MinVenW: Overeenkomst voor aanleg A2-tunnel ondertekend
Ministerie venw
http://www.minvenw.nl
Samenwerkingsovereenkomst voor aanleg A2-tunnel ondertekend
Gisteren ondertekenden minister Karla Peijs, gedeputeerde Mat Vestjens (Provincie
Limburg), voorzitter van de A2 Stuurgroep wethouder Wim Hazeu (Maastricht) en wethouder
Jo Dejong (Meerssen) de samenwerkingsovereenkomst voor het project A2 Maastricht. Hiermee
zijn alle rechten, plichten en risico's voor realisatie van het project vastgelegd, en kan
de aanbestedingsprocedure starten. Ook is het A2-plangebied bijgesteld. Burgers die hier
direct mee te maken krijgen, zijn vandaag uitgebreid geïnformeerd. Uit alle
onderzochte alternatieven voor de nieuwe autosnelweg heeft bevoegd gezag, na een
consultatieronde, nu een keuze gemaakt voor een tunneltracé door de stad voor
uitwerking in de tweede fase van het milieueffectrapport.
Voor de ombouw van de huidige A2-passage tot autosnelweg moet een zogenaamde
Tracé/MER-procedure van het Rijk worden doorlopen. Op basis van uitgebreid
onderzoek waaronder 'Eén plan voor stad en snelweg; Onderzoek en alternatieven en
varianten A2-passage Maastricht' heeft minister Peijs van Verkeer en Waterstaat nu
gekozen voor een tunneltracé door de stad. Voor dit tracé zullen in de
komende tijd door marktpartijen tunnelvarianten ontwikkeld worden, die in de tweede fase
van het milieueffectrapport (MER) op hun effecten onderzocht worden. Mede namens haar
collega van VROM heeft zij de Tweede Kamer hierover geïnformeerd. Dit betekent dat
de projectorganisatie zoals gepland zich nu gaat voorbereiden om in dialoog met de markt
te komen tot een concreet plan voor de ondertunneling van het gekozen tracé. Het
uiteindelijk te nemen tracébesluit zal worden gebaseerd op de beste
totaaloplossing voor infrastructuur én stedenbouwkundige invulling door
marktpartijen. Belanghebbenden en geïnteresseerden krijgen de mogelijkheid
tussentijds hun mening kenbaar te maken. Na het nemen van het tracébesluit is het
plan definitief en kan uitvoering starten.
Met de keuze voor een tunneltracé door de stad komt een einde aan tientallen jaren
discussie over de beste ligging voor de nieuwe autosnelweg én eerdere
tracéwetprocedures die op niets uitliepen, omdat er geen geld was. Deze keer
hebben -sinds 2003- het ministerie van Verkeer en Waterstaat, de Provincie Limburg en de
gemeenten Maastricht en Meerssen parallel aan de tracé/MER-, bestemmingsplan- en
aanbestedingsprocedure gezorgd voor een gezamenlijke financiering van het project en van
een gezamenlijke projectorganisatie. De onderhandelingen zijn nu afgesloten met de
huidige samenwerkingsovereenkomst.
Aanpassing A2-plangebied
De A2-projectorganisatie heeft eind 2004 een voorlopig A2-plangebied in kaart gebracht.
Door hogere verkeersprognoses sinds 2005, zijn ook de gevolgen van bredere
tunnelvarianten onderzocht. De voorwaarden hierbij waren zo min mogelijk sloop van
bestaande bebouwing en autosnelwegkwaliteit (100 km/uur) voor optimale aansluiting op het
Rijks- en Europees wegennet. Het blijkt dat in totaal 114 woningen extra nodig zijn. De
A2-projectorganisatie heeft de betrokkenen hierover persoonlijk geïnformeerd tijdens
twee informatiebijeenkomsten. Voor betrokkenen is het sociaal plan van hun
woningcorporatie van toepassing. In 2003 is aangegeven dat 410 woningen nodig zijn.
Hiervan zijn inmiddels 281 woningen aangekocht. Met de 114 extra woningen komt het totaal
op 524 woningen die nodig zijn voor de realisatie van het A2-project. In het A2 plangebied
zullen ruim 1100 nieuwe woningen worden gerealiseerd (nieuwbouw plus herbouw).
Actief aankoopbeleid
Sinds 2002 is een passief aankoopbeleid gevoerd: eigenaren konden, wanneer zij dat
zélf wensten, hun woning aan de gemeente aanbieden. Door de
samenwerkingsovereenkomst zullen eigenaren actief worden benaderd om hun eigendom te
verkopen aan de A2-projectorganisatie. Eigenaren krijgen een schadeloosstelling op basis
van de onteigeningswet.
Europese aanbesteding
De ondertekening van de samenwerkingsovereenkomst voorziet ook in verdere voorbereiding
van de Europese aanbesteding. Deze start naar verwachting nog dit najaar en duurt twee
jaar. Er is gekozen voor een innovatieve aanbestedingsprocedure: op basis van het
programma van eisen, plangebied en budget worden bouwconsortia gevraagd om de beste
totaaloplossing voor infrastructuur én vastgoed te ontwerpen. Door de
gecombineerde aanpak van aanbesteding en verplichte procedures kunnen belanghebbenden en
geïnteresseerden twee keer tussentijds hun mening geven over de plannen van
bouwconsortia. Volgens huidige inschatting zijn de procedures in 2009 afgerond en kunnen
dat jaar ook de eerste uitvoeringsactiviteiten starten. De uitvoering wordt ingeschat op
zes jaar voor alle projectonderdelen (o.a. tunnel, nieuwe bovengrondse weg, aanpassing
kruispunt de Geusselt, verknoping A2/A79, afslag bedrijventerrein Beatrixhaven en
vastgoedlocaties). Oplevering is in 2016 voorzien.
In de samenwerkingsovereenkomst is overeenkomstig het bestuurlijk akkoord van afgelopen
februari een projectbudget van 631,3 miljoen euro vastgesteld. Het budget is februari
2006 verhoogd om de extra kosten voor een toekomstvaste, bredere tunnel, extra onderzoek
naar aanpak van luchtkwaliteit, grondwaterstromen en bodemgesteldheid, en kosten voor de
planfase te kunnen financieren.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat