Gemeente Winterswijk
Buitengebied en voorzieningen sterke punten imago Winterswijk
30-06-2006
Winterswijk - Het college van burgemeester en wethouders heeft kennis
genomen van de diverse onderzoeken die uitgevoerd zijn in het kader
van het project citymarketing. De conclusies en aanbevelingen die uit
de onderzoeken naar voren zijn gekomen worden meegenomen in een plan
van aanpak en een imagocampagne om Winterswijk als plaats meer op de
kaart te gaan zetten.
Begin dit jaar heeft de gemeente een aantal onderzoeken uit laten
voeren naar het imago van Winterswijk als plaats. De gemeente vindt
het belangrijk om zich als plaats goed op de kaart zetten, het 'merk'
Winterswijk te ontwikkelen en dat beter naar buiten toe uit te dragen.
Dat wil de gemeenten doen via Citymarketing. Hieronder staan korte
samenvattingen van de belangrijkste uitkomsten van de diverse
onderzoeken.
Onderzoek onder inwoners Winterswijk
Allereerst is een schriftelijke enquête gehouden over het imago van
Winterswijk onder inwoners. In deze enquête werd gevraagd aan te geven
welke kenmerken van toepassing zijn op de inwoners van Winterswijk. De
vijf meest genoemde zijn: gemoedelijk, nuchter, gastvrij, dorps en
gezellig. Wat de kenmerken van de plaats Winterswijk betreft gaven de
inwoners de volgende kenmerken: mooi buitengebied/ natuur; gevarieerd
winkelaanbod; sfeervol/leuk centrum/alles op loopafstand; leuke
winkels;evenementen. Ook is gevraagd naar de positieve kenmerken van
Winterswijk, hier worden genoemd: groen, landelijke ligging, gezellig,
mooi, dorps, veilig. Als negatieve kenmerken worden vooral genoemd: te
weinig te beleven, niet dynamisch, druk, niet modern, niet
vernieuwend. Gevraagd naar een rapportcijfer scoort Winterswijk een
7,2 op het gebied van wonen, een 6,3 op het gebied van werken en een
7,3 op het gebied van recreëren.
Onderzoek onder inwoners regiogemeenten
Naast het onderzoek onder de eigen inwoners is ook een imago onderzoek
uitgevoerd onder inwoners van de gemeenten Aalten, Oost Gelre,
Berkelland en Doetinchem. Uit dit onderzoek blijkt onder andere dat de
meeste inwoners van de omliggende gemeenten Winterswijk wel eens
bezocht hebben en redelijk goed op de hoogte zijn van het winkel- en
voorzieningenaanbod. Wat minder bekend is men met de aanwezige
bedrijven en instellingen. De belangrijkste positieve ontwikkelingen
in Winterswijk liggen volgens inwoners van de omliggende gemeenten op
het gebied van winkelen, leefomgeving, uitgaan en cultuur,
ontwikkeling van gebieden en wonen en huisvesting. De belangrijkste
reden voor een bezoek aan Winterswijk is winkelen, gevolgd door sport,
bezoek en werk. Inwoners van de direct omliggende gemeenten komen
vaker naar Winterswijk dan inwoners van Doetinchem. De interesse om te
verhuizen naar Winterswijk is niet erg hoog. Een mogelijke reden voor
verhuizing is werk of woonruimte. Ook is de inwoners van omliggende
gemeenten gevraagd kenmerken aan te geven van de inwoners. Dit zijn
volgens hen: gastvrij, dorps, gezellig, gemoedelijk en nuchter. Voor
wat betreft de kenmerken van de plaats worden genoemd: buitengebied,
gevarieerd winkelaanbod, leuk winkelen, sfeervol centrum, alles op
loopafstand en leuke restaurantjes. Tot slot hebben ze aangegeven dat
de plaats Winterswijk het best met de volgende woorden kan worden
omschreven: landelijke ligging, groen, mooi, gezellig en dorps.
Onderzoek onder Winterswijkse belangengroepen
Ook zijn gesprekken gevoerd met vertegenwoordigers van Winterswijkse
belangengroepen zoals ABH-City, OWIN, horeca, onderwijsinstellingen,
culturele instellingen, STW/Recron en de partners van de Publiek
Private Samenwerking (PPS). Deze groepen is gevraagd naar de sterke
punten van Winterswijk. Dit zijn volgens hen met name de mooie natuur,
de goede voorzieningen, de horeca en de grensligging. Volgens hen is
Winterswijk 'dorps met stadse allure vanwege het voorzieningenniveau'.
Als zwakke punten worden onder andere genoemd: gebrek aan trots,
ontbreken van slechtweervoorzieningen, gebrek aan woningen voor
jongeren, werkgelegenheid voor jongeren, onvoldoende aandacht voor
woningen voor regiobevolking en de ligging t.o.v. randstad. Als
praktische verbeterpunten hebben zij aangedragen: meer
parkeerplaatsen, bewegwijzering, horecavoorzieningen in buitengebied
(bedreiging), seizoensverlengend evenement, slechtweer activiteiten,
meer en betere horeca en een betere entree van het centrum. Ook hebben
zij aangegeven dat de gemeente zich met name moet richten op jonge
gezinnen, welvarende senioren, Duitse bezoekers en inwoners uit de
regio. Tot slot hebben zij aangegeven dat er behoefte is om
Winterswijk stevig op de kaart te zetten, zoveel mogelijk aan te
sluiten bij bestaande activiteiten, meer activiteiten op andere dan
bijzondere (Duitse) feestdagen en meer samenwerken met andere
partijen.
Voortgang project
Op basis van de uitkomsten van deze drie onderzoeken is een aantal
aanbevelingen gedaan hoe Winterswijk zich het best op de kaart kan
zetten naar buiten toe. Op dit moment is een communicatiebureau bezig
dit verder uit te werken in een plan van aanpak, een slogan en een
vertaling in een brede imagocampagne. De eerste ideeën hiervoor zijn
inmiddels in een beperkte kring gepresenteerd. Naar verwachting kan de
campagne in de loop van 2007 van start gaan. Daarna wordt deze
campagne verder uitgebreid om onder andere nieuwe inwoners en
toeristen naar Winterswijk te trekken. Maar het is ook de bedoeling om
de campagne in te zetten op het gebied van de werkgelegenheid.