Klantgerichte bouwer geeft zekerheid aan koper

Vereniging eigen huis

http://www.eigenhuis.nl

Klantgerichte bouwer geeft zekerheid aan koper

Iedereen kent wel de verhalen op verjaardagsfeestjes over onbetrouwbare bouwbedrijven die ondeugdelijk werk leveren. Veel mensen weten niet dat er inmiddels 69 bedrijven zijn die het kwaliteitskeurmerk Klantgericht Bouwen dragen. Dat keurmerk garandeert een soepel bouwproces, de oplevering binnen de afgesproken tijd en een minimum aan opleveringsgebreken.

Het keurmerk wordt door de Stichting Klantgericht Bouwen toegekend aan bouwondernemingen en ontwikkelaars die projectmatig nieuwbouwwoningen (laten) bouwen en die beter presteren dan de markt. Het contact met de kopers en de kwaliteit van de opgeleverde nieuwbouwwoningen worden continu gemeten en vergeleken met andere bouwondernemingen in Nederland.

De Stichting Klantgericht Bouwen is opgericht door brancheorganisatie Bouwend Nederland en de Vereniging Eigen Huis. Bouwend Nederland is de grootste ondernemersorganisatie in de bouw en vertegenwoordigt 5000 bouwondernemingen. Vereniging Eigen Huis, dé consumentenorganisatie voor huiseigenaren, heeft 663.000 leden.

'Wij willen de kwaliteit van nieuwbouwwoningen en de dienstverlening aan kopers flink verbeteren en dat ook zichtbaar en controleerbaar maken', zegt directeur Edwin Groot van de Stichting Klantgericht Bouwen. 'We hopen dat de consument bij het kopen van een huis bewust kiest voor een bedrijf dat is aangesloten bij de stichting of in ieder geval aan zijn bouwer vraagt waarom hij niet bij ons is aangesloten. Want wie met een klantgerichte bouwer in zee gaat, kan erop vertrouwen dat de contacten en dienstverlening voor, tijdens en na de bouw uitstekend zijn.'

Het krijgen en behouden van het Keurmerk is niet vanzelfsprekend. Deelnemers moeten ieder jaar opnieuw op alle fronten beter presteren dan het marktgemiddelde. Het keurmerk kan worden behaald door bedrijven die projectmatig nieuwbouwwoningen (laten) bouwen onder GIW-garantie.

Klantgerichte bouwers scoren hoog op het gebied van dienstverlening en leveren woningen op met aanzienlijk minder opleveringspunten dan het marktgemiddelde. Mochten er opleveringspunten zijn dan worden deze sneller afgehandeld dan gemiddeld. Dit is in het voordeel van de particuliere koper. Maar ook de zakelijke opdrachtgever die woningen laat bouwen heeft er uiteraard belang bij dat de ingeschakelde bouwonderneming uitstekend presteert.

Het zal niet al te lang meer duren voordat sectorbreed wordt erkend dat niemand meer om het Keurmerk Klantgericht Bouwen heen kan, zei voormalig adjunct-directeur Thom Wolf van Dura Vermeer Bouw Amsterdam, die als een van de eersten het keurmerk uitgereikt kreeg. Als vertegenwoordiger van de branche moet het voor hem niet altijd even prettig zijn om naar feestjes te gaan. De verhalen zijn bekend: aannemers zijn beunhazen, het geleverde werk deugt niet.

De bouwwereld zit in z'n maag met dit imago. Vooral bouwers van nieuwbouwwoningen staan er niet goed op. Juist daarom besloot Dura Vermeer Bouw Amsterdam zich aan te sluiten bij het Keurmerk Klantgericht Bouwen. Inderdaad, daarmee stelt het bedrijf zich kwetsbaar op. Maar wel uit volle overtuiging, in de wetenschap tot een voorhoede te behoren.

'Het is eigenlijk gewoon een kwestie van durven en onder ogen zien dat klanten steeds kritischer worden', zei de toenmalige adjunct-directeur van Dura Vermeer Bouw Amsterdam. 'De branche is groot geworden door te verkopen wat zij kan bouwen. Maar uiteindelijk gaat het daar niet om. Het gaat erom te bouwen wat je kunt verkopen. En je kunt pas iets verkopen als je je richt op de vraag in de markt.'

Door de deelname van Vereniging Eigen Huis in de Stichting Klantgericht Bouwen hebben kopers invloed gehad op de ontwikkeling van het keurmerk. Maar de stichting blijft kopers betrekken. Ze kunnen via een kopersrapport hun mening geven over de dienstverlening van hun bouwbedrijf. Verder worden er opleveringskeuringen uitgevoerd en paneldiscussies gehouden waarbij de koper met bouwers kan discussiëren over goede en minder goede ervaringen. De prestaties van deelnemende bouwbedrijven worden voortdurend gemeten. Als een bedrijf slecht scoort, kan het zijn keurmerk verliezen.

Iris de Bruyne bezocht als koper van een appartement in Leiderdorp een paneldiscussieavond. 'Het kopen van een nieuwbouwwoning is een uiterst spannende aangelegenheid', zegt ze. 'Het is niet voor niets dat veel consumenten vanaf het moment dat de handtekening is gezet, het gevoel hebben aan de leeuwen te zijn overgeleverd. Klantgericht Bouwen kan dat gevoel wegnemen.'

Informatie over de stichting en haar keurmerkhouders: www.klantgerichtbouwen.com


Noot voor de redactie,