Klantgerichte bouwer geeft zekerheid aan koper
Vereniging eigen huis
http://www.eigenhuis.nl
Klantgerichte bouwer geeft zekerheid aan koper
Iedereen kent wel de verhalen op verjaardagsfeestjes over onbetrouwbare bouwbedrijven die
ondeugdelijk werk leveren. Veel mensen weten niet dat er inmiddels 69 bedrijven zijn die
het kwaliteitskeurmerk Klantgericht Bouwen dragen. Dat keurmerk garandeert een soepel
bouwproces, de oplevering binnen de afgesproken tijd en een minimum aan
opleveringsgebreken.
Het keurmerk wordt door de Stichting Klantgericht Bouwen toegekend aan bouwondernemingen
en ontwikkelaars die projectmatig nieuwbouwwoningen (laten) bouwen en die beter presteren
dan de markt. Het contact met de kopers en de kwaliteit van de opgeleverde
nieuwbouwwoningen worden continu gemeten en vergeleken met andere bouwondernemingen in
Nederland.
De Stichting Klantgericht Bouwen is opgericht door brancheorganisatie Bouwend Nederland en
de Vereniging Eigen Huis. Bouwend Nederland is de grootste ondernemersorganisatie in de
bouw en vertegenwoordigt 5000 bouwondernemingen. Vereniging Eigen Huis, dé
consumentenorganisatie voor huiseigenaren, heeft 663.000 leden.
'Wij willen de kwaliteit van nieuwbouwwoningen en de dienstverlening aan kopers flink
verbeteren en dat ook zichtbaar en controleerbaar maken', zegt directeur Edwin Groot van
de Stichting Klantgericht Bouwen. 'We hopen dat de consument bij het kopen van een huis
bewust kiest voor een bedrijf dat is aangesloten bij de stichting of in ieder geval aan
zijn bouwer vraagt waarom hij niet bij ons is aangesloten. Want wie met een klantgerichte
bouwer in zee gaat, kan erop vertrouwen dat de contacten en dienstverlening voor, tijdens
en na de bouw uitstekend zijn.'
Het krijgen en behouden van het Keurmerk is niet vanzelfsprekend. Deelnemers moeten ieder
jaar opnieuw op alle fronten beter presteren dan het marktgemiddelde. Het keurmerk kan
worden behaald door bedrijven die projectmatig nieuwbouwwoningen (laten) bouwen onder
GIW-garantie.
Klantgerichte bouwers scoren hoog op het gebied van dienstverlening en leveren woningen op
met aanzienlijk minder opleveringspunten dan het marktgemiddelde. Mochten er
opleveringspunten zijn dan worden deze sneller afgehandeld dan gemiddeld. Dit is in het
voordeel van de particuliere koper. Maar ook de zakelijke opdrachtgever die woningen laat
bouwen heeft er uiteraard belang bij dat de ingeschakelde bouwonderneming uitstekend
presteert.
Het zal niet al te lang meer duren voordat sectorbreed wordt erkend dat niemand meer om
het Keurmerk Klantgericht Bouwen heen kan, zei voormalig adjunct-directeur Thom Wolf van
Dura Vermeer Bouw Amsterdam, die als een van de eersten het keurmerk uitgereikt kreeg.
Als vertegenwoordiger van de branche moet het voor hem niet altijd even prettig zijn om
naar feestjes te gaan. De verhalen zijn bekend: aannemers zijn beunhazen, het geleverde
werk deugt niet.
De bouwwereld zit in z'n maag met dit imago. Vooral bouwers van nieuwbouwwoningen staan er
niet goed op. Juist daarom besloot Dura Vermeer Bouw Amsterdam zich aan te sluiten bij het
Keurmerk Klantgericht Bouwen. Inderdaad, daarmee stelt het bedrijf zich kwetsbaar op. Maar
wel uit volle overtuiging, in de wetenschap tot een voorhoede te behoren.
'Het is eigenlijk gewoon een kwestie van durven en onder ogen zien dat klanten steeds
kritischer worden', zei de toenmalige adjunct-directeur van Dura Vermeer Bouw Amsterdam.
'De branche is groot geworden door te verkopen wat zij kan bouwen. Maar uiteindelijk gaat
het daar niet om. Het gaat erom te bouwen wat je kunt verkopen. En je kunt pas iets
verkopen als je je richt op de vraag in de markt.'
Door de deelname van Vereniging Eigen Huis in de Stichting Klantgericht Bouwen hebben
kopers invloed gehad op de ontwikkeling van het keurmerk. Maar de stichting blijft kopers
betrekken. Ze kunnen via een kopersrapport hun mening geven over de dienstverlening van
hun bouwbedrijf. Verder worden er opleveringskeuringen uitgevoerd en paneldiscussies
gehouden waarbij de koper met bouwers kan discussiëren over goede en minder goede
ervaringen. De prestaties van deelnemende bouwbedrijven worden voortdurend gemeten. Als
een bedrijf slecht scoort, kan het zijn keurmerk verliezen.
Iris de Bruyne bezocht als koper van een appartement in Leiderdorp een
paneldiscussieavond. 'Het kopen van een nieuwbouwwoning is een uiterst spannende
aangelegenheid', zegt ze. 'Het is niet voor niets dat veel consumenten vanaf het moment
dat de handtekening is gezet, het gevoel hebben aan de leeuwen te zijn overgeleverd.
Klantgericht Bouwen kan dat gevoel wegnemen.'
Informatie over de stichting en haar keurmerkhouders: www.klantgerichtbouwen.com
Noot voor de redactie,