Provincie Zeeland


Vrije rechtsaffer bij N254 Goes

Gedeputeerde mr. drs. A.J.G. Poppelaars heeft op 29 juni 2006 een gesprek gehad met het bestuur van de Actiegroep Knip N254 Nu over de mogelijkheden het verkeer op de N254 te verminderen.

Proef

Eind 2005 hebben drie Zeeuwse wegbeheerders, de provincie Zeeland, de gemeente Goes en Waterschap Zeeuwse Eilanden besloten een proef te doen met een vrije rechtsaffer op het kruispunt N254/N256 bij Goes. Doel van de proef met de vrije rechtsaffer is het terugdringen van het aantal automobilisten dat gebruik maakt van de N254 in plaats van de veiligere route via de A58 en de A256. Door de vrije rechtsaffer is het aantal automobilisten dat dagelijks moest wachten tot ze groen kregen van 40.000 naar 34.000 gedaald. De bereikbaarheid van Goes is daardoor beter.

Afspraken

Met de Actiegroep Knip N254 Nu is afgesproken in september verder te praten over de doelstelling het verkeer op de N254 te verminderen voor 2010 en aan te pakken in de jaren 2007, 2008 en 2009 en welke maatregelen daar per jaar bij horen. Ook is afgesproken te praten met de politie en de actiegroep over mogelijke alternatieve handhavingsmogelijkheden, omdat de roodlichtcamera's bij de verkeerslichten nog op zich laten wachten.
Verder zal de provincie bekijken of de ANWB-bewegwijzering bij 's-Heer Arendskerke aangepast kan worden door naar Goes te verwijzen via de A58.
Ook zal de provincie zal bekijken of het aanbrengen van een dubbele asmarkering op de gehele N254 eerder kan worden uitgevoerd. Tenslotte zal de provincie bekijken of het mogelijk is vrachtwagenchauffeurs richting Sloe en Zeeuws-Vlaanderen beter te informeren over de veiliger en vlottere route via de A58 en A256.

Ongewenst verkeer

Ondanks diverse verkeersmaatregelen is er nog steeds sprake van ongewenst verkeer op de N254. Met name vrachtverkeer zou meer gebruik moeten maken van de A58 - A256. De route A58-A256 is niet alleen veiliger voor de automobilist zelf, maar ook voor de bewoners die langs de N254 wonen wordt het veiliger als de N254 minder druk wordt. Bovendien zijn deze bewoners gebaat bij minder verkeer over de N254 vanwege vermindering van geluid, stank en fijn stof. De effecten van de vrije rechtsaffer zijn vooral op werkdagen merkbaar. Metingen wijzen uit dat het verkeer van 's Heer Hendriks-kinderen naar Goes is afgenomen, dat het verkeer op de vrije rechtsaffer is toegenomen (van A256 richting Goes), dat het vrachtverkeer op de N254 licht is afgenomen en dat het verkeer op de wegen in de Poel niet is toegenomen. Ook is er geen toename van sluipverkeer over de parallelwegen langs de N254.

Viaduct N254

In september 2006 wordt de vervanging van het viaduct in de N254 gestart. De bedoeling was dat deze werkzaamheden begin 2006 zouden starten, maar door omstandigheden is de bouw van het viaduct vertraagd. Tijdens de bouw van het viaduct verwachten de wegbeheerders dat er minder ongewenst doorgaand verkeer over de N254 zal rijden. De proef met de vrije rechtsaffer bij Goes is ook bedoeld om de omleiding-maatregelen voor het verkeer gedurende de bouw van het viaduct te ondersteunen. Het is dan ook de bedoeling dat ook na de bouw van het viaduct de automobilist via de A58 blijft rijden, waardoor er sprake is van een win-win situatie. De proef met de vrije rechtsaffer wordt verlengd tot de bouw van het viaduct is afgerond. Aanvullende maatregelen om het ongewenst doorgaande verkeer aan te pakken, zoals asverspringingen bij 's Heer Arendskerke worden doorgeschoven naar 2007, omdat deze geen zin hebben tijdens de ombouw van het viaduct.

Gemeente Goes

Ter verbetering van de veiligheid van de rotonde bij de Nansenbaan/Anthony Fokkerstraat onderzoekt de gemeente Goes de mogelijkheden om twee fietstunnels aan te leggen. Deze fietstunnels verbeteren tevens de toegang naar Goes. De route via de A58 naar de Anthony Fokkerstraat wordt daardoor aantrekkelijker en hopelijk wordt daardoor het gebruik van N254 naar dezelfde afslag minder.

Ingrid de Kubber, 0118-631824, 30 juni 2006, 99/2006.

E-mail mij bij wijziging E-mail deze pagina