij aangegeven dat er behoefte is om Winterswijk stevig op de kaart te zetten, zoveel mogelijk aan te sluiten bij bestaande activiteiten, meer activiteiten op andere dan bijzondere (Duitse) feestdagen en meer samenwerken met andere partijen.

Voortgang project
Op basis van de uitkomsten van deze drie onderzoeken is een aantal aanbevelingen gedaan hoe Winterswijk zich het best op de kaart kan zetten naar buiten toe. Op dit moment is een communicatiebureau bezig dit verder uit te werken in een plan van aanpak, een slogan en een vertaling in een brede imagocampagne. De eerste ideeën hiervoor zijn inmiddels in een beperkte kring gepresenteerd. Naar verwachting kan de campagne in de loop van 2007 van start gaan. Daarna wordt deze campagne verder uitgebreid om onder andere nieuwe inwoners en toeristen naar Winterswijk te trekken. Maar het is ook de bedoeling om de campagne in te zetten op het gebied van de werkgelegenheid.