bijlage: MBO, feiten en cijfers

Bve raad

MBO, feiten en cijfers

In 2005 volgen 485.000 mensen een mbo-opleiding, zowel jongeren als volwassenen. Het merendeel volgt onderwijs aan een roc (regionaal opleidingen centrum), 435.000. Daarnaast volgen 25.000 mensen een opleiding bij een aoc (agrarisch opleidingscentrum) en gaan nog eens 25.000 mensen naar een vakinstelling.

Kenmerk van het mbo is de combinatie van leren en werken. Het mbo kent twee leerwegen: een beroepsopleidende leerweg (bol) en een beroepsbegeleidende leerweg (bbl). De beroepsopleidende leerweg biedt volledig dagonderwijs met praktijkstages die twintig tot zestig procent van de leertijd beslaan. In deze leerweg ligt het accent op de theorie. Naast voltijdsopleidingen is het mogelijk een bol-opleiding in deeltijd te volgen.
De beroepsbegeleidende leerweg wordt ook wel werkend leren genoemd. In deze leerweg ligt het accent op de praktijk. Het praktijkgedeelte van deze leerweg beslaat minimaal zestig procent van de leertijd.

Van de 485.000 deelnemers aan het mbo kiest tweederde voor de bol (346.000) en eenderde voor de bbl (139.000). De bol-opleidingen worden vooral gevolgd door jongeren die rechtstreeks uit het voortgezet onderwijs komen. De relatief kleine groep mensen die een deeltijd-bol-opleiding volgt bestaat vooral uit volwassenen met een eerdere opleiding of werkervaring. De bbl-opleidingen worden vooral gevolgd door jongeren die aan het werk willen en door volwassenen die op latere leeftijd weer willen gaan werken of zich in hun werk op een hoger niveau willen scholen.

De gemiddelde leeftijd in het mbo is 21 jaar. De gemiddelde leeftijd in de bol-opleidingen is 18 jaar. In de deeltijd-bol-opleidingen is dat 31 jaar. En in de bbl is de gemiddelde leeftijd 25 jaar.

Naast twee leerwegen kent het mbo vier opleidingsniveaus: niveau 1: de assistentenopleiding
niveau 2: de basisberoepsopleiding tot beginnend beroepsbeoefenaar (startkwalificatie) niveau 3: de vakopleiding tot zelfstandig beroepsbeoefenaar niveau 4: de middenkaderopleiding en de specialistenopleiding


--------------------------------------------------

Noot voor de redactie,