Vrije rechtsaffer bij N254 Goes
Gedeputeerde mr. drs. A.J.G. Poppelaars heeft op 29 juni 2006 een
gesprek gehad met het bestuur van de Actiegroep Knip N254 Nu over de
mogelijkheden het verkeer op de N254 te verminderen.
Proef
Eind 2005 hebben drie Zeeuwse wegbeheerders, de provincie Zeeland, de
gemeente Goes en Waterschap Zeeuwse Eilanden besloten een proef te
doen met een vrije rechtsaffer op het kruispunt N254/N256 bij Goes.
Doel van de proef met de vrije rechtsaffer is het terugdringen van het
aantal automobilisten dat gebruik maakt van de N254 in plaats van de
veiligere route via de A58 en de A256. Door de vrije rechtsaffer is
het aantal automobilisten dat dagelijks moest wachten tot ze groen
kregen van 40.000 naar 34.000 gedaald. De bereikbaarheid van Goes is
daardoor beter.
Afspraken
Met de Actiegroep Knip N254 Nu is afgesproken in september verder te
praten over de doelstelling het verkeer op de N254 te verminderen voor
2010 en aan te pakken in de jaren 2007, 2008 en 2009 en welke
maatregelen daar per jaar bij horen. Ook is afgesproken te praten met
de politie en de actiegroep over mogelijke alternatieve
handhavingsmogelijkheden, omdat de roodlichtcamera's bij de
verkeerslichten nog op zich laten wachten.
Verder zal de provincie bekijken of de ANWB-bewegwijzering bij 's-Heer
Arendskerke aangepast kan worden door naar Goes te verwijzen via de
A58.
Ook zal de provincie zal bekijken of het aanbrengen van een dubbele
asmarkering op de gehele N254 eerder kan worden uitgevoerd.
Tenslotte zal de provincie bekijken of het mogelijk is
vrachtwagenchauffeurs richting Sloe en Zeeuws-Vlaanderen beter te
informeren over de veiliger en vlottere route via de A58 en A256.
Ongewenst verkeer
Ondanks diverse verkeersmaatregelen is er nog steeds sprake van
ongewenst verkeer op de N254. Met name vrachtverkeer zou meer gebruik
moeten maken van de A58 - A256. De route A58-A256 is niet alleen
veiliger voor de automobilist zelf, maar ook voor de bewoners die
langs de N254 wonen wordt het veiliger als de N254 minder druk wordt.
Bovendien zijn deze bewoners gebaat bij minder verkeer over de N254
vanwege vermindering van geluid, stank en fijn stof. De effecten van
de vrije rechtsaffer zijn vooral op werkdagen merkbaar. Metingen
wijzen uit dat het verkeer van 's Heer Hendriks-kinderen naar Goes is
afgenomen, dat het verkeer op de vrije rechtsaffer is toegenomen (van
A256 richting Goes), dat het vrachtverkeer op de N254 licht is
afgenomen en dat het verkeer op de wegen in de Poel niet is
toegenomen. Ook is er geen toename van sluipverkeer over de
parallelwegen langs de N254.
Viaduct N254
In september 2006 wordt de vervanging van het viaduct in de N254
gestart. De bedoeling was dat deze werkzaamheden begin 2006 zouden
starten, maar door omstandigheden is de bouw van het viaduct
vertraagd. Tijdens de bouw van het viaduct verwachten de wegbeheerders
dat er minder ongewenst doorgaand verkeer over de N254 zal rijden.
De proef met de vrije rechtsaffer bij Goes is ook bedoeld om de
omleiding-maatregelen voor het verkeer gedurende de bouw van het
viaduct te ondersteunen. Het is dan ook de bedoeling dat ook na de
bouw van het viaduct de automobilist via de A58 blijft rijden,
waardoor er sprake is van een win-win situatie.
De proef met de vrije rechtsaffer wordt verlengd tot de bouw van het
viaduct is afgerond. Aanvullende maatregelen om het ongewenst
doorgaande verkeer aan te pakken, zoals asverspringingen bij 's Heer
Arendskerke worden doorgeschoven naar 2007, omdat deze geen zin hebben
tijdens de ombouw van het viaduct.
Gemeente Goes
Ter verbetering van de veiligheid van de rotonde bij de
Nansenbaan/Anthony Fokkerstraat onderzoekt de gemeente Goes de
mogelijkheden om twee fietstunnels aan te leggen. Deze fietstunnels
verbeteren tevens de toegang naar Goes. De route via de A58 naar de
Anthony Fokkerstraat wordt daardoor aantrekkelijker en hopelijk wordt
daardoor het gebruik van N254 naar dezelfde afslag minder.
Ingrid de Kubber, 0118-631824, 30 juni 2006, 99/2006.
E-mail mij bij wijziging E-mail deze pagina
Provincie Zeeland